Vraag over walkera HM004 aangestuurd door MX-12

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Lars, 20 nov 2007.

  1. TrexzNL

    TrexzNL

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Drachten
    ik zelf raad je een Honeybee FP aan.. kun je meteen vliegen met je MX-12.. dit is dus de tegenhanger van de 04, liggen rond dezelfde prijs.. alleen heeft de honeybee FP dus het voordeel dat je meteen je Mx12 kunt gebruiken.
     
  2. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    De EP-100 ziet er idd erg mooi uit!
    Verkopen ze deze ook in Nederland, heb je hier misschien wat meer informatie over? Mag ook over PB eventueel hoor, een website van in NL of Belgie zou al voldoende zijn. Ik heb wel al de pagina gezien op www.flying-hobby.com maar heb helaas nog niets gevonden van een Nederlandse webshop. Wat is eigenlijk de volledige naam van deze heli?

    Ik ben nog erg in twijfel. Ik wil zoiezo aan mijn eerste heli niet zoveel geld uitgeven, daarom is zou het goed kunnen dat ik de Honeybee FP of de 04 koop. Ik moet er nog even overnadenken, want de King v2 CP heli spreekt me ook wel erg aan.
    Beginnen met een HM004 lijkt me nogsteeds goed te doen eerlijk gezegd, ik wil deze heli om te beginnen toch enkel kopen om te leren vliegen, daarna kijk ik miss verder naar een EP-100 zoals jvthert al zei, want die vind ik toch wel heel erg vet! Zoals ik eerder al zei, is het bij mij toch erg belangrijk dat hij er ontzettend vet uitziet.
     
  3. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    als je voor een een fp gaat. moet je de honeybee fp nemen.
    is gewoon het zelfde als een walkera 04 maar dan kan je hem met je mx-12 vliegen.

    ik ben zelf ook begonnen met een walkera 04.
    ik vind het een heel goed beginners model, ook omdat hij wat trager reageert, een cp reageert wel redelijk snel (vind ik ;) ) waardoor hij ook minder geschikt is voor een beginner.

    een cp heli heeft ook hogere toeren dus als je crasht is er sowiso iets kapot.
    als ik crashte met mij 04tje zette ik hem meestal even recht en vloog weer vedder.

    ik zou dus voor een honey bee fp gaan.
     
  4. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    de honey bee fp kan je als begin heli gebruiken.
    nee, je kan er niet mee op de kop vliegen, maar dat heb je als beginner nog niet nodig ook.

    als je na een fp vedder wil met heli vliegen kan je naar zo'n 3d heli gaan kijken, zoals de king v2.

    en als je dan iets niet met je mooie cp heli durft te doen zoals nose in, dan pak je je FPtje weer en ga het het oefenen, zoals sietse al zei.
     
  5. De GooF

    De GooF

    Lid geworden:
    12 dec 2006
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Emmeloord
    Ben het eigenlijk met beide ''kanten'' eens.

    Een Fp heeft zowel voordelen als nadelen.

    Voordelen:

    Dat als je crasht je meestal alleen je bladen recht zet en weer verder vliegt.
    Ook zijn de onderdelen erg goedkoop in vergelijking met een cp.
    De overstap van Fp naar Cp zal makkelijker gaan.
    Minder afstellen om de heli vliegend te maken.

    Nadelen:

    Minder stabiel als een Cp dit komt doordat de fp minder toeren draait.
    De fp is zeker wel stil te houden op 1 plek maar tegen een cp kan ie niet op.
    Alleen te sturen met de meegeleverde zender tenzij je seperates gaat wat ik je niet aanraad.
    Rondvliegen is hier alleen mee te doen dus geen loopings of weet ik wat.
    Wil je verder als alleen rondjes vliegen zul je dus een nieuwe heli aan moeten schaffen.


    De Cp

    Voordelen:

    Stabieler dan de Fp door meer toeren.
    Kan meestal doordat de pitch ingesteld kan worden ook 3d mee gevlogen worden ( correct me if iam wrong)
    Kan met een normale zender bestuurd worden (mx12 dus)

    Nadelen:
    Crash kosten zijn duurder dan die van de Cp.
    Meer afstellen om de heli vliegend te krijgen.


