vraag Theodor Heuss

• Topicstarter Topicstarter Harrie68
  • Startdatum Startdatum
Hallo Jan,
Zowat alle +/-dgzrs links zijn me bekend. Voor hen die dit net lezen natuurlijk zeer belangrijk.

Heb inmiddels zelf een boekenkast vol met literatuur. Vroeger was er niks te vinden!
Heb in september 2003 de Theodor Heuss II in München bezocht.
Het ding digitaal totaal kaal gefotografeerd. Moeite waard en verder... een schiterend polytechnisch museum. Er staat een heuse V1 open gezaagd en hangt er doodleuk WW I Fokker 3 dekker aan het plafond, in de kelder staat een WW I duikboot doormidden.

Ben daarvoor ook nog even op de Georg Breusing in Emden geweest. M'n Bermpohl bouw ik dan ook straks als dit schip. Weer eens wat anders... Emden is zowat hier om de hoek.... de koffie smaakt er goed! Feest!

Machtige schepen! De gerestaureerde Hamburg in Hamburg wil ik volgend jaar eens bezoeken. Kan je op meevaren.
Tja dat krijg je dan 13 jaar oud en een Heuss in je schoot geworpen krijgt. Tweede jeugd!

M'n Heuss komen drie Monoperm Super Specials 6v te zitten met reductie 1:3(1:4) speedschroeven en overspanning volgens het HMBC Van Den Bussche recept. (zie ook Veenstra, Handboek varende scheepsmodellen)
Ergo schaalsnelheid + lange vaartijd volledig doorgerekend.
De Heuss is enigzins aangepast in het voorschip en achterschip, conform origineel. De romp is uitwendig epoxy beplaat en inmiddels superstrak gemaakt. Motorsteunen en dek volgen. Dek uit epoxyplaat of styreen... weet ik nog niet.
Schip krijgt natte roerkoningen als een duikboot. Natuurlijk wel een waterschot ander zinkt de zaak. Maar dan kan je er altijd goed bij.
Ook de Badewanne wordt gelijk getrokken met het origineel... ook die is bij Graupner verkeerd getekend.
Bijboot in- en uitzetten... of met takeling en katrolletjes... en servolier of een bowden systeem met sleepoog en micro-switches op een stangenstelsel (vergelijk de pulley van een vliegdekschip) Voor een kettingrol is er te weinig ruimte... boven het middelste roer.
Een draaiend draadeind met meenemer in het achterschip laat zich ook lastig aandrijven.
Het huidige Bermpohl-takelsysteem vind ik niet "schaal"genoeg (destijd ook Heuss) Zo'n lange hengel door de opbouw. Wil nog wel met een beetje zeegang kunnen varen.
Zo! weer wat info tussen de regels!
Groet Bas

Hoi Bas,

Het nadeel van de Theodore Heus was dat als je ergens tegen aan vaarde er een deuk in de boot zat.
Dan was het weer plamuren.

Dat de bijboot gezonken is en de bemanning van het moederschip verdwenen was weet ik nog wel.

Vind de Duitse schepen ook van slechtere kwaliteit met hun 40 km dan onze toemalige Reddingsboten zoals de Gebroeders Luden die was Zeewaardiger voer niet zo snel dat kunnen de Duitsers ook niet met zwaar weer.
Met een rustige zee zijn ze sneller ter plaatse als de toemalige Reddingsboten.

Hierna kwam de Adolph Bermpoll op de Markt hier zijn vele modellen van verkocht maar ik denk 70% nooit is afgebouwd.

Om de jaren 1980 werd er door de winkeliers wel een goede voorlichting gegeven aan beginnende modelbouwers maar als die hun zinnen op een model hadden gezet als eerste model en je gaf goed advies en rade het model voor een beginner af dan liepen ze naar de concurentie.

Wat ik van de Berlin begrepen heb is dit een soort transsportband met haakjes je vaart de bijboot erin zet die transsportband aan en de haakjes pakken automatich een punt onder aan de bijboot.

Bij Ekenstein is Peter er mee aan het bouwen en die weet hoe het ging bij de Adloph Bermpoll met een draadeind waar op de moer een draadstangetje gemonteerd was met een oog die om het boldertje op het voordek van het bijbootje moest vallen.
Met wind en golven haast niet te doen.

