vraag trex 550 gears

Hoi jongens

Sorry dat ik het in deze topic zet maar kan niet echt vinden waar ik het anders moet vragen

mijn vraag is

ik heb een t-rex 550e en heb er schuine vertanding op gezet
standaard zit er recht op met hoofd tandwiel is geloof ik 170 tanden en heb er nu schuine op gezet van 112 tanden en standaard pion is 16T en heb er nu op zitten 12T pion vliegt echt heerlijk gennoeg power zit gewoon standaard motor op de 600mx 1220kv geloof ik maar het enige na deel wat ik vind is de vliegtijd met de standaard setup dan vloog ik zo,n 6a7 minuten en nu maar 4 in idl 2 en in normaal 5 minuten weten jullie hoe ik dat kan verhogen zonder ook maar veel verandering er in te brengen zit een regelaar talon 90 op

alvast bedankt groetjes vedder

Toerental omlaag brengen, want dat is hoogstwaarschijnlijk stevig omhoog gegaan.

Kan zijn dat je zelfs nog een kleiner motortandwiel erop moet zetten..
Ff meten, en rekenen waar je op uitkomt.
Regelaar liefst niet onder de 75% zetten

De tandwielverhouding is bijna gelijk gebleven, ik denk dat je harder bent gaan vliegen, govenor bent gaan gebruiken of probeer nieuwe lipo's.

De tandwielverhouding is bijna gelijk gebleven, ik denk dat je harder bent gaan vliegen, govenor bent gaan gebruiken of probeer nieuwe lipo's.

Hoe kom je daar nu bij? 170/16=10.625 en 112:12=9.33, en dat is een behoorlijk groot verschil...

Groet, Bert

Hoe kom je daar nu bij? 170/16=10.625 en 112:12=9.33, en dat is een behoorlijk groot verschil...
Want motorstroom wil oplopen met derde macht van zowel tandwielverhouding als van motor Kv constante. Stijging met factor (10.6 / 9.3)³ = 1,5, 50% hogere stroom. Ervan uitgaand dat voor de rest alles hetzelfde blijft, maar je vermindert natuurlijk pitch bij hoger toerental.

En motorstroom wil oplopen met tweede macht van batterij-spanning (spanning zakt wel beetje door hogere stroom).

dankje allemaal voor een reactie

als ik een 11 tands pion er op zet kan de regelaar de toeren niet goed bij houden dan hoor je een verschil er in zitten ik vlieg denk ik nu met de zwaarste lipo,s die er op kunnen denk ik vlieg met 5300mah van gens ace en wat bedoelde je met harder gaan vliegen

groetjes remco

anders denken.

in de oude situatie had je een bepaald toerental.
Op basis van DAT toerental, kon je blijkbaar een minuut of 8 vliegen.

Ga je dat toerental opvoeren, krijg je natuurlijk meer vermogen, maar ook meer weerstand.
de bladen moeten immers ook door de lucht geslingerd worden, en dat alleen kost al vermogen.
des te harder dit gaat, des te meer vermogen nodig is.

Jouw tandwielverhouding is stevig veranderd. Dus is het toerental aangepast.
of je moet alles in de zender hebben teruggedraait, maar daar heb je het niet over.
dus het toerental is stevig hoger.
Hoger toerental = meer energie nodig om alleen al de bladen rond te slingeren = kortere vliegtijd.

DUS, wil je een langere vliegtijd, MOET je toerental omlaag.
er zijn inderdaad wel zaken die wat helpen, maar deze gaan je echt niet meer dan een paar extra tellen geven.
toeren is de grootste energieverbruiker.

je hebt nu een 12 tands tandwiel.
en op 11 kon de regelaar de toeren niet vasthouden.
Dat lijkt me raar. op 11 tanden heeft de motor en regelaar het minder te verduren. Er gaat minder stroom lopen, dus vermoedelijk is hier iets anders aan de hand geweest.
Als je te hard aan de knuppels trekt, kun je op een punt komen dat je meer vraagt dan het toerental je kan geven.

en misschien zit je nu op dat punt...

Wil je meer vliegtijd, moet het toerental omlaag.
governor uit kan wel schelen, maar verwacht ik geen extreme verbeteringen van.
als test kun je hem gewoon eens uitzetten, en een tijdje op de gascurve vliegen.
En dan voor jezelf verzinnen of je ook met wat minder grove power toekunt, en wat langer wilt vliegen..
Of dat je de power echt wilt hebben, en er dus een beetje vliegtijd voor inlevert.

anders denken.

in de oude situatie had je een bepaald toerental.
Op basis van DAT toerental, kon je blijkbaar een minuut of 8 vliegen.

Ga je dat toerental opvoeren, krijg je natuurlijk meer vermogen, maar ook meer weerstand.
de bladen moeten immers ook door de lucht geslingerd worden, en dat alleen kost al vermogen.
des te harder dit gaat, des te meer vermogen nodig is.