    Zelf vind ik de Fp uitstekend om mee te beginnen hoveren is toch het eerste wat je onder de knie moet krijgen dit gaat gepaard met de nodige crahes.Het enige wat je meestal hoeft te doen is de bladen recht zetten en weer vliegen.

    Grt.
    Jan-Willem
     
  6. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    als je een goede crash maak met een cp ben je ook al rond de 50 euro aan onderdelen kwijt.

    het is beter om eerst een heli te leren vliegen die moeilijker vliegt, dan is de overstap naar een cp makelijker.
     
  7. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    en je standaard motortje is dan meestal doorgebrand.

    en dan maar gelijk een brushless motortje erop en dat kost ook weer geld, en een regelaar.

    en er is dan altijd wel iets in je rotorkop stuk.

    maar mischien was 50 een beetje over dreven ;)
     
  8. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Jullie maken het me nog moeilijker :roll: ik snap er helemaal niks meer van eerlijk gezegd.
    Ik weet nu het verschil tussen een FP en een CP heli.
    Het lijkt mij dat het puur en alleen voor te beginnen een FP heli gemakkelijker is en beter is om mee te beginnen. Zoals ik aan jullie reacties merk is een Walkera HM004 redelijk "speelgoed" spul en zal dus het plezier hiervan op een gegeven moment ophouden omdat je dan niet verder kunt leren.
    Op dat moment is het dan toch goed om een andere heli te kopen, bijvoorbeeld de EP-100 of ben ik nou stom? :nosmile:

    Het lijkt mij dus het verstandigste àls het dus een FP heli word, om de E-Sky Honey Bee FP te kopen. Deze kost €99,- en ik kan hem dan gewoon met mijn MX-12 besturen toch zonder enige aanpassing?
    Ik leer hiermee vliegen, en daarna als dit allemaal lekker gaat, dan kijk ik verder naar bijvoorbeeld een EP-100 die ik ook met mijn MX-12 zender perfect kan besturen.


    Denk ik goed of is de stap van Honeybee FP naar EP-100 te groot???
     
  9. Panther_be

    Panther_be

    Lid geworden:
    18 nov 2007
    Berichten:
    40
    Locatie:
    België
    Hier spreekt een compleete nowbie :

    Ik zelf ben pas begonnen van deze week zaterdag met heli vliegen , ik zelf heb voor een fp gekozen in verband met de goedkoope stukken en dat ik er nog met binnen kan vliegen om te leren hooveren .
    Ik zelf heb een Mini Dragonfly van GWS gekocht , en het begint een beetje te lukken .
    Ik kan nu toch al in een kamer van 3 X 3 meter 15 sec in de lucht blijven zonder te crashen , en het lukt steeds beter en beter.
    Wel kan ik niet op de zelfde hoogte blijven hangen omdat hij of wel te hoog toeren maakt of wel te laag ( ofwel onkunde van mij zelf :? )

    De stukken die ik tot nu toe al gehad heb zijn de volgende :

    - Waar de battery hangt is het achterste deel afgebroken , maar dat is niet erg want ik vlieg al niet meer met de standaard accu en heb mij een lipo aangeschaft

    - Het staafje dat de paddels verbind , was afgebroken kosten 3 euro voor 1 m ( ik had maar 17.5 cm nodig )

    - Nu is mijn staart router stuk , vermoedelijk prijs 5 euro

    Al bij al valt het nog al mee van kosten , als je ziet welke crashen die heli al heeft mee gemaakt :oops:

    Als ik mijn mening moet geven ( ik ben 25 en eerste keer in mijn leven dat ik met een heli vlieg , dus 3 dagen ) : ik zou terug een FP kopen , ik moet zeggen dat ik al wel een paar keer gedacht heb dat ik het iets te moeilijk ben gestart en beter met een coixel was gestart maar ik ben toch blij dat ik mijn Mini Dragonfly heb.
     