Deze foto komt van de club van Osnabruck zou er niet raar van staan te kijken als de Polyester rompen van Detleff komen.

ihlow053wz.jpg

Je had het over een nat roer je hebt van die stelringen van messing dan kan je een verdikking maken aan je roerkoning en er vet in spuiten is ook waterdicht.
Zie onderstaande tekening.

roer3wk.jpg

Bij mij is inmiddels het nadeel van de tere romp verdwenen. De epoxylaag heeft dat keurig opgelost.
Voor het bijboot-optakelen zijn verschillende methodes.
Inderdaad, het draadeind met daaraan een electromotor met een meenemer (vergelijk de spindel op een draaibank) is de standaard methode op de Bermpohl en maar ook op de Heuss.
Heb beide schepen van af bouwdoos en de voledige documentaties erbij.
Echter de standaard Graupneroplossing voor wat je aan dek ziet, oogt niet zo elegant.
Mogelijkheid 1: Op de Tedje komt een klein haakje te zitten. Op de Heuss een V-vorkje. Het vorkje kan onderin scharnieren bij de meenemer. De
meenemer loopt door een buis met een slit erin. De menemer zit vastgekrompen aan een flexibele nylon draad die weer verbonden is met de spindel. De meenemer volgt de Badewanne, en bij het uitzetten klapt de V-vork bij de achterspiegel naar achteren en komt het bijbootjes los.
Mogelijkheid 2: Eveneens een meenemer maar dan uit dunne lijn. De meenemer bestaat uit een sleetje met V-vorkje. De dunne lijn iets onder spanning en verbonden met een Segelwinde-servo of wederom de spindel.

Naast het eerder genoemde RC-funtionsmodelle boekje, heb ik nog een andere uitgave ModellWerft Spezial, SeenotRettungsboote. Geeft nog wat overzicht in diverse andere iedeen zo ook de Robbe Berlin met Stepke.

Om het allemaal te testen ga ik eerst maar eens een kartonnen modelletje maken. Zover ben ik echter nog niet hoor.

De kunst is om het eenvoudig te houden.

Nog even over de roeren....
De roerkoningen van de Heuss zijn zeer kort aangezien er bijzonder weinig ruimte onder de Badewanne is. (middelste roer) Doorsnee van de schuim romp is iets van 12 mm, dan heb je nog ongeveer een krappe 10 mm er boven om de roerhevels te monteren. Het takelmechanisme moet ook nog aangebracht worden, dus het houd niet over. (Voorlopig de Robbehevels met stelmoeren)
Om dat roerende zaakje waterdicht te houden kan je zo goed als vergeten.

Met mijn opgevoerde FL-8 had ik aanvankelijk+2 kg stuwdruk op de weegschaal. De roerkoningen zijn 50 mm hoog, afgedicht met vet, nauwelijks speling (nog geen keerringetjes). En nog wordt het water er druppelsgewijs doorheen geperst. Goed, gaat er wel 192 Watt over twee schroeven naar de vissen. (...mabuchi RS550PF, super motoren overigens...)
Had het idee dat je met ielige vetpotjes, rubber rinngetjes etc de zaak zowiezo dan ook niet dicht kon houden.

Volgens de schaalformules moet ik minimaal iets van 22,4 Watt aan Monoperm schaalvermogen in het water stouwen, op zich niet zo heel veel.
Gaan die roer-asjes op den duur toch lekken, en je kan er dan later niet meer goed bij? Say no more! (Bij de Bermpohl is er iets meer ruimte, doch overweeg ik daar ooit een zelfde aanpak.)

Nou ja, omdat de Heuss daar achter ook volledig van schuim is en het toch maar om een klein oppervlaktetje gaat, heb ik besloten dit deel dan ook maar nat te houden. (De Heuss mag overigens totaal 3,84 kg wegen, origineel 60 ton) beetje duikboot achtig.

Net voor de roeren komt een waterdicht schot te staan. Daardoorheen een bowdenkabelje met rubber tulletje erom, om zo het geheel waterdicht te houden.
In geval van het ontzetten/stoten van de roeren kan je er altijd nog bij.
Een deel van de badewanne maak ik uitneembaar. Alles eenvoudig uit styreen of epoxyplaat. Mooi watervast!
Uiteraard de uitdaging om het geheel fraai af te bouwen... een hoop gepiel in het verschiet.

Naja... Heb als roerkoningen thans busjes gedraaid. De drie roeren hebben zo nauwelijks speling op de as. Een standaard buisje heeft teveel ruimte/speling. Met een korte as zouden de roeren fors kunnen gaan klapperen.
Met een voorgeboorde mal tenslotte, zijn de bussen mooi haaks in de romp verlijmd en staan de roeren thans dan ook kaarsrecht gemonteerd. Verderop rond p3 heb ik wat plaatjes neer weten te zetten.
Op het foto forum staat inmiddels nog meer! (Onder mijn naam)

Groetjes maar weer!

