Vraag over werking brushless systeem.

Natuurlijk zijn er al zat topics over dit onderwerp, maar daar zit ook meteen mijn vraag in. Zoveel mensen zoveel meningen.

Toch is mijn vraag niet zo dubbelzinnig dat er meerdere antwoorden mogelijk zijn.

Mijn zoontje rijdt met een DF-03, sinds een paar dagen heb ik daar een brushless set ingezet, een Mamba 4600 met sidewinder ESC. Op zich niet eens zo'n hele snelle set dus. Nu is het probleem dat naar mijn mening de auto veeel te snel geworden is, moet schatten maar denk ~50km/uur (DF-03 is een buggy met cardan !) maar het grootste probleem is dat ESC veel te heet wordt en zichzelf uitschakeld na een paar minuten flink gassen. Het accupack (een Vapex 4600 7.2V ) wordt ook flink heet. De motor wordt nauwelijks warm. Heb via de ESC de timing al op ultra low gezet (0 graden) en punch control op 80%, maar dat maakt nauwelijks verschil, auto werd wel iets rustiger, maar schakelt nu nog steeds uit na een paar minuten.

De ESC en motor zijn verder prima in orde, op de TA05 werkt alles naar behoren, accu (zelfde pack) blijft koel, ESC wordt wel warm maar niet bijzonder.

Nu is mijn vraag, wat zorgt er nu voor dat een brushless motor of ESC te warm worden ? En als bij effect de accu ?

Ik dacht dat een motor alleen te warm werd van teveel toeren en een ESC van teveel stroom. Maar ik heb ook een paar topics gezien waarin andere dingen werden beweerd, zoals een ESC wordt heet van het toerental, hij zou dan harder moeten werken. (Vaker schakelen).

Heb zelf al een veel kleinere pinion en een grotere spur besteld voor de DF-03 en ga het dus zelf ook proberen, maar als de theorie is dat het schakelen de ESC warm maakt zou ik dus zwaarder moeten vertanden.. Maar dan gaat ie nog harder.. en wordt mijn accu nog heter toch ? Of moet ik hem zo zwaar vertanden dat de motor niet meer op toeren kan komen ?

Graag jullie mening en hulp !

Zoals bij zoveel dingen, betekend ook hier dat warmte aangeeft dat iets (over)belast word.

Als je accu te warm wordt, betekend dit dat er teveel mah tegelijk uit de accu getrokken worden

Als de regelaar (esc) te warm wordt, moet deze de motor teveel bijsturen (te zware motor, teveel stroom door de esc) OF raakt de BEC van de regelaar oververhit. BEC is het onderdeel van de regelaar dat de stroomvoorziening van de servo's verzorgt, als de servo's teveel stroom trekken kan dit wel eens een probleem worden. Om uit te testen of dit het probleem is, zou je de servo's eens apart moeten proberen te voeden, dus de bec buiten werking stellen (rode draad uit de stekker naar de ontvanger halen, via een 4 nimh cellen accu stroom toeveren naar de ontvanger).

Motor te warm betekend simpelweg motor overbelast, of te weinig toeren.

Je zou eens kunnen kijken of de schakelfrequentie van de regelaar afhankelijk is van het toerental. als dit namelijk zo is, zou dat (voor zover ik weet) moeten betekenen dat de auto zwaarder vertand moet worden. je zit immers met schakelverliezen.

De regelaar zou eigenlijk nooit te warm moeten worden. zelfs met grote stromen niet. de regelaar is immers gemaakt om te werken met die motor. de motor kan wel heet worden (dan staat ie te zwaar vertand.)

Ik heb hier zelf een tijd mee zitten prutsen met een LRP 5.5T setje in mijn xxx-t MF2. toen ik hem te zwaar vertand had, werd de motor heet, en de accu warm. toen ik hem te licht vertand had werd de regelaar heet, en de accu warm. en met de goeie vertanding, werd alles warm. (maar niet heet.)

Motor , ESC en Accu worden te warm door te veel stroom.
Een ESC schakelt zich zelf uit als deze te heet wordt of de spanning van de accu te laag wordt. Accu is dan leeg.( staat de esc op LIPO accu ingesteld ? )
Ik ben zelf van de vliegtuigen. Als dan een motor te heet wordt is de propeller te groot.
Een kleinere propeller geeft meer toeren maar de stoom gaat naar beneden omdat het koppel kleiner is.
Ik denk dus dat je kleiner moet vertanden. Koppel minder stroom minder.
Of een zwaardere ESC. Maar of dat de motor en accu aankunnen ?
Het is ook niet goed om continu vol gas te gaan. Met half gas gaat het ook nog hard zat.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet Arthur.

Ik denk dus dat je kleiner moet vertanden. Koppel minder stroom minder.

Kleiner vertanden is dus meer koppel, minder stroom? or minder koppel, grotere stroom?

Of een zwaardere ESC. Maar of dat de motor en accu aankunnen ?

Een regelaar zal maar zoveel stroom leveren als de motor vraagt.

Het is ook niet goed om continu vol gas te gaan. Met half gas gaat het ook nog hard zat.

Vol gas de hele tijd is idd niet nodig.. maar of half gas ook hard zat gaat is open voor discussie. ;) (ps: half gas is wel minder efficient dan vol gas. hoewel et vermogen dan wel kleiner is, dus het gedissipeerde vermogen ook kleiner zal zijn.)

PS: ben zelf wel benieuwt naar de bevindingen in dit draadje. Altijd goed om ergens meer vanaf te komen weten. :)

Niet vol gas rijden.. :-) Dat krijg ik mijn zoontje nooit aan het verstand gebracht .. :lol:.. Natuurlijk, kan de zender prima terug throttlen, maar weet ook dat de set een stuk minder efficient wordt dan.

Pinions zijn onderweg, ga van 26/81 naar 23/85 dus da's best een behoorlijke stap, zal mijn bevindingen uiteraard posten.

Andere ESC, deze is als set gekocht, met de kleinst mogelijke motor.. En werkt prima in andere (on road/riem) dus hoop niet dat dat nodig is.

Alvast bedankt voor het meedenken !

Gezien de snelheid die hij maakte denk ik dat dat wel goed zit.. hij loopt ook echt tientallen meters uit als je gas loslaat.

Back