  10. blupmans

    blupmans Guest

    ik ben het hier allemaal niet mee eens!
    zelf heb ik een 04, en dat ding vliegt zooo lekker!
    nou heb ik hem geupgrade, maar ook standaard vliegt hij lekker hoor. en hou jullie koppen eens over walkera, het is niet zomaar bart shit zooi, en heb nooit last van storingen of wat dan ook.
    wat ik heb bereikt met mijn upgrades (zwaardere motor, kleinere bladen) is een super hoge rotor snelheid. ik kan bij windstil weer mijn sticks 15 seconden (!) loslaten! hij blijft gewoon op de zelfde plek. echt superstabiel, en vliegt ook ontzettend mooi rond. hij vliegt gewoon al bijna als een CP heli! denk er trouwens wel aan, dat als je een zwaardere hoofdmotor neemt dat je ook een sterkere staartmotor koopt. ik gebruik nu een DD HAT (direct drive motor, zonder tandwiel) en is super. Je kan ook als alternatief een Walkera 22E tailmotor kopen (is goedkoper)

    maar dat upgraden is in het begin niet nodig. de reden dat ik het heb gedaan, is dat je 04 toch wat meer kan, bijv. sneller rondvliegen, veel stabieler enz. ik ben namelijk nog maar 14, en kan niet even 500 euro ophoesten voor een deftige cp heli.
    maar ben nu ook super blij met mijn 04. grotere heli komt wel, maar eerst ff 15 worden, en in de supermarkt werken :p

    er is ook standaard goed mee te vliegen!

    conclusie: koop een Honeybee FP, is ong. gelijk aan de 04, en kun je met je MX12 vliegen.
    als je eenmaal daarmee kan vliegen, kun je overal mee vliegen!

    groetjes, Maarten
     
  11. blupmans

    blupmans Guest

    Dubbel post :evil:
     
  12. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    ik heb met een dragonfly 36 en een trex gevlogen.

    en nog vind in een fp het beste voor een beginner :wink:
     
  13. pa5ca

    pa5ca

    Lid geworden:
    13 mei 2007
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Warnsveld
    Ook even een bijdrage van mij aan deze discussie,
    Ik ben begonnen met een E-Sky HB King II... en heb tot nu toe 50euro schade gevlogen.
    Ik zal je de details besparen.
    Wat ik wel even kwijt wil maar dit is dan mijn eigen ervaring .. het vliegen met een heil FP... CP is en blijft een kwestie van doorzetten.
    CP is gewoon een stuk moeilijker vliegen dan een FP. Kun je een CP vliegen dan vlieg je in principe alles.
    Ik heb onlangs met een Honneybee FP gevlogen... een makkie. Maar wel een stuk minder stabiel... okay als je een cp niet goed onder controle hebt is deze ook instabiel maar het probleem met een FP is gewoon de head speed waardoor deze minder stabiel is.

    Een echt objectief advies is niet te geven... je moet je zelf een aantal criteria stellen en die je keuze mede laten bepalen.
    Ik heb geen seconde spijt dat ik direct met een CP begonnen ben, maar het heeft me wel 3mnd simmen en oefenen gekost om te komen waar ik nu ben.
    Vlieg nu S bochten, Side in side out en uiteraard dead still hoover. Nose in en out kan (durf) ik nog steeds niet.. wel op de SIM maar ik heb de ballen nog niet om het met de King II te doen.

    Een advies... onderschat het fenomeen helivliegen niet, het is voor de ene een proces van langdurig oefenen en af en toe een crash incasseren voor de andere een makkie (maar dat zijn er maar weinige :lol: ).

    Zelf vlieg ik nu alweer twee maanden schade vrij, laatste schade was mijn overstap naar de MX12 waarbij ik zelf wat fout had in gesteld.
    Jij hebt een MX12 dan zou ik in ieder geval voor een heli gaan waar bij deze dan ook te gebruiken is.. Esky is daar een van!
    Je zou kunnen kiezen voor een bearbone King II.. dan kun je deze zelf naar behoefte opbouwen. De Esky zender is gewoon een lowcost en in mijn geval heeft die bij gedragen aan een aantal schades... krakende potmeters! Vandaar mijn overstap naar de MX12... prima keuze.
    Ik heb een BL motor en regelaar upgrade gedaan 49 Euro ivm het feit dat de brushed motor de geest gaf (ook schade).
    Vlieg met twee LIPO's van 1000mA (10 en een 12C) en zou niet eens een zwaardere LIPO willen, het extra gewicht veroorzaakt alleen maar meer slijtage! En deze LIPO's houden het ruim 8...10 min vol!

    Het is een heel epistel geworden, de keuze maak je zelf... ben je een echte bikkel dan niet twijfelen en ga voor een CP heli anders voor het gemak een FP. (wil de FP vliegers niet af doen als watjes hoor!!! :wink: )

    Ben benieuwd wat het gaat worden....

    Frans

    PS.
    SIM nog iedere dag 30 tot 60 min. (Aerofly dl Pro) gebruik daar niet mijn MX12 voor... maar gewoon een Eky prulletje.. van 25 Euro.

    [video width=400 height=350:a53e4b1cdc]http://www.pa5ca.com/esky/SANY0007.wmv[/video:a53e4b1cdc]
     
  14. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ik heb er over gedacht deze aan te schaffen, maar heb het toch nog even niet gedaan omdat deze sim mij prul leek. Ben je er tevreden van? Leer je ermee vliegen, of is het gewoon enkel leuk om te doen?
    Als je hier ook een klein beetje mee leert vliegen schaf ik hem alsnog aan, maar ik zou eerst even willen weten of het iets is..

    Ik denk dat ik trouwens gewoon de E-sky FP heli koop voor €99,-. Deze bestuur ik met mijn MX-12, en als ik het onder de knie heb dan eens kijken naar een EP-100 ofzo :wink:
    Maar eerst maar beginnen met en heli van €99,- dat is even genoeg. Ik heb er ook genoeg onderdelensites voor gevonden dus ook dat is prima vervangen :lol:
     
  15. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    kep geen trex :wink: heb met die van iemand anders gevlogen.
     
  16. pa5ca

    pa5ca

    Lid geworden:
    13 mei 2007
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Warnsveld
    Op zich ben ik met Aerofly wel tevreden... bij gebrek aan beter... Ik gebruik de SIM om te oefenen en niet om te spelen (doe ik heel soms ook, just for the fun).
    Er zijn verschillende goede en minder goede SIM's... er over oordelen kan ik niet... ik gebruik Aerofly omdat ik deze van iemand heb gekregen, Reflex zou beter zijn.. nogmaals ik weet het niet. FMS heb ik gekocht omdat daar een dummy zender bij zat.. deze gebruik ik voor Aerofly.
    Ik vlieg binnen Aerofly met een Eco8 maar dan op 135% simulatie waardoor deze wat zenuwachtiger wordt en ik me zelf kan trainen op reactie snelheid en nauwkeurigheid.
    Ik heb ook een Trex450 als heli in Aerofly maar die is me te zenuwachtig.
    Op zich maakt het niet veel uit waarmee je vliegt het gaat omdat je de juiste (automatische, routineachtige) beslissingen neemt. Nu dat kan je uitstekend leren op een SIM.
    Als ik de SIM niet had gehad had ik nu nog zitten te modderen. En heel wat meer schade gevlogen :evil:

    Remedie voor dat je de heli uit de doos haalt eerst een maand op de SIM klooien. :cry:

    Wat ik tot op heden wel vindt.. FMS en Aerofly dat ze beide niet echt het grond effect simuleren, dus elke start en landing is wel okay… terwijl dat in de praktijk beduidend anders is. Mogelijk dat een andere SIM dat beter doet…
    Goed op het moment dat je airborne bent is dat niet meer relevant en ben je alleen maar druk om de controls goed te beheersen.

    Ik begrijp uit je laatste posting dat je voor een FP heli gaat… prima keuze je moet doen wat je gevoel je ingeeft. :)

    Frans….
     
  17. pa5ca

    pa5ca

    Lid geworden:
    13 mei 2007
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Warnsveld
    Inderdaad. Ik heb de door Spektrum gepimpte MX12/JR7202 = DX7 (De tweede naam is hoe de originele fabrikant: Japan Radio hem noemt) Het verschil is inderdaad enorm. Heli's zijn zo ontzettend veel gevoeliger voor krakende zenders. Het is meteen stukken lastiger. Ik weet nog goed hoe groot het verschil ook op de sim was!

