Vraag Powerpeak Infinity II

Ikke niet begrijp... :|

Ik heb m'n ontvangeraccu van m'n Chipmunk ontladen voor opslag maar het volgende begrijp ik niet...
Ik heb de accu ontladen middels m'n Powerpeak Infinity II met als mode 'Discharge'. Voor zover ik heb begrepen stopt deze met ontladen wanneer de accu onder een bepaalde spanning komt, ik dacht 0.9v per cel maar hang me er niet aan op. Ik had dat eerder op de avond gedaan met een andere kist die ik ook voorlopig opgeslagen heb en dat ging prima. Op het display is dan de ontladen capaciteit af te lezen en de laatste gemeten spanning met rechtsbovenin een 'F'. Loskoppelen en klaar.

Nu duurde het ontladen van de tweede accu wat langer dus heb ik die de nacht laten staan in de veronderstelling dat de ontaadprocedure vanzelf afslaat. De volgende ochtend las ik tot m'n verbazing op het display 'REVERSED ACCU POLARITY' :?:

Is mijn vermoeden terecht dat de ontvangeraccu nu zover is ontladen dat de cellen in polariteit zijn omgedraaid?

De accu, 4 cellen NiCad 1700 mAh, is het begin van deze zomer gekocht en heeft zonder problemen gewerkt. De accu is tot nu toe zo'n 15x opgeladen waarvan 2 x geheel ontladen.

Ik heb toch maar eens gekeken wat de accu doet bij opnieuw opladen en de startspanning was 5,01V en liep kwa mAh gewoon gestaag op.

Wat te doen? Is deze accu nog wel te vertrouwen? Of doe ik iets fout wat betreft de ontlaadprocedure met deze P. P. Inf. II?

Alvast bedankt!

Tjen

Je geeft niet aan of de "Discharge" is uitgevoerd in automatic of in manual. De in automatic 0,9 volt is wel per cell. Maar een pakket compleet ontladen is zeer funest. Accu pakket hierdoor helaas overleden!!! :cry: :cry: :cry:

Inderdaad heb ik gekozen voor automatic. Dit omdat ik eerlijkheidshalve moet bekennen dat ik geen expert ben in het accu en laadtechniek.

Ik neem aan dat met automatic de lader ziet dat het 4 cellen betreft en op basis van de capaciteit en spanning de ontlaadprocedure laat afslaan bij de gewenste spanning toch..... :oops: ?

Ik zou zeggen,nooit mee automatic doen,vooral met het ontladen.Met laders
Dit heb ik met mijn2 Robbe en met mijn robitronic lade,dat ie gewoon veels te diep ontlaad,regel het altijd manual.
Stel ehm gewoon handmatig in op 0.9 V per cel en het gaat altijd goed.

Dat pakket is denk ik overleden,doordat ie zo diep is ontladen,zijn de cellen blijkbaar gaan ompolen.

En ook niet meer automatisch laden,regel zelf het aantal ampere,waarmee je wilt laden,ook dit gaat op automatic lang niet alktijd goed.
Ik heb het met mijn Robitronic zelfs gehad,dat ie naar 8A(!) ging met het automatisch laden van een pakket.

Ik weet niet van welk merk die cellen zijn,maar meestal kunnen Nicad cellen wel tegen aardig diep ontladen,die gaan er minder snel kapot van als nihm.

Ow ok... Begrijp ik. Maar wat me wel enigzins verbaast is dat als ik de boel uitzet en opnieuw de lader opstart en daarna de accu aansluit de lader aangeeft dat er een spanning van 5,01v is en gewoon gaat laden als ik daarvoor kies. De lader komt dus niet terug met een reversed polarity na uit en aanzetten.

Ik zal in ieder geval bij de volgende keer ontladen kiezen voor manual met max 0,9v per cel oftewel 3,60v totaal (4 cellen) en dan ontladen met 1C wellicht?

Maar ik wil toch wel duidelijk krijgen of de accu daadwerkelijk 'dood' is want das toch weer 25 euro naar de #$%#$ :| Is daar eenvoudig achter te komen?

Tjen

Ik zou hem eerst 24 uur met 170 mah. laden en dan kijken wat de spanning van het pakket is. Blijft het laag- weggooien, 6 volt of iets meer,
even belasten met een lamp (5 watt of meer)oid en kijken of de spanning niet te ver/snel inzakt. Gaat dit goed- geen probleem.
Succes

Dank je Huibert voor deze suggestie! Ik zal de boel zometeen aan de lader leggen en kijken wat het resultaat zal zijn... (en even in eboeken duiken over laadtechniek :wink: om dit in de toekomst te voorkomen!)

