Vraag over webbing maken

Hallo allemaal,

Na veel geleerd te hebben met het vliegen van een foamboard model (flitetest tiny trainer) en eindeloos dlg forums/filmpjes gekeken te hebben, ben ik eindelijk begonnen met het bouwen van een dlg.

Ik heb eerst een gravity cutter gebouwd en na wat experimenteren heb ik nu vrij aardige kernen. Ondertussen heb ik ook een vacuumpompje gekocht en morgen haal ik een oude gasfles op die als reservoir moet dienen. Een systeem in wording dus.

Mijn plan is om wat 25 grams glasvezel te kopen en een stukje kevlar, en daarmee mijn eerste vleugeltjes te gaan maken. Wat ik begrijp is dat carbon veel stijver is, maar het is ook kostbaarder, en ik bouw liever eerst een paar vleugeltjes goedkoop, zodat ik het een beetje in de vingers krijg.

Ik volg een beetje de instructies van Loet Wakkerman en wil eerst een model maken wat erg op een Apogee lijkt. Zonder ailerons is het net wat makkelijker te vliegen, en het geeft een hoop plezier als mijn zoontjes er ook af en toe mee kunnen vliegen. Maar zover is het nog niet, eerst eens een vleugeltje.

Ik denk dat ik het hele proces van het maken van een vleugel redelijk begrijp, behalve één ding: de webbing. Als je je vleugel door hebt gesneden hoe snij/knip je dan die webbing mooi op maat? Ik bedoel specifiek de onderste foto hier, ik zie nog niet helemaal voor me hoe ik die webbing zo mooi aansluitend aan de huid ingelijmd krijg, over de hele vleugel.

Hoe doe je dat?

Groeten,
Martijn

Martijn, geen antwoord op je vraag, maar ik zou echt proberen wel flaperons te bouwen. Remmen is geen overbodige luxe, zeker als je zelf bouwt en rond 280-300 gram uitkomt.

Maar tof, dat je zelf gaat bouwen.

Hallo Martijn,

Super goeie vraag want ook ik heb daar veel mee lopen klooien!

Ik begon met een strook koolstof onder 45 graden, die ik met epoxy heb behandeld en laten uitharden, hier sneed ik dan een smalle strook uit die ik op de vleugel plakte!
Dit gaat prima tussen de liggers maar in de flapperon Enorm lastig om dit heel precies te doen!!!!

Truc twee was de kern door snijden, weer aan elkaar plakken met plakband op de bovenkant, de vleugel iets open klappen en
Vervolgens een iets te brede strook in plakken tot tegen het tape
Na het drogen de andere kant bij werken

Dit was geen goed idee want ik kreeg veel schade aan de kern

Laatste truc die tot nu toe het meest bevalt is met transfer tape
Eerst tape op het koolstof (let op onder 45 graden)
Dan op maat snijden ( je kan een beetje passen en bijwerken)
Vervolgens voorzichtig het schutvel er af en op de kern plakken
Dun insmeren met epoxy, twee delen tegen elkaar met tape en in de mal leggen
Het tape en de mal zorg dat eventueel uitstekende deeltjes mooi plat op de kern liggen!

Als er andere een betere truc hebben dan hoor ik het heel graag!

Mooi snijwerk Martijn!

Die webbing is inderdaad een secuur werkje. Overigens vraag ik me af hoe nodig het is tussen de carbon liggertjes.
Ik zelf heb besloten de volgende vleugels geen webbing meer te geven. Het is veel werk en er is kans dat je profiel iets vervormd bij het het weer verlijmen. Ik kon het verschil in stijfheid met een eerdere vleugel zonder webbing niet merken.
Maar ik heb de webbing daar in z'n gleufjes teruggeschuurd met hetzelfde tooltje als waarmee ik de gleufjes voor het carbon schuurde. Het is daar niet zo kritisch aangezien er een ligger bovenop komt en de epoxy waarmee deze verlijmd wordt hecht zich wel weer aan de webbing.

Webbing bij ailerons lijkt mij wel erg belangrijk ivm flutter. Ik heb het gedaan met voorgelamineerd carbon.
Daarna zo goed mogelijk op maat snijden en tussen de schuimdelen lijmen.
Hierna zo nodig terugschuren door aan beide kanten plakband te plakken en daarover heen te schuren. Plakband is heel dun en beschermd de rest van het schuim.
Als de webbing iets te diep ligt is er ook niet zo veel aan de hand als dat gleufje zich vult met epoxy tijdens het baggen. Dan zit het ook vast.
Zoals Niels hierboven beschrijft gaat ongetwijfeld ook goed, maar zo heb ik het nooit gedaan.

(Ik zou dus voor je eerste Apogee achtige kist (zonder ailerons) niet moeilijk doen en het allemaal achterwege laten.)

Succes en laat je vorderingen hier zien!
Patrick

Bedankt voor de tips Niels en Patrick!

Ik ga het zonder webbing proberen, dan houd ik nog wat over om mee te experimenteren :-)

Als ik weer wat geprutst heb, laat ik van me horen!

Back