Hallo Allemaal, Ik was benieuwd wat de beste manier is om de assen+ schroeven en motoren in te bouwen. Lijmen jullie altijd eerst de as + schroef vast voordat jullie de motor vast kitten of anders om? Ik ben bezig om dit dus in te bouwen en heb alles in elkaar gezet (schroef op de as, as in kruiskoppeling en deze weer op de motor) maar ben benieuwd wat het handigst is om als eerst vast te kitten. Ik dacht zelf om eerst de as + schroef vast te kitten en daarna pas de motor, is dit een juiste benadering? grt Berry
Er zijn vele wegen die naar rome leiden, ik zet ook vaak eerst de schroefas vast en richt de motor daar op. Maar voor een snelle boot waar ik af en aan wat aan bouw, doe ik het ook net wat anders; daar richt ik de assen met behulp van de motorsteun annex koelblok.
Het ligt er ook aan hoeveel ruimte je bij de schroef hebt. Ik ben nu bezig met een Duitse torpedoboot. Heb ik een houten plaatje met de doorsnede van de schroeven voor gemaakt, wat ik als mal gebruik om de schroefassen (aan de buitenzijde van de boot) zo "horizontaal mogelijk" te krijgen. Dit i.v.m. een onrendabele voortstuwing als de schroefassen een te grote hoek maken met de waterspiegel. Dit is bij deze boot het meest kritische punt: voldoende ruimte tussen schroeven en onderzijde romp hebben. Als ik dat goed heb uitgepuzzeld, zet ik de schroefaskoker provisorisch vast in de romp (een houten klosje binnen en buiten de romp wat ik met plakband aan de romp en schroefaskoker vastmaak. Daarna kijk in in de romp waar ik de motoren het beste kan plaatsen. Eventueel besluit ik of er een stukje van de schroefas af moet, of dat ik de as moet verlengen. (Tussenas met twee cardankoppelingen aan beide zijden) Dan de hele zwik provisorisch vastzetten, houten plaatje er af en de schroef op de as en proefdraaien (laag toerental, amperemeter tussen regelaar en motor om goed uit te richten) Motor aftekenen bij het laagste opgenomen amperage. Motor lijmen met langzaam drogende lijm (geen secondenlijm!!) en (langzaam) draaiende motor en de amperemeter er tussen. Op die manier kun je tijdens de eerste fase van het uitharden van de lijm nog de laatste millimeters corrigeren. Maar: dit is één manier... Er zijn er vele. Het belangrijkste is dat de schroefas en de motoras zo goed als mogelijk in één lijn komen te staan. Helaas lukt dat bij sommige schepen (ook bij het model van de torpedoboot) niet altijd...
In plaats van de motor langzaam te laten draaien, heb ik de schroefaskoker, cardan koppeling en motor mBv hoekprofielen en tie wraps recht vastgezet, en toen de motor en schroefaskoker vastgelijmd. Na verwijdering van de tie wraps is de uitlijning goed. Ook op dit forum geleerd Freek
Welke kant en klare motor steunen zou ik kunnen gebruiken voor de Robbe 755/40 electro motoren? Heb ze nu vast gekit maar misschien in de toekomst denk ik dat ik het toch mooier vind om een motorsteun te gebruiken, grt Berry
Dat is deze aluminimum motorsteun van Robbe, op de foto nog in verpakking , de hoek kun je met enig "inzicht" nog wat veranderen, wel even de ventilatie poorten aanpassen. Deze motorsteunen zijn veel beter dan die standaard kunststof steunen die Robbe ook levert.
Welke kunstoffen zijn er dan, en wat is er op tegen? Want kunstof kan ik beter aanpassen/modificeren? grt
Hallo ik maak eerst een schijf die iets groter is dan de diameter van de prop deze zet ik op de as en dan lijn ik die schijf uit tegen de romp. Daar ze groter is mag ze tegen de romp aan komen en deze zet ik dan vast met warme lijm. Daarna de motor op zijn plaats zetten en met een starre koppeling verbinden met de as Ik heb zo een paar verschillende want ik hergebruik ze steeds daar er een cardan koppeling in de plaats komt. als de motor dan juist staat dan zet ik de as vast en laat deze uitharden. er kan door de krimp van de lijm nog steeds een klein verschil gaan zitten in de uitlijning. daarom zet ik de motor nadien vast. als de as vast zit dan de motor aansluiten met een amperemeter er tussen en langzaam laten draaien . ik gebruik TEC7 om de motor vast te zetten omdat het ook nog eens trillingen dempt. tijdens het uitlijnen schuif ik halve wasspelden onder de steun tot de motor goed staat en het minste verbruikt en laat hem zo uitharden. nadien koppeling verwijderen en de schijf los maken en een cardan koppeling monteren en de prop er onder schroeven. zo doe ik het. gr raf
Dat is oa. deze motorstoel van kunststof voor de 755/40 , vaak slechte passing (boorgaten) , behalve een gaatje boren slecht te modificeren.
Motorsteunen zijn Graupner 1157.2. Beide grote gaatjes iets bijvijlen en de motor 755/40 past prima. Heb deze ook in gebruik .
Omdat het Graupner is passen ze ook zo beroerd , en "bijvijlen" is mij nog nooit gelukt... . Ik heb ze in mijn boten allemaal vervangen door Robbe alu-steunen.
Ik lees hier over hoe critisch de afstand tussen de romp en de prop is. Daar kan ik inkomen. Ik bouw nu een yacht en die heeft halve tunnels, dus een boog in de romp waar de prop voor een deel in moet draaien. Hoe groot is de afstand ideaal tussen de romp en de prop? 1/3 van een bladlengte? Voor een half-tunnel? Ik gebruik power 1000 en daarvoor heb ik een motorsteun gemaakt, want die is niet te krijgen. Ik gebruik Raf zijn techniek door een ronde plasic plaat te maken groter dan de prop die op de romp steunt. Dan zet ik de motoren vast, perfect opgelijnd met de as, en dan zet ik de as vast. Ik gebruik een heavy duty robbe kardan, die heeft vrijwel geen spel. Jan