vraag

• Topicstarter Topicstarter black panther
  • Startdatum Startdatum
B

black panther

Guest
Ik heb pas een hobbico hammer aangeschaft.

Ben nu een beetje aan het leren omgaan met de boot, en als ik het wat onder de knie heb wil ik het apparaat steeds wat sneller laten varen.

Wie heeft er wat tips om om te beginnen op een hele simpele manier de boot al sneller te laten gaan??

Zo zit er bijvoorbeeld al een 550 watergekoelde motor in van 7.2V en ik heb me laten vertellen dat je dan bijvoorbeeld de boot al sneller kan laten varen door bijvoorbeeld een 9.6V accu er op te zetten.

Kan dit??? En andere tips, eenvoudig en wat gevorderd zijn van harte welkom.

Gefeliciteerd met je Hammer!

Volgens Aquacraft is de regelaar geschikt voor 6-7 cellen, dus ééntje meer zou moeten kunnen (8,4V).
Als je een nog hoger voltage wilt gebruiken, controleer dan goed, of je regelaar dat aankan.

Als je nieuwe batterij een hogere capaciteit heeft dan de 6 cellen, die je nu hebt, houdt dan bij de eerste vaarten de motortemperatuur goed in de gaten; door de langere vaartijd kan de temperatuur flink oplopen.

Ik weet niet, of de schroef gemakkelijk uitwisselbaar is, maar een schroef met meer spoed zou de snelheid ook kunnen verhogen.

Ik zeg met opzet 'zou', omdat teveel spoed de motor te veel kan belasten, waardoor deze niet meer op toeren komt, veel stroom gaat trekken en warm loopt, wees dus voorzichtig met dit soort experimenten.

Een 'snellere' motor dan de 550 is natuurlijk ook een optie, óf eentje met meer koppel, waardoor je een schroef met meer spoed kan gebruiken.

Groeten, Jan.

Heb je voorbeelden wat betere snellere motoren zijn?? (dus merk en type)

Er zijn meerdere mogelijkheden:

Als ik me niet vergis, is een 550 een 27 turns motor, elke motor met minder turns, maakt dan méér toeren, waardoor je (in principe) harder gaat.
Echter, als het toerental omhoog gaat, daalt het koppel, waardoor de motor de schroef niet meer kan 'trekken'; de motor wordt afgeknepen, draait niet in z'n gunstige toerenbereik, trekt (te) veel stroom, wordt heet en verbrand.
Ik zou niet lager gaan dan een 19 turns motor.

Je zou een motor uit de autowereld kunnen gebruiken, maar dan moet je even contact opnemen met 2BrothersRC in Bussum, die kunnen je vertellen welke automotoren geschikt zijn (en welke schroef je maximaal kan gebruiken).
Hoe groot is de standaard schroef?

Persoonlijk zou ik voor een 600 motor gaan, die zijn iets robuuster en kunnen wat meer 'mishandeld' worden, zonder dat er gelijk rookwolken uit je boot opstijgen.

Een van de beste motoren is momenteel de 600HS BB (7,2V) van HeLeN (ook verkrijgbaar bij Jamara), die onbelast 22000 toeren maakt. (Op 7 cellen ruim 25000 rpm)
Waarschijnlijk zul je een kleinere schroef moeten nemen, om ook daadwerkelijk dit hogere toerental in snelheid om te zetten.(34,5K van Graupner, dit is een oppervlakteschroef, maar onder water werkt 'ie ook goed)

Denk erom, dat je regelaar wel in staat moet zijn om de stroom te leveren, die deze motoren vragen.
Vaak zijn de regelaars in boten als de Hammer vanwege de kosten erg krap bemeten, en niet geschikt voor méér cellen of een heftigere motor.

Groeten, Jan.

Top,

Dit soort info kan ik al flink wat mee. Verstandigste is dus om direkt de standaard regelaar te vervangen door 1 met een hogere capaciteit, en dan kan ik dus eigenlijk alle kanten op.

Bedankt

Hallo BP,

Ik heb de plaatjes op de Aquacraft site nog eens bekeken; wat me opvalt, is dat de waterkoeling de ventilatiesleuven van de motor afdekt...
Dit is natuurlijk niet zo slim, omdat de warmte in een motor juist dáár ontwikkeld wordt; bij de koolborstels.

Door de soort motorbevestiging is er echter geen andere plaats.

Met méér cellen en/of een sterkere motor krijg je echter wel problemen met de warmteontwikkeling, daar de meeste 600 motoren een interne ventilator hebben, om de warme lucht uit het motorhuis te blazen; als je die ventilatie afsluit, is het gauw gedaan met je motor.

Een ander motorsteun, waarbij de ventilatiesleuven vrij zijn en de waterkoeling verder om de motor wordt geschoven zou hiervoor een oplossing zijn.

Dit valt natuurlijk niet onder de noemer 'simpel sneller maken', hiervoor moet je de boot gaan verbouwen.

Groeten, Jan.

OK bedankt voor die waarschuwing.
Ben een dikke maand vrij dus ik kan op mijn gemak zien hoe ik dat aan kan gaan pakken.

Heb intussen wat zitten googelen en zoeken op het internet. Wat betreft die koeling, als ik zo hier en daar kijk dan begrijp ik dat ik beter een brushless motor en regelaar er in kan bouwen, dan hoef ik mijn boot niet te verbouwen???

Ook een borstelloze motor heeft koeling nodig in een afgesloten boot, tenzij je de motor dusdanig overdimensioneert, dat 'ie met twee vingers in de neus je boot vooruit krijgt.

Naar mijn mening is dit geen optie, daar zowel de motor als de regelaar onnodig duur worden.

Groeten, Jan.

Borstelloze motoren kunnen heel wat presteren zonder te warm te worden bovendien zijn ze veel(2 tot 3X)lichter als een vergelijkbare geborstelde motor.
Je hebt wel een andere regelaar nodig maar de kosten zijn maar weinig hoger. :)

Back