vraag over zender ontvanger

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Kevinadekens, 6 mei 2019.

  1. Kevinadekens

    Kevinadekens

    Lid geworden:
    5 dec 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Papendrecht
    goeden avond ik heb een vraag over zender ontvanger

    ik heb de dutch courage van slip way 2 motoren 1 vaar regelaar en een boeg schroef nu heb ik een f14 futaba zender ontvanger met antenne zelfs om schokken te minderen. nu doet hij dit toch regelmatig vaar regelaars zijn nieuw en motoren ontstoord

    nu heb ik een computer achtige zender ontvanger geprobeerd maar dit was niks tenminste niet voor mij

    zijn er ook zenders die gewoon de oldschool knop nog hebben maar wel de goede 2.4 mhtz ipv mijn 40

    en waar moet ik dan wel naar kijken en waar niet
    wil uiteraard wel met een vooruit blik op lichten (sleep) en navigatie en ankerlicht afhankelijk kunnen switchen

    dus wat te kopen en wat links te laten liggen

    mvg Kevin
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik wil je graag helpen, maar zo lukt dat niet.
    "een f14 futaba zender ontvanger met antenne zelfs om schokken te minderen."
    Ik probeer te ontcijferen wat je hier bedoelt... Zender met antenne, ontvanger met antenne, allebei? Electrische schokken?
    "zenders die gewoon de oldschool knop nog hebben."
    Ook hier ben je me even kwijt, ik ken een F14, maar wat bedoel je met een "oldschool knop"?

    Kortom, probeer veel preciezer te omschrijven wat je wilt en maak daar iets leesbaarder Nederlands van (als dat lukt, natuurlijk).
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Kevin, In principe moet een 2 motorige boot goed te besturen zijn met een 40 Mhz zender/ontvanger. Heb jaren een F-14 gebruikt voor mijn Smit Finland en dat werkte probleemloos.
    Geen idee wat bij jou de storingen veroorzaakt. Uit jouw verhaal is dat niet op te maken. Laat eens met een paar foto's zien hoe de installatie in je schip ligt. Je schrijft over schokken. Betekent dat dat de aandrijving hapert en de motoren stoppen? Kan ook aan de stroomvoorziening liggen. Of een ontvangerantenne die te dicht in de buurt van regelaars en motoren ligt.
    Wil je toch een "oud" model zender werkend op 2,4 Ghz dan bouw je je F-14 om naar 2,4 Ghz. Op die manier heb je een simpele (en bekende) zender om mee te werken. Met onderdelen in de links is het vrij gemakkelijk te doen. Voor minder dan 50 Euro aan onderdelen ben je klaar. Gr. Klaas.
    https://hobbyking.com/en_us/frsky-dht-8ch-diy-telemetry-compatible-transmitter-module.html
    https://hobbyking.com/en_us/frsky-v8fr-ii-2-4ghz-8ch-receiver-hv.html
    http://fischertechnik-museum.ch/rcfactory/Bauanleitungen/FrSky/FrSky_Anleitung F_14.pdf
     
  4. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Hoi Klaas,
    Ik wou graag even inprikken op dit draadje.
    Ik heb namelijk een Robbe Futaba F14 (35 MHz) op de kop kunnen tikken voor een zacht prijsje, en ik neem aan dat deze op dezelfde manier omgebouwd kan worden naar een 2.4GHz.
    Nu lees ik her en der dat die FrSky ombouwset niet overweg kan met multiswitchen. Klopt dit, en zo ja is er een mogelijkheid om dit wel voor elkaar te krijgen.

    Greetings,
    Luit
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Luit, Daar heb ik geen ervaring mee. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2019
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Luit,
    Ik heb in het verleden - met tot op de dag van vandaag nog steeds grote tevredenheid - ook al eens met behulp van de Frsky modules twee van mijn F-14 naar 2.4 omgebouwd.
    Op je vraag of dit samen gaat met de (Robbe) Multiswitchen zoals bijv. de 16 of de 12+2 is het antwoord voor de Frsky's helaas NEE.
    Bij deze modules wordt het signaal gecodeerd / ge-encodeerd en dat taaltje of protocol wordt in deze Frsky ombouw modules niet ondersteund.
    Wil je de eerder genoemde gecodeerde multiswitchen wel willen gebruiken moet je ombouwen via de veel duurdere onderdelen van Jeti.
    Wat op de Frsky ombouwmodule wel werkt zijn de eenvoudigere en relatief simpele schakel modules als deze duo switch van Robbe maar ook een aantal modules van bijv. Conrad doen hun werk hierop prima.
    Het punt is dan wel dat je vaak maar 1 of 2 schakelmogelijkheden per overgebleven kanaal op je zender hebt, maar in een aantal gevallern kan dat soms toch net voldoende zijn en is de Frsky een prima ombouw naar 2.4.
    Groet, Bert
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  8. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    @Bert V
    Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik voor nu wel uit de voeten kan met schakelmodules.
    Wil hooguit als extraatje, verlichting aan en uit kunnen zetten etc. maar (nog) geen al te rare toestanden ;-)
    Zal de bovengenoemde onderdelen bestellen bij HobbyKing en eens kijken of ik dit voor elkaar krijg.

    Greetings,
    Luit
     
  9. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Luit, Misschien is het een optie om CTI multiswitches te gebruiken. Op mijn omgebouwde MPX zenders werken die zonder mankeren. Schakel 4 kanalen via een stick-kanaal. Ergens heb dacht ik ook CTI switches gezien waarbij het mogelijk is om met 2 van die dingen op één kanaal 8 items te schakelen. Vraag maar even na bij Chris van RC-point. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Luit vindt dit leuk.
  11. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Kevin,

    Even op jouw vraag terug te komen.
    Hoe loopt jouw antenne van je ontvanger?
    Ik vermoed dat je antenne te laag in de romp ligt, breng hem omhoog je opbouw in en misschien zelfs nog in je mast als je die mogelijkheid hebt.

    Probeer zoveel mogelijk je antenne kabel vrij te houden van je signaal draden naar je regelaar(s) en servo(s).

    Het probleem van schokken en wegvallen van het signaal had ik ook bij mij Stantugje, de antenne lag toen in de romp.
    De antenne heb ik nu in de mast gestoken en geen problemen meer.

    Succes.

    Groet,
    Mathieu
     

Deel Deze Pagina