Mijn dank aan allen!

Tjen il Vec

PS: Ik zal laten weten hoe het afgelopen is :wink:

Ik discharge al jaren op automatic, nooit probs gehad :) Gewoon het betreffende pakket een cyclus laten laden en ontladen, als alles goed is, dan was het een "vlaag van computer-verstandsverbijstering" :roll:

Grt.

Het zal heel goed een "vlaag van computer-verstandsverbijstering" (dank je Alexzzz :wink:) zijn. Een stoorpulsje ergens vandaan kan de processor in de war geschopt hebben. Zeker 's nachts, of beter in de vroege morgen, kan dit gebeuren. Wanneer het weer dag begint te worden gaat overal het licht aan en worden koffiezetters, radio's, grote en kleine machines en meer van dat spul aangeschakeld. Je zal je verbazen hoeveel stoorpulsen er dan op het lichtnet kunnen zitten. :roll:

Het feit dat je accu nog "gewoon" 5V is geeft al aan dat die accu hoogstwaarschijnlijk niets mankeert. :lol: Als je de accu nu (weer) gaat ontladen en de ontlader stopt bij 0,9V per cel zal je NIET 3,6V meten. Je zult hoogstwaarschijnlijk weer 4,8 tot 5V meten! Alleen als je DIRECT nadat de ontlader is gestopt gaat meten zal je ongeveer 0,9V per cel meten maar die spaning loopt in het begint heel snel weer op. Uiteindelijk komt hij dus weer op 4,8 to 5V uit! Alleen onder belasting zal de spanning weer snel inzakken.
Dat is de reden waarom je aan de spanning die een Nicad of NiMH accu afgeeft NIET kan zien hoe vol die accu nog is! Alleen als je die spanning meet terwijl de accu belast wordt kan je zien of de accu leeg is of niet. Maar nog steeds niet hoeveel er nog in zit. :cry:

Het feit dat je accu nog "gewoon" 5V is geeft al aan dat die accu hoogstwaarschijnlijk niets mankeert. Als je de accu nu (weer) gaat ontladen en de ontlader stopt bij 0,9V per cel zal je NIET 3,6V meten. Je zult hoogstwaarschijnlijk weer 4,8 tot 5V meten! Alleen als je DIRECT nadat de ontlader is gestopt gaat meten zal je ongeveer 0,9V per cel meten maar die spaning loopt in het begint heel snel weer op. Uiteindelijk komt hij dus weer op 4,8 to 5V uit! Alleen onder belasting zal de spanning weer snel inzakken.

Dat is inderdaad waar ik later aan dacht toen ik de accu weer aansloot nadat ik de lader had uitgeschakeld. De ontlaadprocedure was al een paar uur eerder klaar waarschijnlijk waardoor de accu weer een beetje "op adem" gekomen was. De spanning was ook 5,01V wat me het gevoel gaf dat er iets niet helemaal juist was gegaan in het proces van ontladen vlak vóór of na voltooiïng.
Overigens heb ik tot op heden nooit problemen ondervonden met vrijwel alle modes die je hebt op de P.P. Inf. II. Het is nl. niet de eerste keer dat ik accu's ontlaad middels de 'automatic' setting. Dit gaat altijd zonder problemen... tot deze ene keer dan.... :roll:

ik heb de accu gewoon weer (automatic) opgeladen en de volgende ochtend trof ik de accu aan, 1889 mAh geladen bij 5,54V. Klinkt goed ljkt me.

Het idee heb ik wel dat er iets met het lichtnet is geweest want m'n sequencer voor m'n andere hobby (gitarist) stond vast in z'n pre-sets. Dit gebeurde wel eens in het verleden bij het omschakelen naar nachtstroom en aangezien deze eigenlijk altijd aanstaat (te lui om uit te zetten :oops: :wink: ) bestaat de kans dat dit ook z'n effect heeft gehad op deze machine.

Ik ga er maar vanuit dat het verder geen kwaad kan alleen kan zo'n melding je wel op het verkeerde been zetten. Een van de eigenaardigheden van software denk ik dan maar :wink:

Tjen

hmm,dan is er toch iets verkeert met het lichtnet,bij jou in huis,das niet normaal hoor....En apparatuur,vooral gevoelige hebben hier een hekel aan,en kan daardoor ook stuk gaan,als je pech hebt.

Back