vraag

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
P

peter verhulst

Guest
goedenmiddag luitjes,

ik heb een modelvliegtuigje gemaakt en wil dit - voor het eerst - gaan airbrushen. Heb een revell single-action.

Het is dit vliegtuig en ik leen de foto Attachment browser: DII 121.jpg - RC Groups.
de onderkant vd vleugel wordt blauw, de bovenkant comouflage.
Markeringen etc. wil ik met penseel aanbrengen. Het gaat dus om relatief grote vlakken in één kleur met evet. overloop aan de randen.

Als bespanmateriaal gebruik ik wat men noemt Doculam of Clearfilm; een materiaal waar je boeken en kaarten e.d. mee kunt plastificeren Laminator Warehouse: Laminating film, roll film vetvrij maken met alcohol en dan spuiten.

Nu komt het, ik zie door de bomen het bos niet meer, dwz ik ben nu zover dat ik ´weet´ dat:

Acrylaatlak op waterbasis schijnt goed te werken.

Ik heb een paar vragen.
- met hoeveel water moet je acrylaatverf verdunnen?
anders gevraagd, hoe dun moet het worden voor de airbrush
- vervolgens 2 (of meer) lagen aanbrengen (totdat ik de kleur mooi vind?)
- hoelang/ hoe snel moeten deze lagen achter elkaar?
- wat doe ik ondertussen met de airbrushpisttool?

ik lees het wel, alvast bedankt

groet
Peter

Welke Revell single action heb je? Zit de spuitkop iets voor de luchtuitblaas-opening of is hij ingebouwd in de uitblaasopening?

beste Moerman,

ik heb een 39101.
Ik heb goed gekeken maar van buiten naar binnen zie ik het volgende:
- eerste een rondje van 6 mm doorsnede
onderin zit een opening, waar de punt van het verdraaibare dingentje opzit, waaraan je een verfpotje kunt hangen. staat een ´M´op.
dan weer een paar mm niets en vervolgens de luchtuitstroom

Is dit een duidleijk antwoord?

ik lees wel

groet
P

Voor mij is dit wel duidelijk.
Je hebt dan een Badger 350 zoals die door Revell onder de eigen naam wordt verkocht.
Badger%20350-9.jpg

Dat is een prima spuit, zeker voor grote oppervlakken mooi egaal te spuiten. Ik heb zelf een Paasche H en die is vergelijkbaar met jouw spuit. De verdunning is niet heel kritisch, als je maar voldoende luchtdruk hebt. Ik gebruik een luchtreservoir met een handpomp en spuit meestal op 2 bar. Dat is wat meer dan wat je uit busjes perslucht krijgt.

Ik heb zelf een aantal modellen met 5 µm mylar bespannen en gespoten, maar dat was met spuitbusjes van Tamiya en autolak van de Halfords. Werkt goed en geeft een goede hechting. Voor het spuiten ontvet ik het oppervlak met thinner of aceton. Of acryl ook zo goed hecht is een kwestie van proberen. Ik neem aan dat je dan acryl voor modelbouw neemt en niet voor huis, tuin en keuken doeleinden?

Ik heb zelf goede ervaringen met acryl van Tamiya, maar ik gebruik ook wel acryl uit tubes uit goedkope setjes zoals ze bij blokker en Kruidvat worden verkocht. Daarbij is het belangrijk om zeer goed te mengen om geen klonten over te houden. Maar dat heb ik nog niet op mylar gespoten dus hoe het met de hechting zit weet ik niet. Dus dat wordt uitproberen op doculam, een paar dagen laten drogen en kijken of je er tevreden mee bent. Een optie is om eerst een dunne laag kunststofprimer te spuiten om de hechting te verbeteren. Over een tijdje ga ik met mijn Paasche op mylar spuiten maar daar moet je maar niet op wachten.

- met hoeveel water moet je acrylaatverf verdunnen? anders gevraagd, hoe dun moet het worden voor de airbrush?
Kwestie van proberen. Wen er maar aan, dit is het standaard antwoord bij vragen over airbrushen :). Pak een oude krant of kladpapier en ga maar eens aan de slag met verf en water totdat je een mooi resultaat krijgt. Het is erg afhankelijk van de verfsoort en de luchtdruk die je hebt. Begin met puur water te spuiten om de tipopening goed in te stellen (met het verdraaibare dingetje). Ga dan met verdunde verf bezig en kijk of je een goede verdunning kunt krijgen. Eventueel moet je de tipopening een klein beetje verder opendraaien. Adviezen als "zo dik als halfvolle melk" kan je ook krijgen maar ikzelf kan niets met dit soort adviezen. Met bussen perslucht moet je sterker verdunnen dan wanneer je bijvoorbeeld een compressor hebt.

- vervolgens 2 (of meer) lagen aanbrengen (totdat ik de kleur mooi vind?)
Ja, klopt. Als je in 1 keer de laag op kleur wilt krijgen zal je waarschijnlijk druipers krijgen.

- hoelang/ hoe snel moeten deze lagen achter elkaar?
Wachten minstens tot de voorgaande laag "gestold" is. Ik kan dat ook "pikkerig" noemen, maar als je dat probeert heb je een vingerafdruk in je lak staan.

- wat doe ik ondertussen met de airbrushpistool?
Ik zet deze zelf dan met de kop in een kommetje water. Voor het volgende gebruik even het water eruit blazen.

Zo, dat is wat ik je aan tips kan geven. Vraag gerust verder!

Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord; daar kan ik mee verder.

Het is inderdaad het afgebeeld airbrushpistool wat ik heb.

Ik denk - zoals ik nu aan informatie bij elkaar heb - dat ik ga brushen met Vallejo Model Air. Dat schijnt al in de juiste verdunning te zijn (ga ik wel toch even uitproberen of dat - voor mij - ook geldt cf aje advies) met meer pigment (dus betere ´dekking´), evt. te verdunnen met 15% Vallejo Air verdunner (de verf schijnt dan nog plezieriger te spuiten te zijn).

Sommigen hebben het er ook nog over om verharder toevoegen omdat de droogtijd wat te verkorten, daar deze anders een week is. Dan schijnt het door en door droog te zijn. Tussen de aan te brengen lagen adviseert men 2 dagen te wachten.
Kortom, het komt erop neer om te proberen en experimenteren en vooral niet te snel, teveel en te dik te willen.

Ik ga aan de slag.

txs
P

Back