Over de kwaliteit van de Duitse schepen zou ik niet 1.2.3 twisten. De Hollandse boten waren zeker goed. De engelse overigens ook..
De achilleshiel bij de Duitse schepen waren de bemanningen zelf. (bij elk schip) Moedige lui die bij een vliegende storm op de flying bridge bleven staan. Overmoedig zou je zeggen. De schepen haden dubbele besturing en kunnen vanuit de kajuit worden bestuurd... (alleen zie je dan wat minder.)
Het is twee keer door menselijk falen goed fout gegaan. Daarna hebben ze de stuurmannen in harnassen gezet of de flying bridge volledig afgesloten de protocollen aangepast. De schepen hebben het wel overleefd!
De Heussklasse kon ook bij zeer zwaar weer snel varen door de uitgekiende rompvorm, in zekere zin een ingekorte S-boot (schnellboot).
Scherpe boeg oplopend, om het water zo snel en efficient mogelijk af te voeren, door de gekozen spantvorm dempend, om de stampbeweging tegen te gaan. Een vlak breed achterschip zorgde voor voldoende tegendruk om de propellers bij zware grondzeeen in het water te houden, (de mogelijkheid om de buitenste roeren meer uitslag te geven om zo een nog betere golfstabiliteit te genereren... (en tegen gaan van de desastreuze stampbeweging).
Verder hadden de schepen een dubbele scheepshuid, waarin tevens de motorkoelling in onder gebracht was. Een niet onaardige actieradius...enz.. Best wel high-tech voor 1958...

Dan... de huidige/nieuwe generatie nederlandse reddingboten zijn welliswaar bloedsnel, maar slaan gewoon stuk op de golven. De klappen van de speedbootbodems zijn zo hard, dat spontaan onderdelen afbreken... hebben daardoor motorproblemen, ophanging... etc.... mensen bemanningen rsi.... naja de omstandigheden waarin mens en schip moeten functioneren zijn nu eenmaal niet van de poes...

De duitse ontwerpen zijn toonaangevend geweest voor de verdere ontwikkeling van de moderne reddingboten.
Maarja dit is een andere (en oeverloze) discussie.... terug naar onze droom modellen!
Groet

Hoi Bas,

Heb de foto's gezien de link van de foto's had je op het forum kunnen plaatsen dan hadden ze hier boven gestaan.
Je moet de link copieren en dan op het forum plakken zal wel op dezelfde wijze gaan als dat ik dat doe maar Arnold weet er meer van en kan je dat in een PBtje wel duidelijk uitleggen.

Je hebt inderdaad geen ruimte bij het middelste roer zal je de doorvoer van je servostang ook waterdicht moeten maken door het schot.
Maar dan ga je naar de Onderzeeers daar staan wel oplossingen en anders vraag je er naar.

Modelwerft heb jij nog de oude van Hans Jochem Scholtz en Brigitte.
Ik was er jaren op geaboneerd wat alleen schaalmodelbouw en geen andere rommel waar ik geen belang bij heb.
Maar toen ging na jaren op herhaling net als de TV zenders nu en toen heb ik het maar opgezegd.
Heb de bladen op enkele ook weggedaan aan een vriend die kon er weer uitzoeken waar hij belang bij had.

Hij is een paar keer bij Vaargroep Nienoord geweest dat heeft mij weer een paar gratis boeken opgeleverd stonden foto's van mij in dus zeg ik tegen hem daar heb je geen toestemming voor gevraagd kreeg ik gelijk een boek van zijn vrouw.
Ja zo komt Jan Splinter Door De Winter.

Dat van die dubbele scheepswand wat jij noemde waar koelwater voor de Motoren in zat was dat geen Interkoeling.

Interkoeling is dat je de motor met zoetwater koelt en het zoete water weer koelt met zoutwater.

Op de schepen waar ik gevaren heb was dat een grote cilinder met hierin allemaal pijpen.
Zo werd het zoete water gescheiden van het zoute gekoeld.

Snelboten konden met zwaar weer niet snel varen tenminste recht tegen de golven in en dat was met de Duitse Reddingsboten ook zo die moesten ook snelheid verminderen daar is geen enkel schip tegen bestand.

Ik ben wel enkele malen met de Gebroeders Luden meegeweest uit Lauwersoog eenmaal in de maand ging het schip tot buiten de Eilanden tot de ET Route en dan weer terug.

Hallo Jan,
Zover in de koeltechniek ben ik nog niet gedoken.
Onder aan het schip zitten geen roosters of zichtbare warmtewisselaars (buizen).
Ik heb er onder kunnen liggen... alles kunnen betengelen.
De motoren worden gekoeld op delen van de huid.
Verder klopt het natuurlijk dat je met deze schepen met gereduceerde snelheid over de golven moet varen. Het is niet verstandig om met 60 ton als een keilsteen van golftop naar golftop te Tarzannen :o)
Verder remt de inpact van een rolf het schip enorm af.
De topsnelheden van 19-21 knoop werden geklokt op vlak en diep water onder ideale omstandigheden.

