vraag seawolf

• Topicstarter Topicstarter Harrie68
  • Startdatum Startdatum
H

Harrie68

Guest
Hallo Iedereen,

Ik ben hier nieuw op deze forum in vooral met duikboten.

en heb direct al vragen nou hoop ik dat het geen probleem is anders hoor ik het wel.

Nu heb ik zelf een tweedehands duikboot gekocht het gaat om de seawolf ik wou het hier mee gaan proberen kijk of het wel wat is voor mij.

nu zijn mijn vragen aan jullie,

* waar kan ik zo veel mogelijk info vinden over de seawolf.

* nu heb ik gehoord dat het mogelijk is om een extra servo te plaatsen
om de voorste roeren te bedienen wat kan ik er mee bereiken precies.

* en als ik op periscop diepte probeer te varen lukt het mij niet, is daar
wat aan te doen of is het gewoon gebrek aan ervaring.

ps : op 5-6-05 in appingedam (Ekenstein) heb ik gelezen dat er een
vaardag is.is dat alleen voor clubleden of ook voor andere model
bouw liefhebbers en komt er ook mensen met duikboten.

vast bedankt voor het lezen en hoop dat het geen probleem is met deze vragen.

gr Harrie (emmen)

Welkom.
En nee, daarvoor is er de forum.

Zover ik begrijp hebt ge geen statisch duikboot.
(Geen belasttank) en zal het een beetje aan gebrek aan ervaring zijn
om op pirescopdiepte te varen. Oefenen zou ik zeggen.

Voor de rest, wachten tot de andere forumleden die hier zeker en vast meer weten over te vertellen.

Greetings

volgens mij is een onderzeeer die de duikroeren aan de voorkant heeft (bestuurbaar) makkelijker te sturen, doordat de achterkant er dan als een vlag achteraan gaat. verder helpt het ook wel eens om een gyro van een modelheli te plaatsen welke dan kan helpen met stabiliseren.

is dit de saewulf van robbe? die lijkt niet eens op de echte...

Groeten Halmar

Halmar zei:
volgens mij is een onderzeeer die de duikroeren aan de voorkant heeft (bestuurbaar) makkelijker te sturen, doordat de achterkant er dan als een vlag achteraan gaat. verder helpt het ook wel eens om een gyro van een modelheli te plaatsen welke dan kan helpen met stabiliseren.

is dit de saewulf van robbe? die lijkt niet eens op de echte...

Groeten Halmar

Hallo Halmar

ja de seawolf v2 van robbe

gr Harrie

even bij google: 'seawolf ssn21' intikken en een grote buld info.

ssn21%20-%20seawolf.jpg

dat lijkt niet op het model van robbe, veder ken ik die boot niet zo goed.

ik hoop dat er mensen die zijn die er meer ervaring mee hebben.

Groeten Halmar

Halmar zei:
even bij google: 'seawolf ssn21' intikken en een grote buld info.

ssn21%20-%20seawolf.jpg

dat lijkt niet op het model van robbe, veder ken ik die boot niet zo goed.

ik hoop dat er mensen die zijn die er meer ervaring mee hebben.

Groeten Halmar

Hoi Halmar,

bedankt voor je tip maar dat had ik ook al gedaan,maar wou wat graag wat meer info hebben over de model van robbe.

maar nogmaals bedankt.

gr Harrie

Hallo Harrie,

Van mij ook welkom, ik zie dat je het duikboothoekje gevonden hebt! (alhoewel 'hoekje', dat 'je' mag er ondertussen ook wel af... :P )

Wat de vragen aangaat;

Met bestuurbare voorste roeren reageert de boot beter op de stuurcommando's. De neerwaartse hoek wordt dan zowel voor als achter bestuurd.

De periscoopdiepte is met een dynamisch duikende boot zowieso moeilijk aan te houden, en inderdaad de ervaring speelt ook mee. Een duikregelaar die de boot vlak houd help goed (Norbert Brüggen http://modelluboot.de/) De voorste roeren aansturen, en de duikregelaar dan de achterste laten regelen die dan de romp zoveelmogelijk vlak houden. De voorste roeren vast en alleen de achterste via de regelaar aansturen moet ook lukken.

Hallo Harrie,

ook van mij natuurlijk van harte welkom! Naast de opmerkingen van de collega-duikboters van mij nog een tip: het 'Duitse Marine en U-boot forum op http://5533.rapidforum.com/ (kies daarna 'Modellbau forum') heeft een speciale afdeling voor Robbe U47/2540 en Seawolf. Vereiste is wel dat je je eerst aanmeld (kost niks) en dat je natuurlijk een beetje Duits kan lezen. Als je via 'suchen' in dit forum 'Seawolf' ingeeft krijg je alle topics die de Seawolf betreffen. Je kan aangeven hoeveel zoekresultaten je maximaal wilt zien. Ik ben bij 200 (!!!!) maar opgehouden.
Hier staat dus in ieder geval een schat aan informatie!

