vraag voor corien campac

heb juist een ff10 van futaba gekocht met die zender kan men nog werken met een campac
ik heb in mijn oude fc 18 er nog een 16 k zitten
lang geleden heb ik mijn campac in een v3 fc 18 gestoken en de software was niet meer hetzelfde van de zender
nu de vraag kan die campac mijn nieuwe ff10 software beeivloeden

gr peter

Ik betwijfel dat, maar je weet maar nooit!

Ik twijfel er niet meer aan hoor;)

Jan van Mouwerik
Technische dienst
Robbe/Multiplex/Simprop/Graupner en andere merken
Slot de Houvelaan 30
3155VT Maasland
Voor vragen:
ma t/m vr. 09.00-17.30 en za. 09.00-12.00: 010-5913594.

campac

toevallig heb ik er ook een gekocht en voor mij dezelfde vraag, ik ben er dus ook blij mee als er antwoord komt.
Dus zullen er meer zijn neem ik aan.;-)

Een Campac is een opslagmedium. Deze kan onmogelijk de software van een zender beïnvloeden. Wat er met die FC18 is gebeurd weet ik niet, maar dit is beslist niet veroorzaakt door de Campac.

Even een lang verhaal:

Zoals het bij een FC18 en veel andere zenders werkt:
- in de microprocessor, aangevuld met een prom is een programma 'ingebakken'. Dit wil zeggen, dat dit programma éénmaal is ingeprogrammeerd en nooit meer gewijzigd kan worden. Bij de FC18-V3 is de prom wisselbaar, dus vandaar dat er meerdere software versies zijn: V3.0, V3.1 en V3.2. Elk van deze versies is niet-veranderbaar. Je kunt dus hooguit de prom wisselen als er een hinderlijke bug aanwezig blijkt te zijn (dit was zo bij de eerste variant van de V3.0).
- binnen het programma kun je als gebruiker een aantal gegevens invullen. Beschouw dit maar als twee soorten lijsten met vragen, die je moet invullen. Van de eerste soort is er maar één lijst en deze bevat algemene zaken. Hierin zijn calibratiegegevens van knuppels opgenomen, maar ook bijv. de mode, die je zelf instelt. In de tweede soort lijsten kun je de gegevens van je modellen invullen. Dit zijn dus de modelgeheugens.
- bij het inschakelen van de zender wordt van de tweede soort alleen de laatste lijst met gegevens gebruikt. Dit is dan ook het voorgeschakelde modelgeheugen. Met deze lijst gaat het programma vervolgens aan het werk.
- als je overschakelt van modelgeheugen, wordt een nieuwe lijst in het programma opgenomen en gaat het softwareprogramma daar mee aan de slag.
- een Campac bevat uitsluitend een x aantal van deze lijsten. Het is een eeprom, oftewel een electrical erasable programmable read only memory. Als er als modelgeheugen een CamPac model is gekozen, is dit bij het inschakelen van de zender reeds in het programma opgenomen. De zender 'kijkt' dus alleen naar de CamPac als er van modelgeheugen wordt gewisseld. Dat-ie dan toch begint te gillen als de CamPac is uitgenomen, komt door de eerste lijst. Daarin staat namelijk hoeveel modelgeheugens er aanwezig zijn en dat wordt bij het inschakelen gecontroleerd.

campac

Corrien,

Hartelijk dank voor de heldere uitleg, dit is begrijpelijke taal. Het zal ook de nodige telefoontjes schelen.

Aanvullinkje, de campac is niet een 'floppy' om modelgegevens tussen zenders
uit te wisselen, behalve dan tussen dezelfde zenders (van dezelfde versie).

In een andere zender formatteerd de campaq opnieuw en ben je je eerder opgeslagen model gegevens kwijt.
Per zender en per versie heb je een andere hoeveelheid modellen die in de campaq past.

Dat was ik inderdaad nog vergeten te vermelden. Elke zender heeft z'n eigen hoeveelheid programmeermogelijkheden. Hoe meer je per model kunt instellen, hoe langer de invullijst en hoe minder lijstjes er in één CamPac passen. Als de CamPac voor de eerste maal in de zender wordt gestoken, wordt er gevraagd 'init?'. Als je dit bevestigt wordt de CamPac eerst leeggeveegd en vervolgens van een nieuwe indeling voorzien.
Zodra je vervolgens deze CamPac in een zender gaat gebruiken. die een andere indeling heeft, wordt er opnieuw gevraagd 'init?'. Bijv. de FC18 V1/V2 is inwendig een heel andere zender dan een FC18 V3. Hierdoor kun je tussen deze varianten geen gegevens uitwisselen. Een CamPac uit een V2 zal dus opnieuw geïnitialiseerd moeten worden voor een V3. De FC18 V3.0/V3.1/V3.2 zijn versies, die wel aan elkaar gelijk zijn. Hierbij blijft de CamPac steeds dezelfde indeling houden en is opnieuw initialiseren niet nodig.

Er is echter één uitzondering. Bij een FF10 bestaat er de mogelijkheid om CamPac-gegevens uit een FF9 te converteren. De FF10 kan deze gegevens niet rechtstreeks lezen, maar als je ze naar een vrij modelgeheugen in de zender kopiëert, worden ze automatisch omgezet naar FF10-formaat. Hierna zijn ze wel leesbaar en kun je ze terug kopiëren. Helaas lukt dit alleen bij gegevens van een FF9.

Laatst bewerkt:
Dat is de verkeerde volgorde. Je stopt de CamPac eerst in de zender, daarna wordt-ie bij het initialiseren vanzelf leeggemaakt en opnieuw ingedeeld. Van tevoren modelgeheugens gaan wissen in de zender, waarin de CamPac nu zit, heeft weinig zin.

Back