Vraag over rotorkop

Hallo,

Ben me de laatste tijd flink aan het inlezen in de heli wereld. Nu ben ik me wat aan het verdiepen in de rotorkop. Een aantal dingen zijn me nog niet duidelijk.
Als eerste de dempers in de bladhouders. Wat doen die nou precies en hoe zie dat terug in het vlieggedrag. Is de heli met zachte rubbers gemakkelijker te besturen?
Dan de rol van de featheringshaft. Heb je hier nog verschillende versies van of is dit gewoon een onderdeel om de bladhouders vast te houden?

Alvast bedankt voor jullie reacties

rubbers in de kop dempen de bewegingen die uit de rotordisc komen.
zachte rubbers geven een wat "sponziger" gevoel, het dempt gewoon wat meer.
Geschikter voor rustig vlieggedrag.
Harde rubbers dempen een stuk minder, en geven een agressiever gevoel. feller etc. Aangezien de feathering shaft (en dus ook de rotordisc) nu minder kan bewegen, is er ook minder kans dat een heli zijn eigen staart afhakt. dat kan bij bepaalde handelingen..

des te zachter de rubbers, de lager je toerental kan zijn.
des te harder, wordt het minder vergevend.

het is een klein beetje vergelijkbaar met de vering op een racewagen. ze worden op de coureur afgesteld, en zijn per gebruik anders..
doorgaans komt een gevorderd piloot op een bepaald setje uit, en daar gebeurt gewoon alles mee.
je wisselt dit niet zo vaak. de meesten dan.

De feathering houdt inderdaad de bladhouders bij elkaar. en door deze constructie is de demping mogelijk.

ik heb ook wel eens een kop zonder demping gevlogen, en dat stuurde best goed.
alleen jammer dat de trillingen in totaal de eigen frequentie van de heli tegenkwamen, dus hij hakte af en toe alsnog de staart eraf.
wil niet zeggen dat dit altijd gebeurt natuurlijk ;-)

@Student, bedankt voor je heldere uitleg.

@Ron, ik had deze onderwerpen allemaal al doorgespit maar kon hier niets over dit onderwerp specifiek in vinden. Misschien een idee om de tekst van Student er ook weer bji te zetten?

Kan wel eens kijken..
Staat wel ergens een klein stukje in bij de toerentallen, omdat mensen meestal vanuit een probleem naar de rubbers gaan kijken.

Er zijn zelfs vele mensen die zichzelf deze vraag nooit stellen :mrgreen:

Ik moet eigenlijk zowieso weer eens kritisch naar dat topic kijken.
miste je nog meer dingen?

Ik moet eigenlijk zowieso weer eens kritisch naar dat topic kijken.
miste je nog meer dingen?

Wat ik ook erg interessant zou vinden is een stukje onderhoud/ checklist
Dus wat doe je met onderhoud, hoe vaak, en welke punten check je na een vliegdag of vlucht. Zal natuurlijk deels heli afhankelijk zijn maar wat algemene tips etc. zijn welkom.

dat is een beetje problematisch, vind ik

maak je een lijst met vaste tijden, maak je voor mensen die alleen volgens de lijst werken een probleem als er tussentijds iets mis gaat.

Persoonlijk loop ik iedere vliegdag even snel de heli langs.
speling, zit er veel in, en hoeveel?
Zit daar opeens een grote afwijking in tov de vorige dag, is er iets niet goed.

loopt alles soepel? zit er een afwijking in tov de vorige dag (vaak kun je dit ook goed zien met uitdraaien na het vliegen)

beetje trekken en voelen aan de verschillende delen. zit alles nog vast.
korte check of er visueel bouten missen/uit komen draaien. regelmatig heeft een bout toch een paar vluchten nodig om zich volledig van het toestel los te kunnen maken...

als je dan trekt/voelt, bewegen er dan dingen mee die niet mee horen te bewegen?
zo heb ik al eens een losse bout in de staart gespot, net voor de vlucht..
spelingcheck, en het viel me op dat een kop van een bout meebewoog. dat hoort niet.
optoeren, en het viel me op dat de staart raar deed met de kanaalcheck (even een rammel over alle kanalen, om te zien of alles werkt). bleek een bout van de bladhouder weg, dus 1 blad deed niet mee.

verder preventief onderhoud aan een electro heli:
- schoonmaken.
- eenmaal per jaar ding volledig demonteren, nakijken en weer opbouwen. vaak vallen hierbij altijd wel een paar kleine dingen op, loszittende bouten, kapot lager, scheur in een onderdeel. Als hij dan toch uit elkaar ligt, is het je eigen keuze om even lagers te wisselen, al gaan deze op zich best een paar jaar mee. wel checken of dit ook zo is, ikzelf moet met mijn vliegstijl altijd de druklagers in de kop 2x per jaar wisselen.
- zo min mogelijk olie. spoelt het vet uit de lagers, en dan moet je zeer regelmatig olieen. en dat is helemaal niet nodig. daarnaast trekt olie/nattigheid stof aan, en dat is slecht voor bewegende delen.

Dus zoals je vast zal opvallen, doe ik voor/na een vliegdag even een kritische korte check.
eenmaal per jaar alles uit, en in elkaar.
en verder vrij weinig.
goed op hem letten. kritisch kijken.

OK, dat valt mee dan. Doe inderdaad na elke vliegdag alles visueel en dmv voelen even controleren. Daarmee heb ik dus het belangrijkste wel gehad. Bedankt voor je terugkoppeling

Back