Mischien is het niet helemaal het juiste forum, maar ik vraag het toch maar even hier. Ik heb sinds vandaag een wilesco d18 stoommachine. Nu zit daar zo'n mooi metertje op wat het aantal bar aan geeft. Bij 1,5 bar staat een rood streepje, de meter loopt tot 4.5 bar. Ik vroeg mij af bij hoeveel bar het echt fout zal gaan? Verder stook je dat ding op esbit blokjes. Ik had gedacht dat je er 1 per keer nodig zou hebben, maar je hebt er al snel 4 tot 5 nodig. Weet iemand of hier mischien een ander alternatief voor is? aangezien die blokjes best prijzig zijn...
Ik heb het topic even verplaatst. Wellicht weten ze hier bij 'Algemeen rollend materieel' een antwoord op je vraag.
kan je hem niet stoken op lampenolie?? 1,5 bar zal denkik een soort max zijn net al bij een motor bij 9000 rood begint en teller gaat tot de 16000 hij kan dus wss kortstondig hoger maar nu zit je dus altijd met de kans dat hij uit elkaar klapt bij een te hoge druk dus ik zou niet verder gaan als 2 bar
1.5 bar is toegestaan buiten het stoomwezen. Bij drukken hoger dan 1.5 moet het zaakje gekeurd zijn en met regelmaat herkeurd worden. Zelf werk ik met stoom, en 1.5 bar is veel... Wilesco werkt over het algemeen met een veiligheidsventiel. (deze zou rond de 1.5 open moeten gaan.) Met het ''speelgoed'' zou ik niet hoger durven gaan.. Wil namelijk niet in de buurt zijn als het fout gaat. Zelf heb ik de wilesco brandweerauto en een stoommachine. Esbit is wel de beste brandstof, je lade wordt erg vies van andere stoffen, en is bijna niet meer te bewegen. rene
mijne loopt op spiritus... dat dingetje waar je esbit blokjes in doet helemaal dicht maken en daar gewoon spiritus in gieten en geniet van de geur
bedankt voor de reacties. Meteen ook antwoord op mijn volgende vraag, wanneer het stoomventiel open zou moeten gaan. op een engelse pagina heb ik inmiddels wel een gas brander gevonden die je zou kunnen gebruiken in de wilesco machines: http://www.forest-classics.co.uk/Burners.htm maar voor de prijs daar van kan je heel wat esbit kopen (het gas wat in die brander gaat is vast ook niet gratis) Ik had zelf ook al zitten denken over spiritus als brandstof, alleen hoe maak je die gaten in de tray dicht?
ik heb in het originele laatje aluminium folie gedaan ZORG dat het helemaal uit 1 stuk bestaat. ik heb geen problemen gehad met spiritus dat lekt of dat er iets verbrande:
@Echobrain: Mijn ervaringen met Wilesco: De rode streep op de manometer zit er niet voor niets: bij 1,5 Bar zou de veiligheid open moeten gaan. Zorg dus dat het veiligheidsventiel goed soepel loopt! Die veiligheid zit er niet voor niets op: de ketelszijn niet van zulke hoge kwaliteit dat je niets kan gebeuren. Deze zomer is het peilglas van een ketel (geen Wilesco trouwens) bij mij opengesprongen, en geloof me: daar wil je niet bij zijn! 8O De druk was 1,4 Bar, ketel was halfvol... er zat een slechte soldering bij het peilglas. Een vriend van me stookte een Wilescoketel droog: daar smolt het hardsoldeer waarmee de veiligheid in de ketel zat. Resultaat: de veiligheid vloog meer dan 10 meter de lucht in! Moraal van dit verhaal: zorg dat de veiligheid soepel open kan; Probeer nooit de 4,5 Bar te halen; Check altijd je waterpeil, stop met stoken als het peil lager dan 1/4 is, en laat dan de druk af. De brandstof: wellicht zijn de bekende 'aanmaakblokjes' voor de barbeque een alternatief? Volgens mij wat goedkoper dan Esbit...
