Vraag over schroefas ?

Hallo allemaal ,
Ik ben van nature een vliegtuig man kwa modelbouw maar mijn andere hobby is karpervissen .
Nou heb ik een mooie voerboot gebouwd welke ik afgelopen seizoen voor het eerst in de vaart genomen heb.
Alles werkt perfect en zonder problemen maar ik blijf last houden van water intrede door de schroefas.
Ik heb een graupner schroefas en ik gebruik een tube van horizon hobby's waar zo'n pompje bij zit en met dat blauwe vet wat er voor zou moeten zorgen dat het water buiten blijft.
Als ik hem inspuit met vet en ga vissen dan heb ik op de eerste dag geen last , op de tweede dag maakt hij een klein beetje water maar nog geen punt maar op de derde dag wordt het dusdanig erg dat de motor nat kan worden .
om een idee te geven hoe mijn boot is gebouwd moet ik even het volgende omschrijven ( kan ff geen foto's plaatsen nu ) .
Mijn boot is aan de onderkant vlak en onder de boot heb ik een soort grote druppelvormige gondel gemaakt waar de motor en schroefas in gemonteerd zitten, dus de as ligt echt horizontaal in lijn met de motor in de gondel.
De gondel zit compleet onder de waterlijn en de prop verplaatst het water ( propwash ) recht naar achter langs het enkele roer wat er meteen achter zit .
Nu wil ik om het probleem met het water op te lossen de schroefas eruit halen en de motor ook en dan de schroefas schuin naar boven oplopend terugplaatsen zodat dan de motor en buitenbuis van de schroefas boven de waterlijn zitten .
Ik kan dan geen water meer binnen krijgen maar mijn propwash blaast dan niet naar achter maar meer schuin naar beneden.
Zal dit de vaareigenschappen erg aantasten ? De boot vaart nu echt heerlijk en is best snel te noemen.
Ik wou eerst met een flexibele schroefas gaan werken om de schroef wel recht naar achter te laten blazen ( beetje rare verwoording maar weet effe niet anders ) en dan met een gebogen schroefas zorgen dat de moto boven de waterlijn uitkomt.
Ik heb mij echter laten vertellen dat zo'n flexibele as maar 1 kant op mag draaien ? Klopt dit .
Ik had graag even jullie visie over deze kwestie gehoord daar ik het graag wel aanpassen voor het nieuwe seizoen aanbreekt.
Alvast bedankt .
Mvg eric

beste eric

als ik jou verhaal lees denk ik dat je je as fout smeert
ik zou zeggen as er uit de vet spuit op de as dat het er aan de binnen zijde uitloopt dan de vinger aan de binnen zijde er op en de as erin duwen
dan zal er wel wat vet eruit duwen maar dan zit de as helemaal vol met vet en lekt deze niet meer anders lekt het ergens anders doe het al jaren zo

Ik gebruik al jaren uierzalf om m'n schroefaskokers te smeren en water buiten te houden:
full

Kost een paar euro (bijv bij het Kruitvat).
Ik heb behoorlijk wat schepen gebouwd de laatste 30 jaar en ben een jaar geleden aan m'n 2e potje begonnen...

En flexassen kunnen inderdaad maar één kant uit lopen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Patrick ,
Zoals jij het omschrijft heb ik de as volledig gevuld met het vet , dus aan de natte zijde heb ik een flinke hoeveelheid vet er in gespoten , daarna vanaf de natte kant de as met de schroef erop erin geduwd terwijl ik aan de binnenkant mijn vinger op de buitenas heb gehouden tot dat de as het laatste stukje bijna niet verder wou en er aan de natte kant al wat vet uit kwam .
Daarna met mijn vinger wat minder druk gezet aan de binnenkant en de as doorgedrukt en er kwam aan de binnenkant ook vet uit tot de as er helemaal doorheen zat.
Dus hij moet helemaal vol zitten met vet , dat weet ik zeker.
En toch krijg ik water binnen :rolleyes:

Misschien toch even goed controleren of ik niet ergens anders water binnen krijg dan ?

De standaard Graupner assen zijn niet de allerbeste wat strakke passing aangaat, onder de waterlijn gemonteerd zal de boel na verloop van tijd gaan lekken doordat er water bij de as langs kan komen.

Daar helpt vet maar korte tijd tegen, zoals je hebt gemerkt.

Nieuwe, passende lagerbussen monteren is de oplossing.
Of de boel vervangen door een Raboesch watergesmeerde schroefaskoker met as.

Groeten, Jan.

Zou die raboesch schroefkoker de oplossing zijn denkt u ?
Ik zou graag de motor en schroefas in de horizontale lijn houden daar de boot nu verder prima presteert.
Als die as het probleem kan verhelpen dan zou ik daar voor kiezen .
Kunt u mij verwijzen naar een winkel oid waar ik dit kan kopen?
Alvast bedankt.
Mvg Eric

Oké heren bedankt voor de info ik zal binnenkort even wat foto's posten van de boot en het ombouwen met de nieuwe as , misschien wel leuk voor anderen om te zien.
Ik ga ermee aan de slag , dan kan het karperseizoen wat mij betreft weer van start en kan ik zorgeloos mijn voer en lijnen uitvaren :D.

Mvg eric

Back