Vraagje aan Jetcat gebruikers (inrichting ontvanger kanalen)

Ik weet niet hoe het precies met andere jetmotoren gaat, maar mijn Jetcats kun je bedienen via een 3-standen schakelaar en de gas/trim.
Alternatief kun je ze ook bedienen, alléén met de gas/trim, je mist dan wat opties, maar het lijkt me vriendelijker in gebruik.
Hoe vliegen jullie de jets?

Enige voorkeur, als je de 3-standen schakelaar wel gebruikt voor wat de "bovenkant" en onderkant doet?

Het beste kun je de bediening via 2 aparte kanalen gebruiken. (Eentje in de throttle uitgang van de ontvanger en eentje in een aux uitgang.)

De optie om via 1 kanaal te werken is een noodgreep om bij een complex schaalmodel met vele extra functies het aantal kanalen te beperken.

Nadeel van de 1 kanaals bediening is het verlies van de "total kill" functie.
Hierbij wordt de motor direct stop gezet zonder dat de automatische na koel functie in werking treed. Deze functie kan van belang zijn om een beginnende brand niet via de na koel functie aan te blazen.

Het activeren van de total kill functie geschied via het uitschakelen van de motor met zowel de 3 standen schakelaar als tegelijkertijd de gastrim dicht te doen.

Ik gebruik uitsluitend de 3 standen schakelaar voor het starten en stoppen van de motor. De paniek direktuit stand van de schakelaar heb ik zo gekozen dat ik deze altijd blindelings kan bedienen, de gecontroleerde "auto off" stand kost me iets meer moeite om te bedienen maar deze schakelstand is pas nodig om de motor gecontroleerd af te zetten na het terug taxiën.

Bert zei:
de gecontroleerde "auto off" stand kost me iets meer moeite om te bedienen maar deze schakelstand is pas nodig om de motor gecontroleerd af te zetten na het terug taxiën.

OK, dat is duidelijk allemaal, ik heb op de F16 nog wel plaatsen, de Hotspot (Vertaald= Hutspot :D ) moet ik wat gaan combineren want die heeft 2 rolroeren, 2 elevators, 2 rudders, nosegear steer, brakes, gear/doors, motor(2 dus)
Futaba heeft maar 8 programmeerbare kanalen, 9 en (optioneel) 10 kun je alleen schakelen, verder niks mogelijk.

Hoe heb je die ene stand van die 3-standen schakelaar beveiligd?
Ik heb op de gearswitches van mijn zenders lockable switches zitten (moet je optillen om te schakelen), maar een beveiligde 3-standen schakelaar ken ik niet.....

richard bij het op tellen kom ik bij de hotspot op 10 kanalen exact wat je hebt lijkt me
gear/doors en brakes zijn toch on of off keuzes lijkt me
dus perfect voor 9 en 10
nose gear stuur heb je denk ik graag op je richtings roer stick.
dus waarom daar een apart kanaal voor. vertel het anders even.

Marco,

Tja, een apart kanaal voor neuswiel besturing is een luxe, je kunt dan (behalve een eigen eindstop en midden stand) een mixer activeren met de gearswitch, dat de neuswielbesturing niet actief is zolang het gear UP is.
Maakt eigenlijk niet zoveel uit hoor, alleen de servo beweegt mee, de neuswielkabels zijn in de UP stand niet gespannen, het neuswiel zélf beweegt toch niet...

De F16 heeft een ander systeem, die beweegt wél in de UP stand, mja, die heeft weer geen rudder, en slechts 2 ailevators(hoogteroeren/ailerons) dus daar heb ik kanalen zát om mee te piemelen.

De andere mixer zit op de remmen (nu geactiveerd door DOWN geven met hoogteroer), die functie kun je afschakelen middels de gearswitch. Dat is wel prettig omdat je anders bij iedere DOWN input, wat luchtdruk verliest.
Als ik deze functie op een schakelaar zet, dan kan ik niks regelen en na de landing moet ik mijn hand van een stick nemen om de remswitch te zoeken. En bovendien heb ik er regelbare ventielen op gezet om gedoseerd te kunnen remmen...

Deze beide mixers kun je echter alleen gebruiken als ze op één van de 8 hoofdkanalen van de Futaba zitten.

Maar midden- en eindstop, speed en richting van de neuswiel servo kun je ook apart instellen middels een programmeerbare Y-kabel van SM (Stephan Merz), dus ik kom daar wel uit.
En de beide rudderservos werken al netjes (goede richting) op een standaard Y-kabel, dus dat kan ik ook zo laten, exotische mixers zoals een remwerking met rudders(beide naar buiten of binnen) moet je dan maar uit je hoofd laten.

