Vraag van een modelvlieger

Wij hebben zo'n 14 jaar in Spanje gewoond (wonen er in de winter overigens nog altijd).

In Altea, in de haven werden er toentertijd model zeilwedstrijden gehouden in in bepaalde klasse, volgens mij waren het bootjes van Graupner, maar ik weet dit niet zeker. Het waren vrij kleine zeilschepen, bestaat deze klasse nog?

Er deden in die tijd ook verschillende Nederlanders mee.

Harry

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk was dat de MM (1mtr) klasse (MM=Micro Magic).
Deze boot en klasse bestaat nog steeds en wordt in NL, B en D nog erg veel gevaren.
De boot wordt tegenwoordig helemaal vernieuwd uitgegeven door Hacker.
In Eindhoven (campus) wordt iedere woensdagmiddag getraind. Heb daar zelf ook wel eens gevaren. Erg leuke klasse.
Of ze in Altea nog varen weet ik niet, ik zal eens navragen.
Groet, Willem

Ah, al snel antwoord uit Altea, er is niet gezien dat daar ooit nog gevaren wordt.
Dus misschien moeten wij dat maar weer oppakken Harry ;), dan neem ik in de winter ook m'n bootje mee.

Hier de link in het MBF voor de MM:

ik had rond 2004 een robbe windstar, met een eigengemaakt delta zeil, dat om de mast draaide. Icarex doek. twee tapse 8 - 4 mm glasvezel stokken van een Flexifoil Stacker. (90 cm lengte ). korte mast van 12mm carbon vliegerbuis. (uitneembaar)
de locatie van de mast en het zeil was een beetje een gok. de ideale plek bleek het! (gemiddeld) koersvast, in windvariatie.
als ik zeg maar een punt aanstuurde, bleef die ongeveer die richting houden zonder correctie, en zou ongeveer op die plek komen.
ik heb nog een romp, zwaard, twee bulbs (kapotgevallen.. ga recht maken en met korte carbon staafjes met het zwaard verbinden).
dit komt ook, als ik verhuist ben. ook wel evenementen bezoeken! hier lokaal is ook een mooi meer (het Hilgelo).
dit is daar weer een keer te zien! de verhuismolen draait. gemeente is erbij betrokken, en een kantoor.

toev: (ik vergeet soms, daarvoor had ik een ander zeil, ook zelfgemaakt, dat was een mislukking bleek met varen. toen, dat delta zeil.)
beetje Sunfish idee het goede delta zeil. (iets andere vorm, mast)
dat delta zeil was eigenlijk een fok en hoofdzeil aan elkaar qua vorm, wat in zijn geheel om de mast draaide.
het zeil, en het draaien ervan, was heel goed gelukt, en bij minimale "geen" wind kwam de boot nog vooruit en hoogte lopen.

Laatst bewerkt:
Back