Vraag Richtingaanwijzer 1:1 auto

ruudxd

Forum veteraan
Hallo,

Sorry als dit niet mag, maar ik denk dat hier wel de kennis zit.
Ik heb een Land Rover waar ik een tijdje terug een lierbumper voor heb gekocht waar richtingaanwijzers in zitten.
Nu zou ik deze graag als markeerlichten gebruiken en als de richtingaanwijzer word gebruikt de lampen synchroon mee laten knipperen.
Dus alle achter één en voor twee tegelijk laten knipperen, niet voor om en om.
Wat zou een redelijk eenvoudige manier zijn om dit te doen?

Alvast bedankt!
Ruud

In het kort, je wilt een extra knipperlicht die gelijk meeknippert met de originele
en zodra de lampen aan gaan, het knipperlicht effen meebrand. tot het knipperlicht knippert, dan moet hij weer knipperen

je zou ff bij die amerikaanse auto's moeten kijken
daar hebben ze vrij regelmatig in de achterlicht units een continu brandend knipperlampje zitten, wat dus knippert wanneer gevraagd.
ik vermoed dat ze daar gewoon een speciaal relais voor hebben

1752580814877.png

1752580887729.png

je zal gelijk hebben ,daar ga ik volledig van uit :yes:
ik probeer met mn boerenverstand af en toe wijs te worden van dit soort schema's
ik snap hem alleen ff niet helemaal

lampje heeft een + en -, op je onderste plaatje lijkt het dat het lampje altijd brand ivm de aftakking naar de continu brandende bron
waarom zou het lampje uit gaan als via route 2 stroom in een reeds gesloten kring wordt gestopt?

het dubbelwerkende knipperlampje snap ik uit het bovenste schema
die daaronder voor de LED volg ik niet geheel

Of hebben de led's net als de dubbelwerkende lamp een speciale dubbele ingang?

Ah, dat verduidelijkt een hoop :yes:
ik had al ergens het vermoeden dat ze daar voorgefabriceerde dingen voor hebben

Een lamp aan de voorzijde mag, zolang deze maar wit of geel is.
En zolang ze maar niet verblinden etc.
zijkant mag alleen geel
achterkant rood. geel zal ook mogen, die weet ik ff niet uit mn hoofd.

Kijk maar naar vrachtwagens, de eigenrijders die zo'n ding helemaal vol hangen met lampen.
zeker vrachtwagens worden erg vlot aan de kant gezet..
oom agent houdt van een beetje plagen bij werkende mensen.

Extra knipperlichten zie je ook vaker, o.a. ANWB en rijkswaterstaat hebben extra knipperlichten in de zwaailamp
heb je geen toestemming voor nodig. mag gewoon.

maar Rood aan de voorzijde, wit aan de achterkant, en je staat binnen no time aan de kant van de weg.
Zijkant mag alleen geel, dus alles wat je aan lampen ophangt wat niet geel is, krijg je in no time een boete voor.

We hebben het hier over een extra knipperlicht / dagrij licht. dus de originele zitten er nog.
ga je in een europese auto amerikaanse achterlampen zetten, dan zou je inderdaad wel eens een apk probleempje kunnen krijgen

Is dit wat?
Inko-2025-07-19.png

1. kies relais, geschikt voor de stroomsterkte naar de nieuwe knipperlichten.
2. kies condensator zodat het relais met voldoende vertraging afvalt om de "uit"-periode van de knipperlichten te overbruggen.
3. kies de diodes en de weerstand zodat je de condensator snel van leeg tot 12V kunt opladen, zonder de diodes op te blazen, en snel genoeg zodat de condensator weer bijlaad en het relais niet tussen het knipperen weer afvalt.

Even puzzelen dus.....:p

Laatst bewerkt:
Klein nadeel van mijn schema is dat tijdens het knipperen van bijvoorbeeld de rechter lamp zal de linker lamp tijdelijk uit zijn.

Werkende voor de rdw kan ik gerust zeggen dat student zijn betoog niet geheelde juiste is. Er zijn wel raakvlakken, dat wel.

Maar ga er maar vanuit dat er in Nederland een gedoogbeleid is. Maar er zijn wel degelijk regels voor.

