Vraag over verschil vermogen snelheidsregelaars

Ik ben momenteel bezig met het vliegklaar maken van de Enigma, een zwever van Topmodel CZ. Om te bepalen welke klapprop ik wil gebruiken heb ik met verschillende propellers en regelaars een paar testjes gedaan. De gebruikte motor is een Hobby King 3542.
Hier is het volgende uitgekomen:

Prop - Watt - Ampère

10 x 6 - 300 W - 28 A - Hobby King regelaar 50 A
11 x 6 - 350 W - 34 A - Hobby King regelaar 50 A

10 x 6 - 340 W - 33 A - Turnigy regelaar 60 A
11 x 6 - 400 W - 39 A - Turnigy regelaar 60 A

Wat ik bijzonder vind is dat de opgenomen stroom en het vermogen per regelaar verschilt bij de zelfde propeller.
De vraag is nu of de trekkracht ook groter is als het gemeten vermogen hoger is
of dat de trekkracht gelijk blijft terwijl de regelaar zelf meer vermogen gebruikt?

Wie kan mij adviseren welke regelaar ik moet gebruiken?

Heb je de toerentallen ook gemeten?
Bij hoger opgenomen vermogen zou het toerental en trekkracht hoger moeten zijn bij de zelfde prop lijkt mij...

Bedankt voor je reactie Nico. Ik heb geen toerentalmeter. Bij een gelijkblijvende KV zou dit betekenen dat de ene regelaar een hogere spanning aan de motor af geeft dan de andere regelaar. Ik weet dit niet.

hoi Pieter, kan met de timing van de regelaar te maken hebben, hogere timing is meer stroom,
zonder toerental te meten weet je niet of het extra vermogen er ook uit komt.
het gaat om 'maar' 5 ampere, dus je kan ook gewoon vliegen en kijken wat het lekkerste aanvoelt.
bekijk ook de BEC van de regelaar, kies de regelaar met de grootste BEC stroom, vooral met zwevers met meerdere servo's (ailerons, flaps, hoogte, richting, spoliers) is een 5A bec soms wat aan de kleine kant

er kan verschil zitten in timing, dus dat de ene regelaar potentieel een verkeerde timing gebruikt
vaak staat dit op "auto", maar kan wel eens een tik mis zitten
goed genoeg om te draaien en vrij hoog te komen, maar wel net mis
dan wordt de motor warmer bij identiek toerental.
Persoonlijk nooit op gelet, ik heb wat minder electro kisten. wel iemand gezien die hier ervaring in had.

als andere vraag, hoe heb je het ampere gemeten?
Een ampere meter is een specifiek ding, een toerenteller is relatief simpel en goedkoop

Bedankt Winfied. Ik ga even kijken wat ik van de timing te weten kan komen.
Bedankt Student. Het amperage is gemeten met een daarvoor geschikte modelbouw-cellmeter.

automatisch blijft afhankelijk van hoe de automaat is geprogrammeerd.
kan zijn dat de ene net ff wat eerder OK zegt dan de ander
wil je het 100% correct doen, moet je beide handmatig op dezelfde timing zetten

Deze heb ik gebruikt.

Bijlagen

• 2025 algemeen 134.jpg
    2025 algemeen 134.jpg
    109,9 KB · Weergaven: 13
Back