Ook de gear en deurservo van de Hotspot (één servo die 2 ventielen bedient) heeft in te stellen eindstops nodig, dus dat is lekker makkelijk als die op een kanaal zit, maar ook dat kun je met zo'n SM kabel wel aanpassen.

Het wachten is op de nieuwe FX40 met véél meer mixbare kanalen! Eerst ff wachten totdat de prijs flink zakt en er genoeg gebruikers ervaringen bekend zijn.....

Veel van die functies doen me denken aan die ouderwetse schakelblokken welke men bij de modelboten vroeger gebruikte. Hiermee kon men dan meerdere functies bedienen door 1 servo. Dit werkte allemaal met microswitches, ik weet niet of dat ook wil werken met luchtventielen.

Marco

Heb je wel eens geprobeerd met een FC28 een grote zwever te programmeren met 5 servo's in IEDERE vleugel, hoogteroer, richtingsroer, retract, ontkoppelserv, vario, GPS (binnenkort) en dan de modellen die ook nog eens uitgerust zijn met een inklapmotor?

Da's een boel uitgezoek, kan ik je vertellen, daar heb je instelbare digitaaltjes bij nodig en een boel van die electronische Y-kabels....

Wat mij betreft maken ze een systeem met "onbeperkte" servo aansluitingen...het is net als met Harddisks, eeuwige honger naar méér...

Eigenlijk zou je een simpel maar degelijk zend/ontvangst systeem moeten hebben en de instellingen/mixers op een onboard PC based syteem(chip?) moeten uitvoeren, véél sneller als alles op je zender programmeren en dat versturen via een dikke bandbreedte.

Vb, ik geef een rolcommando en dat simpele signaal gaat naar de O/B chip aan boord, die weet dat hij daarvoor aileron servo's 2,3,4 en 7,8,9 in een bepaalde verhouding moet aansturen, plus zoveel rudder erbij en indien gewenst nog spoilers.

Instellen van de chip aan boord zou je dan PC based kunnen doen.
Je zou dit systeem met alle type zenders kunnen aansturen, gaat véel sneller als via een zender, zie bvb de reactie snelheid van een gyroservo vergeleken met een stuursignaal vanuit de zender

ja gyro stuur velen malen sneller maar dan ziten we als nog met de anologe band door de servo kabels.
het zou echt stukken beter worden als die servos die digitaal zijn ook echt een digitaal signaal kregen.
met die fx-40 en tmz14 zou het stukken beter moeten worden maar het is nog steeds geen echt puur digitaal

Richard Branderhorst zei:
Marco

Heb je wel eens geprobeerd met een FC28 een grote zwever te programmeren met 5 servo's in IEDERE vleugel, hoogteroer, richtingsroer, retract, ontkoppelserv, vario, GPS (binnenkort) en dan de modellen die ook nog eens uitgerust zijn met een inklapmotor?

Da's een boel uitgezoek, kan ik je vertellen, daar heb je instelbare digitaaltjes bij nodig en een boel van die electronische Y-kabels....

Wat mij betreft maken ze een systeem met "onbeperkte" servo aansluitingen...het is net als met Harddisks, eeuwige honger naar méér...

Eigenlijk zou je een simpel maar degelijk zend/ontvangst systeem moeten hebben en de instellingen/mixers op een onboard PC based syteem(chip?) moeten uitvoeren, véél sneller als alles op je zender programmeren en dat versturen via een dikke bandbreedte.

Vb, ik geef een rolcommando en dat simpele signaal gaat naar de O/B chip aan boord, die weet dat hij daarvoor aileron servo's 2,3,4 en 7,8,9 in een bepaalde verhouding moet aansturen, plus zoveel rudder erbij en indien gewenst nog spoilers.

Instellen van de chip aan boord zou je dan PC based kunnen doen.
Je zou dit systeem met alle type zenders kunnen aansturen, gaat véel sneller als via een zender, zie bvb de reactie snelheid van een gyroservo vergeleken met een stuursignaal vanuit de zender

neem je toch Hitec digital servo,s?
allemaal programeerbaar
dus in feite maar 3 kanalen nodig voor je besturing
de rest is dan vrij........

Sandor,

Ik merk dat je zo'n grote bak nog nooit geprogrammeerd hebt.....geeft niks, ik heb het ook door schade en schande geleerd.

Weliswaar kun je digi's programmeren (ik héb die programmer van HITEC...), maar je kunt alleen voor één FUNCTIE programmeren.
Dwz als je 8 aileron servo's wilt programmeren voor de aileron functie, dan gaat dat. Dus laten we zeggen naar de tip toe moeten de ailerons méér uitslaan. Je regelt de zender af voor de outboards en knijpt ze middels de programmer naarmate je verder inboard komt.