Groeten,

Jos

Lex Verkuijl zei:
Hallo Harrie,

Van mij ook welkom, ik zie dat je het duikboothoekje gevonden hebt! (alhoewel 'hoekje', dat 'je' mag er ondertussen ook wel af... :P )

Wat de vragen aangaat;

Met bestuurbare voorste roeren reageert de boot beter op de stuurcommando's. De neerwaartse hoek wordt dan zowel voor als achter bestuurd.

De periscoopdiepte is met een dynamisch duikende boot zowieso moeilijk aan te houden, en inderdaad de ervaring speelt ook mee. Een duikregelaar die de boot vlak houd help goed (Norbert Brüggen http://modelluboot.de/) De voorste roeren aansturen, en de duikregelaar dan de achterste laten regelen die dan de romp zoveelmogelijk vlak houden. De voorste roeren vast en alleen de achterste via de regelaar aansturen moet ook lukken.

Hallo Lex,

kijk dit zijn nou de tips die ik zoek je wordt bedankt voor tip en zeker voor je moeite.

gr Harrie

toneburst zei:
Hallo Harrie,

ook van mij natuurlijk van harte welkom! Naast de opmerkingen van de collega-duikboters van mij nog een tip: het 'Duitse Marine en U-boot forum op http://5533.rapidforum.com/ (kies daarna 'Modellbau forum') heeft een speciale afdeling voor Robbe U47/2540 en Seawolf. Vereiste is wel dat je je eerst aanmeld (kost niks) en dat je natuurlijk een beetje Duits kan lezen. Als je via 'suchen' in dit forum 'Seawolf' ingeeft krijg je alle topics die de Seawolf betreffen. Je kan aangeven hoeveel zoekresultaten je maximaal wilt zien. Ik ben bij 200 (!!!!) maar opgehouden.
Hier staat dus in ieder geval een schat aan informatie!

Groeten,

Jos

Hallo Jos,

ook jij bedankt voor deze tip ik ga zeker kijken op de forum en kijken of ik het nog wel kan lezen.

nogmaals bedankt.

gr Harrie

hallo
welkom in de sub hoek van het forum

een heli gyro in een duikboot wordt niks

de reden is dat een duikboot te langzaam reageert op zijn roeren en geen abrupte bewegingen maakt
dus die gyro gaat haast niet merken dat er een diepte richting verschil gaat zijn

zoals jos schreef die regelaar van norbert is er voor gemaakt
je kan een duikboot met allen de achterste duikroeren heel goed sturen
beter dan met de voorste alleen
de regelaar komt tussen je ontvanger en de servo te staan
je kan zo je diepte bepalen en de regelaar houd je boot horizontaal
de reden dat je met de ahcterste roeren beter stuurt is dat er een grotere stroming over de roeren heen gaat dan over de voorste die in het algemeen kleiner zijn dan de achterste

vliegtuigen hebben ook hun achterste roeren om te stijgen en dalen
alleen de canards die hebben er vanvoor maar dat is een type appart en zie je niet zoveel

de voorste die gebeuik ik om de boot opte vangen als je snel duikt en als ik op periskoop diepte vaar de boot lichtjes dieper te laten varen door de hoek ietsje te wijzigen
dit moet langzaam gebeuren want anders gaat het steil naar omlaag en dan kan je heel moeilijk je boot nog mooi recht krijgen
maar dan zit ik al wel op een redelijke snelheid te varen die echter voor mijn model reeds veel te snel is

groeten raf

dat van die heligiro had ik uit een modelbouwblad, zij zeiden dat de boot er toch veel stabieler van werd. geen ervaring dus.
de huidig Heding Hold giro's zijn anders wel verdomt gevoelig. de staart blijft gewoon staan.
voor dat geld heb je alleen al gouw een duikregelaar :wink:

Groeten Halmar

Hallo Weer,

Ik heb al even gekeken op de site van norbert Bruggen,jullie haden het
over een duikregelaar gaat het om deze lageregler briefmarke.

en heb ook gelezen dat je de voorste roeren vast kunnen worden gezet, ook dat wel helpen wordt gezegt.

wie kan me daar meer over vertelen.

vast bedankt weer.

gr Harrie

hallo harrie

inderdaad het gaat om die lageregler

de voorste roeren vast ???????????
zoals ik al zei ik gebruik ze om langzaam dieper te varen dus ik heb ze niet vast staan
als ik duik gebruik ik de achterste roeren om snel op diepte te gaan
dan zet ik ze neutraal (recht) en stuur verder met de voorste en laat de lageregelaar de achterste verder aan sturen

je kan natuurlijk de stuur stangen in bouwen en later als het je niet bevalt er alsnog een servo bij bouwen
dan heb je al wel het meeste werk gedaan maar beter dat dan dat het je niet bevalt en je der niet meer bij kunt

groeten raf

Hallo Harrie,

Voor het aansturen van de voorste roeren, misschien kun je voorin de neus een servo monteren. Deze eerst waterdicht maken door de naden van de behuizing en de draaddoorvoer af te kitten met siliconenkit, en een o-ringetje met wat vet onder de hevel.

