vraag over sony600tvl (kijken tegen zon in)

hallo,

ik heb een sony600tvl super had kamera, en daar ben ik wat mee aan het spelen.
nu zag ik tegen de zon inkijkend dus de zon als witte bal, en een verticale (reflectie?) streep omlaag.
mijn vraag is, is dat gewoon, of zie ik dat door verkeerde instellingen?
wat voor instelling kan ik het beste gebruiken om mijn kamera in te stellen voor fpv?
en stellen jullie de brightness en contrast af tegen een wit vel papier?

groet van ed

Ik kan enkel zeggen hoe ik mijn Sony 600TVL afstel:

Settings uit de doos + WDR (wide dynamic range) -> AAN.

Dat is alles wat ik aanpas.
Je kan ongetwijfeld de camera beter instellen voor elke situatie (donkerder, lichter, zon, bewolkt, etc...) maar dan blijf je bezig.

De standaardinstellingen + WDR AAN vind ik tot hiertoe in de meeste gevallen zeer goed werken.

-> Je kan in onderstaand filmpje vanaf 0:54 zien hoe mijn FPV camera in vrij donkere situatie nog steeds goed beeld geeft.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo,

ik heb een sony600tvl super had kamera, en daar ben ik wat mee aan het spelen.
nu zag ik tegen de zon inkijkend dus de zon als witte bal, en een verticale (reflectie?) streep omlaag.
mijn vraag is, is dat gewoon, of zie ik dat door verkeerde instellingen?
Als de rest van je beeld verder goed is dan is dat wel normaal. De sensor wordt op een punt veel meer belicht en dat dan kan een verticale streep worden.
Qua instellingen zijn wel voorbeelden te vinden op youtube. Het is deels ook wat persoonlijke voorkeur en proberen.

Dat is normaal, elke lens met name groothoeklensen hebben last van lens flare. Oftewel ligt wat direct op de lens komt en niet bijdraagt aan het beeld. Dit veroorzaakt een witte tot paars achtige streep of rondjes. Dit kan je niet voorkomen met instellingen enkel door een zonnen kapje of deels met een uv filter.

erg bedankt mensen, het is mij duidelijk, en hoort dus zo... beeld is verder prima.
ik heb ondertussen ook video's gezien van andere kamera's, daar is niet alleen de zon als vlek met vertikale streep te zien, maar wordt het hele beeld zowat donker. dan valt de vertikale streep toch wel mee :-)

groet van ed

Back