Wil je het spel houden let dan op 2 belangrijke zaken:
1. Zorg dat je bijgeknutselde lampen een keurmerk hebben (verplicht in reflector)
2.dat ze de juiste kleur hebben.

De amwb rijd ook met een enorm bord van 1.20mtr vol verlichting op hun dak, mag jij ook niet haaha, dus al hun extra signaleringsverlichting is rdw nagekeken en dus per voertuig (!) Goedgekeurd.

Houd je aan die 2 regels hierboven en je hebt ook nooit geen overactieve apk keurder die je afkeurt.
3e kleine regel, wat je erop schroeft moet werken officieel, anders bij de verkeerde apk afkeur.

Ps nog even nagevraagd, het mag, MITS het originele voertuig al voorzien is van dagrijverichting, dan mogen ze meepraten en knipperen met de pinkers.

Heft je auto geen dagrijcverlichting, en dat is op typegoedkeuring he, dus niet bijgenutseld, dan mag het officieel niet.

Handhaving ? Ik geloof er niks van met onze beperkte politiecapaciteit, maar wellicht apk afkeur want die boys moeten steeds strenger...

tja, RDW :yes:
best nog wel eens discussie gehad met collega's van je ;)
niet over lampen trouwens

Vanuit vrachtwagens opbouwen (heb ik vanaf de zijlijn nog wel eens mee te maken), veel eigen rijders met eigen vrachtwagens (waarvan sommigen dus wel hun wagen vol hangen)
zijn de regels me wel eens zo uitgelegd.

ik weet dat ze moeilijk gaan doen als je letterlijk de gehele grill volhangt met lampen, maar dat valt een beetje onder "normaal nadenken"
kun je verwachten
Handhaving doet met name moeilijk als je achterin de cabine een zeer fel led schilderij hebt hangen.
maar, ook dat is gewoon logisch.

een knipperlampje extra aan de voorkant zullen ze niet vlot over vallen.
blijkt het een probleem met de apk, kun je net voor de apk ff het stekkertje los trekken...

Ps nog even nagevraagd, het mag, MITS het originele voertuig al voorzien is van dagrijverichting, dan mogen ze meepraten en knipperen met de pinkers.

Heft je auto geen dagrijcverlichting, en dat is op typegoedkeuring he, dus niet bijgenutseld, dan mag het officieel niet.

Handhaving ? Ik geloof er niks van met onze beperkte politiecapaciteit, maar wellicht apk afkeur want die boys moeten steeds strenger...
Het was DIE regel, waar ik specifiek op doelde. Je mag niet zomaar je verlichting veranderen.

"een knipperlampje extra aan de voorkant zullen ze niet vlot over vallen.
blijkt het een probleem met de apk, kun je net voor de apk ff het stekkertje los trekken"

Dat is dus exact wat bij een goede apk keurmeester niet opgaat, staat gewoon in de wegenverkeerswet, wat erop zit moet werken. Denk ook bv aan mistlampen in bumper en achter ruitenwisser.

Maarja daar heb je zo'n overijverige voor nodig of de pech hebben dat je bij een apk station staat wat onder verscherpt toezicht staat haha.

Het zal wel loslopen, ik zou het gewoon doen, zoveel politie zal er ookniet traan in de bossen als je je land rover los snukt aan een boom met je lier LOL.

Bedankt voor de reacties!
Ik ben zelf niet zo'n held met weerstandjes etc, ik hoopte dat er een eenvoudige oplossing met een extra 5 polig relais oid was, maar dat valt dus tegen.
Aan een dubbelpolig lampje had ik nog niet gedacht, ik weet niet wat er nu in zit, ik ben bang dat het gewoon een 5w steek lampje is.

De auto is 50 jaar oud, dus APK gekeurd worden hoeft hij gelukkig niet meer, hij wordt natuurlijk wel regelmatig nagekeken.

tja, voor een hobbyist is een dubbelpolig lampje er zo in gefrommeld natuurlijk :yes:
kun je recht aftakken van je echte richtingaanwijzer lampje en je koplamp

50 jaar oud, geen aplk plicht.

Knutselen maar.

Aliexpress staat vol met dit soort kant en klaar dingen.

Back