Vraag Staartrotor bladen

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Helikapoter, 13 apr 2019.

  1. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    heb nog van mijn Vario heli tijd een paar setjes NHP staartrotorbladen liggen .
    Nou vraag ik me af of ik deze veilig kan gebruiken op een T-rex 600 (met Jet Ranger) met ongeveer
    een kop toeren van ±1700 rpm en of deze bladen het toerental aan kunnen . ( x 4)
    Ik kan zo niet terug vinden wat de kop en staart toerentallen zijn van bv een Vario Sky fox o.i.d., dacht zelf rond de 1200 Rpm en wat dan de staart toeren zijn .
    Deze blaadjes zien er perfect uit voor schaal gebruik .
    (ps , Ik heb NHP in Engeland al gemaild maar geen reactie gekregen)


    gr, Arno :D
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Zo te zien zijn dit carbon blaadjes, je krijgt hooguit een wat felle staart wat je weer terug kan stellen.
    Het lijkt mij geen enkel probleem.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vario SkyFox staartrotors zijn "goedgekeurd" tot minimaal 6800 toeren (de hele SkyFox range gebruikte dezelfde hekrotor, en de zelfde 4:1 verhouding tussen hoofdrotor en staart, en de Cub en SkyDragon mochten 1700 toeren aan de kop hebben) en ik denk dat er nog wel wat ruimte in die bovengrens zat ook.
    Dus als jij blaadjes hebt die voor een SkyFox goed waren, dan mogen ze ook op je T-rex 600, als tenminste de verhouding en het toerental wat jij noemt, correct zijn...
    Er zijn nl ook T-rex versies die bij mijn weten richting de 4,5:1 gaan, en headspeeds van tegen de 2000 RPM draaien, en dan zit je opeens aan de 9000 toeren met je hekrotor. Dat lijkt me wat gortig.
    Ik denk het niet (2000 toeren is wat heftig voor een schaalheli), maar ik noem het maar even voor de volledigheid.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina