Vraag over Walkera HM1#A, Gyro

Beste Vliegers, ik ben Kees 47 jaar uit Putte.
Ik heb enige tijd geleden bovenstaande heli aangeschaft. Ik had alleen maar ervaring met een Silverlit dus een CP is msicchien gelijk wat te heftig; echter ik kon hem goedkoop overnemen ( dacht eerst dat het een FP was ! ) dus de gok maar gewaagd. Na een paar beginners crashes en herstellingen ben ik nu zover dat ik hem een paar keer op ongeveer een meter heb gehad, echter hij tolde alleen maar rond en ik kon niet corrigeren. Gevolg weer een crash. Ik heb nu alle spulletjes al weer besteld met daarbij een nieuwe servo voor van achter, deze kwam in ieder geval niet terug in " 0 " stand, als dat al moet als ik de stick los laat. Mijn vraag gaat over de gyro. Dit is een Walkera WK G-016. Het potmetertje staan in middenstand. Kan ik hier nog wat mee goed zetten ?
Dan zitten er twee dipswitches op waarvan ik niet weet waar ze voor zijn en hoe ze moeten staan.
De bovenste is een keuze tussen norm en "AVSC" ( kan ik niet lezen ) en staat op AVCS
De onderste is norm en REV en staat op rev.
Wie kan dit controleren. Ik vlieg met de standaard Walkera zender met het gas op de linkse kant.
Is er ergens een overzicht met de juiste afstellingen, de handleiding geeft soms foute waardem op.
Als er sowieso iemand is met tips ( ik lees me inmiddels helemaal suf op allerlei fora ) of mij verdere uitleg over deze helicopter wil geven hou ik me aanbevolen.
Alvast bedankt.

Het terugkomen in de middenstand ligt aan de instelling van de gyro.
Als een gyro in de "normale" modus werkt, corrigeert deze alleen staartbewegingen door gas geven, en een klein beetje van andere richtingveranderingen.
Staat een gyro in de AVCS modus, ook wel heading hold genoemd, zorgt hij ervoor dat de staart niet van richting verandert tenzij jij deze stuurt.

Als een heli op de grond staat, kun je makkelijk nagaan in welke stand de gyro staat. zet hem aan, en draai de staart. De staart moet nu een reactie geven, in norm modus zal hij daarna terugkeren naar de middenstand, in HH zal hij zo blijven staan tot de staart weer in de oorspronkelijke positie staat.

Een gyro weet alleen niet welke kant hij moet corrigeren. het links/rechts sturen moet in de zender omgedraaite worden indien dit niet correct is, maar de reactie van de gyro moet ook de goede kant opgaan (anders zal de heli alsnog gaan tollen)
Dus vertel je de gyro met dat knopje welke kant hij op moet corrigeren. Als leidraad: als jij links stuurt op de zender, moet de neus van de heli naar links, waardoor de staart logischerwijs naar rechts moet (als je erachter zit). De onderkant van de staartbladen wijzen dan naar links.

ik heb even een plaatje van de gyro opgezocht om te kijken wat voor potmetertje erop zit..
Er staat SEN onder, ik vermoed dat dit een gain instelling is. gain staat voor de gevoeligheid van de gyro, dus des te hoger deze waarde des te strakker zal de staart zijn. Alleen draai je hem te hoog, zal de staart heen en weer gaan slaan (hunten). Verstel je hem in kleine stappen blijft het allemaal wel controleerbaar hoor.
Stel hij hunt, even een tikkie terugzetten.

Ik mis eigenlijk alleen een potmeter/knop om de limits af te stellen..
De servo zal nl verder willen bewegen dan de staart ruimte heeft, dus zal hij ergens vastlopen. Dit moet ergens afgestelt kunnen worden, zodat de servo niet aanloopt op zijn uiteinden, doet hij dit wel zal hij in no time weer doorbranden.

Heel verhaal, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

O, en voor de tabellen en waarden in de handleiding: qua gyro en rev. instellingen snel vergeten.

Het is een leuk uitgangspunt, maar deze dingen verschillen nog wel eens per heli, en zul je dus echt zelf uit moeten puzzelen.
Heb je het 1 keer gedaan, is het werkelijk geen enkel probleem meer voor de toekomst, dus vandaar dat je er niet veel over vind op forums.

Dus eigenlijk kan ik hem het beste op normale stand zetten als beginneling of begrijp ik dat verkeerd. Dit lijkt mij het meeste veilige.
De rev instelling kan ik dus gemakkelijk contreleren of deze goed staat.
De sens staat nu in het midden, ik zal hier eens heel voorzichtig meespelen.
Alvast bedankt.

Nee, juist op heading hold zetten.
In norm zal de staart nog steeds zijn eigen wil hebben.
in HH een heel stuk minder

Dan hoef je je niet zo druk te maken om wat de staart doet, en kun je meer aandacht aan de rest van de besturing geven.

Back