Als ik het goed heb is bij zo'n seawolf de waterdichte buis meteen de buitenhuid. Je hebt dan geen ruimte om een stuurstang van achter naar voor te laten lopen. En een extra servo binnen met een waterdichte doorvoer in de voorste afsluitdop lukt slecht omdat die niet op het frame dat eruitgetrokken wordt kan worden gemonteerd. (zit met de stuurstang vast) Zo'n los servo in de boeg kan dan z'n stroom en signaal via een draad krijgen die in de voorste dop verlijmd zit. Die draad dan bovenlangs in de buis leiden, en met een stekkertje aan de rest van de electronica op het frame aansluiten. Die kun je dan bij het openmaken makkelijk loshalen.

Nog een tip wellicht, origineel zit er aan het frame in de buis een draadeind dat door de dop wordt gestoken, en dan met een moertje wordt aangetrokken. Omslachtig, want je moet elke keer de neus verwijderen om dit te kunnen doen. In de U 2540 heeft Robbe dit anders opgelost. Op het frame zit een bus met moer. Door de voorste dop wordt er dan een buis met ingesoldeerd draadeind naar binnen geschoven en in die moer vastgeschroefd. Dit kan van buitenaf door een imbusschroevendraaier door een klein gaatje in de boeg te steken. Misschien kun je het in zo'n seawolf soortgelijk doen, scheelt een hoop gepruts aan de waterkant. :wink:

hallo

een koppeling met de servo op de carryer kan wel

magnetische koppeling maken

eenvoudig betrouwbaar en altijd klik vast

ik heb het reeds biuj verschillende boten gedaan en het werkt perfect

in keulen een boot gezien die geen enkele doorvoer
had naar buiten toe
alles magnetis gekoppeld

de magneetjes die ik gebruik dienen om de hoeden plank van een lada samara op zijn plaats te houden
in bitjes (dopjes om op een ratelsleutel te zetten)zitten ook magneetjes die sterk genoeg zijn om de koppeling te kunnen houden

twee zulke magneten hebben een heel grote trekkkracht
de u47 van mij is er mee uitgerust en in lelystad heeft hij heel goed gepresteerd
de u47 van krick van theo is er ook mee uitgerust
en de u47ombouw naar een type d is er ook mee voorzien en het werkt perfect
klik vast en je kan het toch uitelkaar trekken

groeten raf

Lex Verkuijl zei:
Als ik het goed heb is bij zo'n seawolf de waterdichte buis meteen de buitenhuid. Je hebt dan geen ruimte om een stuurstang van achter naar voor te laten lopen.

Hallo,

ik moet mezelf even corrigeren. :oops: Ik heb wat afbeeldingen van zo'n zeewolfje nog eens bekeken, en een bowdenkabel / stuurstang zou zo te zien onder het 'dek' kunnen lopen. En dan meteen als het dek ophoud bij het boegdeel naar binnen naar de roeren toe.

Als dat zo is is Raf z'n magneet-oplossing handiger. Je kunt dan ook eventueel de stuurstang naar voren toe aan de bestaande stuurstang voor de achterste roeren koppelen. Dan heb je geen extra servo nodig. Eventueel met een hevel, en dan zo dat de voorste contra sturen aan de achterste. Dus achter naar boven draaien is voor naar beneden draaien, zodat ze de romp 'tilten'.

Maar dan moet je wel de boot waterdicht af kunnen sluiten zonder de neus te moeten demonteren. Of hier ook een magneet in hangen, kan ook. Gut, het wordt nog ingewikkeld :roll: :!:

Ha die Harry,

Ik zie dat je er druk mee bezig bent.
Ja je hebt de Seawolf bij mij gekocht als het goed is.

Ik heb laatst degene waarover ik vertelde ( de val van la balkonia ) gerepareerd en voorzien van een pomp en een catether zak.
Door de zak ( bijna onverwoestbaar ) over de electronica te leggen kan je mooi duiken en vrij redelijk op diepte blijven.

Ik heb de link je destijds al gemaild, maar nu nog maar een keer.

http://www.saxxx.it/sub/seawolf.htm

Zoals het daar staat heb ik het ook gedaan en nu bij de nieuwe eigenaar doet hij het nog perfect.
Er staan onderaan de pagina ook leuke filmpjes.

Ik ga van je horen en zal eerders even foto's plaatsen van mijn walrusklasse van 2 meter en 3 cm. ( bijna af )

Gr.

Herman
Julianadorp.

hallo ik ben dennis ik heb een sae wolf gekocht maar ken geen duits lezen wie kan me helpen gr dennis. :roll:

je hebt toch al wat mensen benaderd over daarover dennis,??!

nog geen bevredigend antwoord gehad ???

de duitse handleiding is echt niet zo moeilijk hoor...

wat wil je eigenlijk precies weten ?

jeroen

Back