    Wbt die instabiliteit. Ik kan vond sims altijd erg slecht: de heli's stegen bijna recht op. Hoveren was een eitje en de staart bleef (bijna) altijd staan. Ik dacht dat het allemaal maar beroerd was... Totdat ik de eerste hover met mijn HDX450 maakte: hij was helemaal stabiel. En ik was nog niet eens klaar met tweaken!

    Achteraf ben ik daarom erg boos op mezelf dat ik niet meteen een goede CP heli heb gekocht. Vooral buiten vliegen is veel prettiger: je hebt als je leert om te vliegen alle ruimte om te zwabberen: er staat niet een muur/ tafelpoot whatever in de weg. En als je op gras oefent zijn crashes ook niet zo rampzalig. Zeker niet als de grond een beetje vochtig is. Ga maar na: val jij liever op beton of op gras?

    Mijn tip: koop naasr je heli ook Reflex (duur maar heel goed) of PhoenixRC (volgens sommigen zelfs beter en de helft van de prijs). De simulator is dé plek om dingen voor het eerst te oefenen. Maar in het begin volstaat FMS ook (gratis).[/quote]


    Ben het volledig met je eens.
    Ik zie hier ook weer postings over het feit dat de Gyro niet locked, nu dat heeft alles te doen met de brakke 6Ch Esky besturing, sommige hebben een enorme 0 offset en daarom wil de Gyro niet locken, mijn HB King II heb ik Gyro’s vervangen en van alles gedaan om dat ik op een gegevenmoment de Gyro niet meer gelocked kreeg. Oplossing was simpel… ik moest mijn staart 4..5 clicks naar rechts zetten…
    Na verloop van tijd werd mijn heli heel springerig schoot soms wel een 1,5m de lucht in tijdens het vliegen. De motor ging spontaan naar volgas … waardoor de Gyro het niet bij kon houden… en de heli een fractie om zijn as tolde. Ik heb dit kunnen oplossen door de throtle stick met contact spray in te spuiten. En voordat ik begon te vliegen ging ik eerst flink met de sticks op en neer om er zeker van te zijn dat ze niet kraakten!.
    Nu dit was gewoon niet meer leuk dus heb ik besloten een MX12 aan te schaffen… Dit is / was werkelijk een verademing de heli reageert en vliegt nu loepzuiver!
    Het feit dat je pitch… throtle curven en allerlei mixen kunt instellen is fantastisch je krijgt daardoor een andere en een bijzonder goed vliegende heli door.

    Buiten de schade om heb ik aan mijn mechanica nog niets vernieuwd, vlieg nog steeds met de eerste riem naar de staartrotor, swashplate, ball-links ed ook allemaal nog origineel evenals de servo’s en ik vlieg minimaal 30 minuten per dag in de gymzaal op het werk…

    Dus kan ik zeggen dat ik een happy HB king II vlieger ben.
    Groeten,
    Frans. :D
     
  18. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    De E-sky honeybee FP gaat binnenkort besteld worden denk ik, moet eerst bevestiging krijgen over eventuele kosten zonder zender etc.

    Maar, weet iemand miss antwoord op mijn vraag waar in NL de EP-100 te koop is???
    En waar zijn onderdelen te koop voor deze heli?
     
  19. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide

    Ben weer veranderd van mening, het gaat waarschijnlijk toch de King v2 worden.
    Ik zou hiervan erg graag de carbon edition willen hebben, maar deze staat overal in backorder dus ik denk niet dat deze op korte termijn geleverd kan gaan worden jammer genoeg.
     
  20. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Zou het ook mogelijk zijn om met een EP-100 te beginnen?
    Ik zou namelijk erg graag een kleine maar mooie heli hebben. Waar ik enorm fan van ben ik alu onderdelen om hem hiermee te upgraden, maar ook carbon vind ik erg mooi.

    Zijn er andere helicopters van deze grootte ongeveer maximaal 50 cm, die goed te upgraden zijn? Ik weet dat voor de king v2 wel wàt alu onderdelen te koop zijn, maar veel zijn dat er opzich ook niet.
    Dus heeft iemand een idee???
     

Deel Deze Pagina