Hallo Jan,
Zowat alle +/-dgzrs links zijn me bekend. Voor hen die dit net lezen natuurlijk zeer belangrijk.
Heb inmiddels zelf een boekenkast vol met literatuur. Vroeger was er niks te vinden!
Heb in september 2003 de Theodor Heuss II in München bezocht.
Het ding digitaal totaal kaal gefotografeerd. Moeite waard en verder... een schiterend polytechnisch museum. Er staat een heuse V1 open gezaagd en hangt er doodleuk WW I Fokker 3 dekker aan het plafond, in de kelder staat een WW I duikboot doormidden.
Ben daarvoor ook nog even op de Georg Breusing in Emden geweest. M'n Bermpohl bouw ik dan ook straks als dit schip. Weer eens wat anders... Emden is zowat hier om de hoek.... de koffie smaakt er goed! Feest!
Machtige schepen! De gerestaureerde Hamburg in Hamburg wil ik volgend jaar eens bezoeken. Kan je op meevaren.
Tja dat krijg je dan 13 jaar oud en een Heuss in je schoot geworpen krijgt. Tweede jeugd!
M'n Heuss komen drie Monoperm Super Specials 6v te zitten met reductie 1:3(1:4) speedschroeven en overspanning volgens het HMBC Van Den Bussche recept. (zie ook Veenstra, Handboek varende scheepsmodellen)
Ergo schaalsnelheid + lange vaartijd volledig doorgerekend.
De Heuss is enigzins aangepast in het voorschip en achterschip, conform origineel. De romp is uitwendig epoxy beplaat en inmiddels superstrak gemaakt. Motorsteunen en dek volgen. Dek uit epoxyplaat of styreen... weet ik nog niet.
Schip krijgt natte roerkoningen als een duikboot. Natuurlijk wel een waterschot ander zinkt de zaak. Maar dan kan je er altijd goed bij.
Ook de Badewanne wordt gelijk getrokken met het origineel... ook die is bij Graupner verkeerd getekend.
Bijboot in- en uitzetten... of met takeling en katrolletjes... en servolier of een bowden systeem met sleepoog en micro-switches op een stangenstelsel (vergelijk de pulley van een vliegdekschip) Voor een kettingrol is er te weinig ruimte... boven het middelste roer.
Een draaiend draadeind met meenemer in het achterschip laat zich ook lastig aandrijven.
Het huidige Bermpohl-takelsysteem vind ik niet "schaal"genoeg (destijd ook Heuss) Zo'n lange hengel door de opbouw. Wil nog wel met een beetje zeegang kunnen varen.
Zo! weer wat info tussen de regels!
Groet Bas
Zowat alle +/-dgzrs links zijn me bekend. Voor hen die dit net lezen natuurlijk zeer belangrijk.
Heb inmiddels zelf een boekenkast vol met literatuur. Vroeger was er niks te vinden!
Heb in september 2003 de Theodor Heuss II in München bezocht.
Het ding digitaal totaal kaal gefotografeerd. Moeite waard en verder... een schiterend polytechnisch museum. Er staat een heuse V1 open gezaagd en hangt er doodleuk WW I Fokker 3 dekker aan het plafond, in de kelder staat een WW I duikboot doormidden.
Ben daarvoor ook nog even op de Georg Breusing in Emden geweest. M'n Bermpohl bouw ik dan ook straks als dit schip. Weer eens wat anders... Emden is zowat hier om de hoek.... de koffie smaakt er goed! Feest!
Machtige schepen! De gerestaureerde Hamburg in Hamburg wil ik volgend jaar eens bezoeken. Kan je op meevaren.
Tja dat krijg je dan 13 jaar oud en een Heuss in je schoot geworpen krijgt. Tweede jeugd!
M'n Heuss komen drie Monoperm Super Specials 6v te zitten met reductie 1:3(1:4) speedschroeven en overspanning volgens het HMBC Van Den Bussche recept. (zie ook Veenstra, Handboek varende scheepsmodellen)
Ergo schaalsnelheid + lange vaartijd volledig doorgerekend.
De Heuss is enigzins aangepast in het voorschip en achterschip, conform origineel. De romp is uitwendig epoxy beplaat en inmiddels superstrak gemaakt. Motorsteunen en dek volgen. Dek uit epoxyplaat of styreen... weet ik nog niet.
Schip krijgt natte roerkoningen als een duikboot. Natuurlijk wel een waterschot ander zinkt de zaak. Maar dan kan je er altijd goed bij.
Ook de Badewanne wordt gelijk getrokken met het origineel... ook die is bij Graupner verkeerd getekend.
Bijboot in- en uitzetten... of met takeling en katrolletjes... en servolier of een bowden systeem met sleepoog en micro-switches op een stangenstelsel (vergelijk de pulley van een vliegdekschip) Voor een kettingrol is er te weinig ruimte... boven het middelste roer.
Een draaiend draadeind met meenemer in het achterschip laat zich ook lastig aandrijven.
Het huidige Bermpohl-takelsysteem vind ik niet "schaal"genoeg (destijd ook Heuss) Zo'n lange hengel door de opbouw. Wil nog wel met een beetje zeegang kunnen varen.
Zo! weer wat info tussen de regels!
Groet Bas