Vraag spanwijdte,

Hallo,

Ik ben bezig met het zelfbouwen van een depron slow flyer.

Maar nu zit ik over mn spanwijdte te twijfelen.

Ik heb een dubbeldekker model zo aangepast naar een hoogdekker, en normaal is deze 550 mm span.

Ik heb hem nu aangepast naar 620mm span, is dit voldoende?

Mt Vr Gr:
Arwin Lubbers

Hey

Wat is het totale vleugeloppervlak en hoe zwaar gaat het toestel (ongeveer) wegen?
Met deze gegevens kan je de vleugelbelasting uitrekenen en aan de hand daarvan kan je zien of je toestel gaat vliegen!

Groeten

Hallo,

Okay.

Vleugel lengte is : 62 cm

En de gemiddelde breedte is: 14,5 cm.

Dat is dus 899 cm2 als ik het zo goed bereken.

En ik schat dat het gewicht op zn 140 a 150 gram komt.

Groeten Arwin

Hey

Vleugel is 62 cm ofwel 6,2 decimeter, Dit vermenigvuldig je met je koorde in dm, dus 6,2 x 1,45 = 8,99 dm²

150 (gram) / 8,99 = 16,68 g/dm²

Met de juiste setup zou dit in ieder geval moeten kunnen vliegen!
Hoeveel g/dm² werd er voor de dubbeldekker aanbevolen?

Groeten

Hey

Vleugel is 62 cm ofwel 6,2 decimeter, Dit vermenigvuldig je met je koorde in dm, dus 6,2 x 1,45 = 8,99 dm²

150 (gram) / 8,99 = 16,68 g/dm²

Met de juiste setup zou dit in ieder geval moeten kunnen vliegen!
Hoeveel g/dm² werd er voor de dubbeldekker aanbevolen?

Groeten

'Slowflyer' is het dan niet meer...

140 gram voor een toesteltje van 620 mm spanwijdte is zwaar! Je hebt dus best wat snelheid nodig om het vliegende te houden.

Ter vergelijking: Een originele Graupner ACRO UHU (of Pico Raven) in 3 mm depron heeft een spanwijdte van 600 mm en weegt +/-140 gr (met brushed speed 280 plus motor). Een dergelijk toestel vliegt best snel en is dus helemaal géén slowflyer. Was mijn eerste depron toestel ooit (en dat is ook alweer wat jaren geleden).

Bij een vleugelbelasting van 16,68 g/m² bereken ik op basis van de 'thin airfoil theory':
- voor een snelheid van 9 m/s heb je een invalshoek van +3° nodig
- voor een snelheid van 7 m/s heb je een invalshoek van +5° nodig
- voor een snelheid van 5 m/s heb je een invalshoek van +9° à +10° nodig

Je vleugelbelasting zou zeker onder 10 gr/dm² moeten liggen. Om echt van een slowflyer te kunnen spreken zou je vleugelbelasting ongeveer de helft van 16 moeten zijn: rond 8 gr/dm².
Een invalshoek van +3° à +4° geeft een snelheid van ong. 6 m/s bij 8 gr/dm² vleugelbelasting.
Gewicht zou dus maar de helft mogen zijn ...

Als je enkel "normaal" wil rondvliegen zou je setup ongeveer 20 W moeten opleveren. Voor basis acro moet je minstens 25 W halen (voor een gewicht van 140 gr)

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben bezig met het zelfbouwen van een depron slow flyer.

Maar nu zit ik over mn spanwijdte te twijfelen.

Ik heb een dubbeldekker model zo aangepast naar een hoogdekker, en normaal is deze 550 mm span.

Ik heb hem nu aangepast naar 620mm span, is dit voldoende?

Mt Vr Gr:
Arwin Lubbers

Wellicht niet, om op dezelfde oorspronkelijke vleugelbelasting (en dus een min of meer gelijkaardige snelheid) te komen moet je met 1 vleugel dezelfde oppervlakte hebben als met 2 vleugels. Dat betekent dat de lengte van je vleugel bij dezelfde gemiddelde koorde 2 maal zo lang wordt...

Vreemd dat je van een dubbeldekker naar een hoogdekker gaat. Meestal is het net andersom: bij een dubbeldekker wordt de lengte van beide vleugels gehalveerd om toch bij dezelfde vleugelbelasting uit te komen. Kortere vleugels zijn dan constructief gezien weer in het voordeel.
Nadeel aan een dubbeldekker is dan weer de weerstand van 2 vleugels (daarom zal je nooit een dubbeldekker zwever zien bijv.)

Back