Vraag over tandriem voor robowars

Beste forumleden,

Voor een project op school moeten mijn team en ik een gevechtsrobot maken. (robowars)
Het ontwerp wat wij hebben is een robot met een verticale schijf met tanden erop die aangedreven wordt door een accuboormachine motor. Het is de bedoeling dat we deze schijf aan willen laten drijven met een tandriem. (De reden dat we voor een tandriem kiezen en niet voor een V-snaar is omdat deze dan te snel zou gaan slippen.) Helaas weten mijn team en ik niks over tandriemen omdat wij hier nooit les in hebben gehad. Vandaar dat ik deze topic open met de hoop dat jullie ons kunnen helpen. Om even duidelijk te maken wat het ontwerp is, heb ik hier een foto:
5mhgdt.png

Op de foto zijn 3 accuboormachine motoren te zien, de 2 die tegenover elkaar staan zijn voor de aandrijving van de wielen en de 3e is voor de aandrijving van de schijf. De 3e motor is ook verstelbaar voor het spannen van de tandriem.

r7pqn7.png

De assen zijn nog niet van een maat voorzien, dus deze mogen afhankelijk zijn van de poelie's/schijven die eraan moeten komen.
Hebben jullie enig idee welke tandriem met poelie's wij hiervoor moeten gebruiken?

Ik hoor het graag van jullie!!

Merijn Peters

Ze zoekterm in Google is "Timing belt". Daarmee kom je bij veel sites die deze snaren in alle lengtes verkopen en als je als extra zoekwoord "calculator" gebruikt kom je rekenprogramma's tegen die aan de hand van de poelies en het aantal tanden snaar de hartafstand kan berekenen.

Back