vraag seawolf

• Topicstarter Topicstarter Harrie68
  • Startdatum Startdatum
:?: Hallo Schrijvers over de heligiro`s.

Je kunt wel een giro uit een helicopter gebruiken voor een onderzeeboot.
Ik zelf gebruik voor mijn Walrus onderzeeboot,zolang ik deze al bezit
twee heligiro`s.Ze werken prima en doen al jaren hun werk.

Uitleg hoe het wel werkt.

Je haalt de swingmotor uit de girokast,doe dit voorzichtig,en knip de stroomdraden zoaf dat ze geen contact met elkaar kunnen maken.

Nu blijft de rondebus over waar de motor in heeft gezeten.Deze verwijder
ik ook,meet wel de plaats van het hallen magneet op.
Er blijven nu twee staanders over.Tussen deze staanders plaats ik een 2 mm messingdraad.
Daaroverheen een 3mm messingbus,plaats wel kleine afstandringen
zodat de buitenbus soepel draait.
Aan deze bus soldeer ik een klein messing baktje waar de hallen magneet die je verwijdert hebt uit de ronde bus,in wordt gelijmt.Aan de ronde messing bus wordt ook een 2mm a 6 cm lang draadgesoldeerd,
met daaraan een stukte lood.Zorg dat het soepel draait,het girohuis wordt 90% gedraait
Zo werkt deze constructie als een pendel.
Je moet eerst de messing constructie bouwen voor dat je de as plaatst in de staanders.
Dit i.v.b met de plaats en de hoogte van het hallenmagneet.

Een andere constructie is,naar verwijdering van de motor,plaats je in het gat waar de motor in heeft gezeten,een stukje plasticbuis van 6 cm met daarin een klein stukje lood.Ook het huis 90% draaien,en werkt dus ook als een pendel.
Met deze twee mogelijkheden moet je wat expermiteren.
Ik zelf ga voor de eertse constructie,omdat de lagers in het girohuis soms wat kleven,zodat de pendel te laat inkomt.

Veel sucses.
Harry Grapperhaus.[font=Arial, sans-serif][/font][font=Arial, sans-serif][/font]

@ harry,
wat is het voordeel van jou systeem boven de regelaar van norbert ??

hij levert een goedwerkend klein systeempje, dan ga ik niet zelf experimenteren met een dure gyro.....
(tenzij je nog een aantal gyro's hebt liggen natuurlijk, da's wat anders..)

jeroen

:D Hallo jeroen.

Voor jaren terug waren wij wat onderzeebootbouw en techniek,ver voor op de Duitsers.Wij hadden toen in ons land zo`n 30 bouwers.
Maar de tijden zijn gekeerd.
In Duitsland zijn er zeker nu wel zo`n 250 bouwers.
In Nederland trekt het weer iets aan ,ook mede door de meeting in lelystad.
Ik wil hier mee zeggen dat de techniek nu ver voorlicht,als voor jaren terug.
Je was toen aangewezen op zelf vinding.Nu zijn er allerlij techneuten die van alles,op electronich gebied in elkaar zetten.
Toch een mooi voordeel voor ons.

Terug naar de giro,zeker is dit een dure oplossing.Ik had toen nog twee giro`s liggen, vandaar dat ik ze in de walrus heb ingebouwd.Ze werken prima.
De regler 2 van Norberd bruggen zijn goed en niet duur,en mooi compact.Had zelf twee in mijn SNN 21 Seawolf,nu nog èèn,want een van deze regler 2 veranderd van stand als het iets warm word in de boot.
En als dezender na een tijd weer wordt aangezet,staat het roer niet in de middenstand.Veranderd steeds.(toch niet zo goed)
Moet Norberd nog vragen wat hier de oorzaak van is.
Ook vind ik de regler2 wat nerveus bij de middenstand.Men adviseert om digitaal servo`s te gebruiken,maar daar heb ik geen ervaring mee.
Wordt het toch nog duur??.

Grt:Harry.Grapperhaus

Hallo Harry,

Ik vaar ook met de Brüggen-regelaars, zowel de volledige met diepteregeling als de eenvoudige met alleen horizontaal regeling. Prima dingen, warmteproblemen heb ik nog niet ondervonden. Bij jou misschien een exemplarische afwijking?

Maar een vraag, hebben jou omgebouwde gyro's ook hetzelfde effect bij snelheidveranderingen als de regelaars van Norbert? Ik bedoel dat bij acceleratie het element dat de hoekverandering opneemt dan net als een pendel naar achteren gaat 'hangen'. De regelaar denk dan dat de boot met de neus naar boven staat, en stuurt naar beneden tegen. Als je dus gas geeft duikt de boot weg. Dat is goed te corrigeren door een beetje up, maar ik vraag me af of jou oplossing hetzelfde effect geeft. Volgens mij is het ook iets dat inherent aan de constructie van die dingen is, en niet te wijzigen.

Hoi Lex.

Dat èèn van de regler2 van Noberd niet goed werkt,zal wel een exemplaar zijn waar een klein foutje in zit.Maar daar kom ik met Norberd wel achter.
Zeker is het zo dat als je gas geeft,zou in de teorie de pendel naar achter gaan.Maar een boot van 30 kilo zal niet als een farari uit de start blokken
schieten.Dus dat valt wel mee denk ik.
Trouwens ik heb mijn Seawolf op de vlakke werkbank heen en weer geschoven,de regler2 van Norberd reageert ook,en de roeren veranderen
ook van stand.Weet niet of het bij jou boot ook zo is.Zo niet dan heb ik wel bijzondere reglers2 bij Norberd gekocht.
P.S Voor de Meeting volgen jaar Hebben jullie daar al een data voor.

Grt:Harry.Gr.

Hoi Harry,

Als ik bij mij schud gaat ook alles bewegen (niet alleen bij de boot ... :lol: ) Zoals gezegd, het zal inherent zijn aan het systeem (bij mij aan het gewicht.. :wink: :oops: )

De Seabottom Subsail word volgend jaar op 21 Mei gehouden. Kijk ook even bij dit draadje, het zou leuk zijn als je ook weer van de partij kunt zijn!

Halmar zei:
dat van die heligiro had ik uit een modelbouwblad, zij zeiden dat de boot er toch veel stabieler van werd. geen ervaring dus.
de huidig Heding Hold giro's zijn anders wel verdomt gevoelig. de staart blijft gewoon staan.
voor dat geld heb je alleen al gouw een duikregelaar :wink:

Groeten Halmar

Ik heb mijn u-47 van robbe toendertijd uitgerust met een piezogyro van Ikarus,zonder heading hold, en kon zonder dolfijngedrag mooi op periscoopdiepte blijven varen. Kan natuurlijk ook mede komen doordat ik met vliegtuigen vlieg waabij je gewend bent elke horizontale beweging meteen te corrigeren.

Groet Frans

Back