Varen over glolfpieken betekent dat je vrijwel het schip stil legt, recht op de golf em onderdoor laat rollen, vervolgens weer gas bij geeft tot aan de volgende top. Gezien op instructiefilmpje discovery channel....

De duitse snelboten konden zonder problemen rond de 8 beaufort buitengaats. Natuurlijk ook niet full speed.... de engelse MTB-deep-v bodems trokken dat (helaas) niet. Daarom bleven en bleken deze Schnellbooten zo berucht op de Atlantic, het kanaal en Noordzee en Middellandsezee... heb een en ander gelezen in wat boeken over dit onderwerp. Bijzonder interessant! Maar er is een hoop leed aangericht. Dat realiseer je wel.
De (turbo)diesels waren bijzonder geavanceerd. De schepen haalden piek 42 knoop (sneller dan een USA V8 A-Ford op de weg)
Al dat vermogen uiteraard ten koste van de gecalculeerde levensduur van de motoren, want het moest allemaal super licht....

Nou dat foto's plaatsen moet ik dan nog maar eens oefenen...
Zou wel handig zijn een handleidinkje op de foto-site te plaatsen... of heb ik iets gemist...

Groet Bas

Ziezo even testen!

Hopla? Yo dank jongens, het werkt!

Behold! M'n gemodificeerde Graupner Styropor romp.
Ingestukt met home-made epoxyplaatjes op laserprinterpapier, weerszijde symetrisch afgelapt... meten meten en nogeens meten. Vastplakken doe je als de plaatjes nog flex hebben, met 5 min epoxy en vinyl handschoenen. Zo was ik in staat om van het achterschip uit naar voren te werken. De bodem van het achterschip moest die scherpe vorm hebben. Haaks en goed gecentreerd. Dat is 100% gelukt. De nieuwe bodem overlapte enigzins de oude romp. De leemte is opgevuld met purschuim en met de schuurlat in vorm geschaafd. Last but not least afgedekt met een laatste 25grs glasmat. Van te voren nog even nageplamuurd met epoxyplamuur... = verse epoxy met microballoons, net vloeibaar genoeg dat het niet weg- of inzakt. Paar keren herhaald. Toen de afwerklaag. Al met al zijn er eigenlijk teveel avondjes in gaan zitten.

Foto onder: Achterschip met scherpe knikspant overgaand in rondspant, conform origineel. Kielbalk zit ook onder het echte schip, zo ook de scheg.
De boeg niet goed zichtbaar op deze plaat, heeft hier ook meer welvende vorm gekregen.
De graupner romp is eigenlijk te dik en rond. Heb het vergeleken met het originele spantenplan van de Aero-Naut tekening. Grupner heeft dat wellicht gedaan om iets meer opwaardse druk te hebben voor het verstouwen van de vrij zware loodakkus... en achaïsche RC Varioton, Bellamatic en Unimatic.

normal_DSC1376-LR2.jpg

Foto onder: Voorstudie voor het dek/constructie, om een inzicht in de vorm en ruimte te krijgen. Postitie van de roeren onder de Badewanne. Het middelste roer heeft niet veel ruimte. Korte roerkoning, van iets van 15 mm lengte. Passend geboord, opdat er zo min mogelijk speling ontstaat om zo mogelijk oscilleren te voorkomen.
De zaak blijft daar redelijk kwetsbaar en is zo ontzet. Vandaar de koningen en hevels nat te houden. Bij een calamiteit zink je dan niet af. Vlak voor de hevels komt het waterschot te staan. Sluit aan van bodem tot dek. De achtersteven krijgt zelflozerstjes... gewoon gaatjes.
De badkuip maak ik deels uitneembaar, zodat je altijd bij de roeren kan komen zonder het schip deels open te hoeven slopen.

normal_DSC1081-LR2.jpg

Foto onder: Hier nog even de uitgangsstituatie van de Heuss. Ik geloof dat ik er tot mijn 14e of 15e aan heb gewerkt. Vanaf die tijd is ze bij m'n ouders blijven rusten. Heeft opvolgend in studentenkamers en bij verhuizingen de tand des tijds doorstaan.

normal_DSCN1862-LR2.jpg

Ziezo, nog ter illustratie nog wat inzichtelijke poses!

normal_DSCN3917-LR2.jpg

normal_DSC1078-LR2.jpg

normal_DSC1080-LR2.jpg

Back