zo, het is alweer enige tijd geleden dat ik dit topic startte. Inmiddels heb ik een manier gevoden om het machientje goed te stoken op spiritus. Door een opgerolde zakdoek in het laatje te doen, en daar spiritus op te gieten is hij goed op te stoken. Het enige nadeel is dat het wel aardig gaat stinken als de spiritus uitgebrand is (niet iets om binnen te doen dus) Met de druk heb ik nog geen problemen gehad. Je hoeft nog lang niet bij de rode streep in de buurt te komen om de machine flink te laten draaien heb ik inmiddels gemerkt. Inmiddels ben ik al aan het denken over een volgende stoommachine. (ben een beetje stoom verslaafd ) maar het liefst wil ik een iets krachtigere dan deze. Zoals ergens op dit forum ook in een ander topic wordt vermeld is de stoom machine makkelijk stil te zetten door het vliegwiel tegen te houden (niet erg krachtig dus) Ook zou ik het liefts iets hebben waarbij het vuur in de keter zit ipv er onder. Heeft iemand wat tips in welke richting ik moet zoeken (voor een max bedrag van 500 euro) Ik heb al wel wat dingen gevonden op deze pagina: http://www.ministeam.com/index.html maar daar zie ik cylinders staan die al een veelvoud van 500 euro kosten, en dan heb je de rest nog niet eens
Gebruik eens een laagje glaswol ipv een opgerolde zakdoek, stinkt een stuk minder. Roel, bij jou knalde het peilglas er bij 1,5 bar uit. Ik stond er bij en keek er naar toen bij een locomotief (een heeeele grote) het peilglas brak doordat de machinist er perongeluk met de kolenschop tegenaan tikte tijdens het stoken (kolen) 6 BAR OPDE KLOK !!!!!!!! Niet fijn. En stond er met neus bovenop toen bij een wat kleinere locomotief (iets kleiner) heel langzaam de stelmoer van de veiligheidsklep los kwam, PSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS met 6 Bar klapte de stelmoet met veer en RVS kogel omhoog, een gat van 8mm waardoor stoom met hoge snelheid uit ontsnapte, heeeel snel het rooster losgemaakt en het vuur uit de ketel laten vallen (ook kolenstook). Was ook niet fijn......., kogel landde op mijn hoofd, auw!
1.5bar,hoger druk en gaat stuk, lijk dan toch niet echt veilig .En 1 veiligheids ventiel .maak dan zelf een boiler prijs zal zeer laag liggen .en zal veilig zijn ,ik studeer ,lassen ,san,en cv .daar maken wij vaten voor 20bar en nooit geen probleem gehad .Je kan ook werken met fitings die gaan tot 15 bar ,wel geen vlas dan gebruiken .
Inmiddels 3 jaar repareer ik wilesco stoommachines en nog nooit ben ik tegengekomen dat een soldeer-ring of pijlglas was losgesprongen zonder enige reden. Als een soldering loslaat is het of door droogkoken van de ketel of door een slechte soldering welke loslaat doordat er wat op de machine valt. De rode steep op de wijzerplaat van de manometer geeft te max werkdruk aan. Bij deze druk zal het veiligheidsventiel opengaan, toch zal de druk nog een paar tiende oplopen (niet te zien op z'n kleine manometer). De ketel zal het niet zomaar begeven, tenzij de solderingen verzwakt zijn. 8O Tip: Haal altijd het water uit de ketel wanneer je klaar ben met stomen. Dit in verband met het oxideren op van de ketel op de waterlijn. Met vriendelijke groet, Wouter www.home.versatel.nl/wouter2048/model_stoommachine.htm
Hey ik heb 3 stoom machine's en binnekort ga ik er zelf een maken van losse onderdelen dus geen bouw pakket: weet iemand een goed forum voor stoommachiene's? trouwens ik heb ook 2 wilesco's en stook ze dikwijls tot 2-3 bar:d behoorlijke bruut die kracht dan. bij 1 bar doet hij niks bij mij. ook heb ik een verticae stoo machine die is nog voor 5 gulden gekocht in de oudheid door me opa daar staat de veiligheid denk ik op 1,5-2 bar
Dit topic is al oud maar ik ben nog niet zo lang lid vandaar de laate reactie. Ten eerste mag je van het stoomwezen tot 3 bar zonder keuring niet 3.2 ofzo maar 3 bar en lager. Ten tweede aan een hoeveelheid druk hangt een temperatuur hoe hoger de druk hoe heter het water en hoe heter de stoom. Ten derde ik heb zelf een ongeluk gehad met een stoomwals op 10 bar waarbij de pakking uit het peilglas donderde geloof me je wilt zoiets niet meemaken,Dus hou het gezellig en blijf voorzichtig het is en blijft heet spul. Ga anders eens naar bv het nederlands stoommachine museum in medemblik hebben ze een leuk keteltje staan die gelanceerd is na een droogkoker(ongeveer 300 meter verder terecht gekomen).
leuk en aardig maar ik zou niet van die aanmaakblokjes gebruiken (ipv met roet heel veel roet ben er zelf al keer achter gekommen)
bij 1,5 Bar zou de veiligheid open moeten gaan. Zorg dus dat het veiligheidsventiel goed soepel loopt! Ikzelf heb afgelopen week pakket D9 inelkaar geschroeft.Dit is dezelfde machine als de D10.Echter mijn machine loopt amper, ik mag er niets aanhangen anders stopt hij.Er komt echter wel wat stoom uit overdrukventiel.Als ik deze blokker houd sissen op en draait machine iets harder maar ik kan amper iets aandrijven.Iemand een idee?Ik heb eerst carter olie gebruikt om te smeren, maar onder de schoorsteen komt er vettige troep in zwart bakje, en smeer nu dus met Wilesco olie.Het lijkt wel of de schuif en cilijnder niet geod op elkaar afgesteld staan.Hoe kom ik (zonder manometer) erachter of overdrukventiel inorde is?Kunnen deze wel eens lekken.Of is druk goed maar doe ik iets verkeerd? Wie o wie kan me helpen. Groet, Jacobus