Jouw tandwielverhouding is stevig veranderd. Dus is het toerental aangepast.
of je moet alles in de zender hebben teruggedraait, maar daar heb je het niet over.
dus het toerental is stevig hoger.
Hoger toerental = meer energie nodig om alleen al de bladen rond te slingeren = kortere vliegtijd.

DUS, wil je een langere vliegtijd, MOET je toerental omlaag.
er zijn inderdaad wel zaken die wat helpen, maar deze gaan je echt niet meer dan een paar extra tellen geven.
toeren is de grootste energieverbruiker.

je hebt nu een 12 tands tandwiel.
en op 11 kon de regelaar de toeren niet vasthouden.
Dat lijkt me raar. op 11 tanden heeft de motor en regelaar het minder te verduren. Er gaat minder stroom lopen, dus vermoedelijk is hier iets anders aan de hand geweest.
Als je te hard aan de knuppels trekt, kun je op een punt komen dat je meer vraagt dan het toerental je kan geven.

en misschien zit je nu op dat punt...

Wil je meer vliegtijd, moet het toerental omlaag.
governor uit kan wel schelen, maar verwacht ik geen extreme verbeteringen van.
als test kun je hem gewoon eens uitzetten, en een tijdje op de gascurve vliegen.
En dan voor jezelf verzinnen of je ook met wat minder grove power toekunt, en wat langer wilt vliegen..
Of dat je de power echt wilt hebben, en er dus een beetje vliegtijd voor inlevert.

bedankt voor de info

gaan dan toch nog eens kijken naar de 11T en die er op zetten alleen wat zou het volgens jou kunnen zijn waar ik naar moet kijken voor de regelaar want ja met sommige dingen wat ik doe kakt ie in en dat hoort volgens mij niet want de regelaar moet de toeren kunnen bij houden lijkt mij

die toeren houd hij ook echt makkelijk bij.
dat is het punt doorgaans niet.

vergelijk het met een auto.
ga 50 rijden. zet hem in zijn 5, en trek volgas op.
dan vraag je eigenlijk alles van de motor wat hij heeft, en je belast hem op dat moment zeer zwaar (terwijl er eigenlijk niets gebeurt voor jouw idee ;-))

zet je hem in zijn 3, kun je volgas wegtrekken en dan gaat de auto ook vlot vooruit.
toch belast je de motor op dit moment eigenlijk minder zwaar.

Een groot motortandwiel is eigenlijk een hoge versnelling, een klein motortandwiel is een lage versnelling.

die 12T geeft je een bepaald toerental, en als ik je zo hoor zakt de motor niet in.
Met een 11T krijgt motor en regelaar het eigenlijk makkelijker (lichtere belasting), dus zou hij het ook gewoon bij moeten kunnen houden.

alleen je toerental zakt natuurlijk als je een 11T gaat gebruiken, dus zal de heli wat minder vlot op een pitchverandering reageren.

Mag ik vragen wat je met de heli doet, om het toerental omlaag te krijgen?
oftewel, wat doe je op het moment dat je merkt dat de motor het niet bijbeent?
en waaraan merk je dat?

tuurlijk mag je dat vragen

wat ik doe is als ik opstijg dan geef ik pitch omhoog en op dat moment hoor je dat ie iets in zakt zeg maar en dat hoor je ook als ik tic toc doe want dat ben ik aan het oefenen bij de tic toc kan ik het wel bergijpen al hoewel ik nu daar geen last van heb maar de power opzich dat 11T er op zat was goed
ik hoop dat je het zo een beetje bedoelde met wat je wou weten

Aha.
Iets dalen in toeren is niet zo raar met loskomen. Dat doen ze allemaal wel

Vergeet niet dat je met een tic toc zonder pitch management iedere motor door de knieen krijgt ;-)
Doe je een tic toc waarbij je minder vermogen wil verbruiken (dus heli met weinig vermogen bv) dan leg je de heli gewoon wat vlakker aan het eind van iedere tic of toc
des de rechterop je de tictoc uitvoert, des te meer vermogen je nodig hebt.

Ook de timing van de stuurcommando's is belangrijk, verkeerde timing en evt een te grote correctie en je vraagt zeer snel meer dan de heli heeft

bij die hoge toerentallen heb je daar minder last van, dan heb je nu eenmaal meer power.
maar ook minder tijd.

balans ;-)
Aan jou om een goede te vinden.. dit is meestal persoonlijk
zoek een goed toerental op, probeer een voor jou passende vliegtijd te vinden.
en pas daar je vliegstijl op aan.
met minder vermogen vliegen is moeilijker.. je moet beter sturen, en beter timen.
maar dat is deel van de lol :mrgreen:

In de 3d bussiness is 4 minuten vliegtijd voor een electro heli niet zo raar.

aha ok top bedankt voor de tip en ja voor de tic toc
moet ik ook nog wel veel leren hoor het lijkt makkelijker als dat het is
maar dan gaan ik ff stoeien met de toeren tallen en dan kijken wat ik lekker vind kwa tijd

groetjes remco

Back