vraag schroefas

hallo ben na jaren rc vliegen nu weer eens van plan een boot te bouwen
jaren terug de smit rotterdam van bb is gebouwen maar nooit rc.
nu de blanckert van bb net in huis dus bouwen kan beginnen wil dit dit keer wel rc doen.
hier op forum hoop gelezen over de bb assen
aangezien nog moet beginnen met bouw maar gelijk goed lijkt mij
zie hier dat raboesch assen over het algemeen als goed worden beschreven/ beoordeeld
ben aan zoeken geweest maar kom zowel messing kokers tegen als abs kokers
zit hier verschil in of maakt dat niet veel uit
kwam zelf op deze uit

graag jullie advies

hoi
heb reeds meerdere modellen zelf gebouwd en altijd assen van graupner ingebouwd deze waren prijs /kwaliteit goed en had geen water binnen(zeeeer belangrijk bij een boot)
heb nu net deze maand de emile robin afgebouwd en een keer of twee gaan varen ermee ,zonder water in de boot en met de assen van billing boats maar wel goed gevuld met vet van robbe speciaal voor de assen
de keuze is uiteindelijk de uwe

hoi
heb reeds meerdere modellen zelf gebouwd en altijd assen van graupner ingebouwd deze waren prijs /kwaliteit goed en had geen water binnen(zeeeer belangrijk bij een boot)
heb nu net deze maand de emile robin afgebouwd en een keer of twee gaan varen ermee ,zonder water in de boot en met de assen van billing boats maar wel goed gevuld met vet van robbe speciaal voor de assen
de keuze is uiteindelijk de uwe
beste pimboly

Bedankt voor u reactie
Als ik u goed begrijp was de emile robin de eerste gebouwde boot met de assen van bb
mag ik u vragen welke as u gebruikte van graupner en waarom u u nu voor de de emile robin de as van bb gebruikt hebt, is dit een probeersel van u of zijn de assen van bb gewoon goed volgens u.
dan kan ik de standaard as gewoon gebruiken dus .

mvgr piet

heb de assen gebruikt omdat er in de streek geen korte asjes te verkrijgen waren
en 37 eu voor een as om die dan in stukken te zagen zag ik eigenlijk niet zitten
de assen van graupner waren eigenlijk ook de gewone en daar had ik geen problemen mee ,maar die zijn nergens meer te krijgen, en heb wel gemerkt dat bepaalde art. van graupner flink duurder zijn geworden
daar de emile robin wel redelijk snel is maar geen speedboot moet dat wel kunnen
gewoon maken dat er vet genoeg in zit ,en varen maar
welke assen goed of beter zijn zal ik in het midden laten, gewoon maken dat er goed uitgelijnd word en eventueel een smeerpijpje solderen op de as kan veel oplossen

veel bouwplezier

IND. de prijs van de grauper assen viel mij ook op van daar toch de keuze van mijn linkje echter zit er dan verschil in messing en Abs buis weet niet goed wat daar voor verschil of rendement in zit .

verschil in messing en Abs buis weet niet goed wat daar voor verschil of rendement in zit .

In rendement niet echt denk ik, messing buizen zijn wel sterker. Raboesch zegt hierover in hun catalogus:

Raboesch catalogus zei:
Deze RABOESCH kwaliteit schroefassen hebben een groot toepassing gebied. Voor eenvoudige electra bootjes die van ABS of hout zijn gemaakt, gebruikt u 300-00/04. 300-01-03 hebben sterke ABS kokers die het lijmen aan de romp vereenvoudigen. De overige schroefassen hebben messing kokers.
300-11 heeft een extra sterke as en koker. Alle RABOESCH assen kunnen op een eenvoudige wijze ingekort worden. Alle assen zijn gemaakt van roest vrij staal.

ABS wordt dus voornamelijk om montage technische redenen toehepast.

Groet,

Ad Bakker

In rendement niet echt denk ik, messing buizen zijn wel sterker. Raboesch zegt hierover in hun catalogus:

ABS wordt dus voornamelijk om montage technische redenen toehepast.

Groet,

Ad Bakker
Bedankt ad is mijn duidelijk messing sterker Abs dus enkel in voordeel verlijming van de evt. materialen

Gr. Piet

Back