Maar wil je ailerons nu ook gaan gebruiken als flaps, bvb om in de thermiek langzamer te kunnen vliegen, dan gaat het manco. Want nu wil je de inboards verder laten lopen als de outboards.

En als je dan ook nog eens een "kraaienmixer" wilt gebruiken, inboards naar beneden en outboards naar boven...snap je het probleem? En over al deze mixers heen moet er ook nog eens gedifferentieerd gestuurd worden bij ailerons.... get the picture?

Onmogelijk te realiseren met programmeerbare servos.
Hier heb je een elektronische (zender) mixer bij nodig en onafhankelijk programmeerbare kanalen.

Dan blijven maar 2 zenders over die dat kunnen, de MPX 3030 en de 4000, misschien ook wel de EVO 12, maar dat weet ik niet zeker. Bij de 3030 en de 4000 is bijna alles vrij programeerbaar.

Sandor,

Ik merk dat je zo'n grote bak nog nooit geprogrammeerd hebt.....geeft niks, ik heb het ook door schade en schande geleerd.

Weliswaar kun je digi's programmeren (ik héb die programmer van HITEC...), maar je kunt alleen voor één FUNCTIE programmeren.
Dwz als je 8 aileron servo's wilt programmeren voor de aileron functie, dan gaat dat. Dus laten we zeggen naar de tip toe moeten de ailerons méér uitslaan. Je regelt de zender af voor de outboards en knijpt ze middels de programmer naarmate je verder inboard komt.

Maar wil je ailerons nu ook gaan gebruiken als flaps, bvb om in de thermiek langzamer te kunnen vliegen, dan gaat het manco. Want nu wil je de inboards verder laten lopen als de outboards.

En als je dan ook nog eens een "kraaienmixer" wilt gebruiken, inboards naar beneden en outboards naar boven...snap je het probleem? En over al deze mixers heen moet er ook nog eens gedifferentieerd gestuurd worden bij ailerons.... get the picture?

Onmogelijk te realiseren met programmeerbare servos.
Hier heb je een elektronische (zender) mixer bij nodig en onafhankelijk programmeerbare kanalen.

mmm ik snap er niets van richard
we hebben het nu toch over je kangaroo
daar heb ik het over en niets anders

Sandor,

Ik bedoel het niet verkeerd, ik wil er alleen mee zeggen dat programmeerbare servo's hun beperkingen hebben in mix modes.

De Hotspot heeft 4 ailevators (ailevons?) en wil je die allemaal aansturen als elevator EN aileron, dan heb je gewoon 4 kanalen nodig.
Natuurlijk kun je de 2 binnenste puur als hoogteroer laten werken, en die kun je koppelen op één kanaal en afregelen met de programmer. Dan heb je 3 kanalen nodig.

Nog verder terug, alles als twee ailerons beschouwen kan natuurlijk ook, met een software Delta mixer en de programmer ben je dan terug naar 2 kanalen...

Maar het leuke is nou net al die roertjes een eigen leven te gunnen....dat zorgt voor de kanalenhonger...

Ik begrijp dat het om een Hotspot (Hutspot) gaat.
Sandor heeft overigens wel een goed punt, Richard. De Hotspot kan je vliegen in slechts 1 flight mode en dus kan je alle servo's hardwarematig met elkaar koppelen. Je schreef dat je twee hoogteroer en twee rolroer servo's gaat gebruiken, maar dat moeten gewoon 2 of 4 elevon servo's zijn hoor! Ik mis in het Hotspot plaatje nog de bediening van de speedbrake, die maakt het landen wel heel veel makkelijker.

Ik heb geen beveiliging op de driestanden schakelaar om de motor uit te zetten. Dat druist ook een beetje in tegen het begrip "paniek uitstand". Het is wel aan te bevelen om op de sim eerst een beetje ervaring op te doen met de vele extra functies zodat je voor het vliegen alle schakelaars blindelings kunt vinden. (Ik neem aan dat je genoeg ervaring met extra functies hebt opgedaan met de grote zwevers.)

Omdat jetmodellen het nu eenmaal zonder propeller op de neus moeten doen is de roerwerking bij lage snelheid erg gering, omdat de propwash ontbreekt. Daar anderzijds de zeer hoge snelheid van deze modellen juist een zeer felle roerwerking veroorzaakt ontkom je vaak niet aan het gebruik van dual rates. Bij al mijn jetmodellen heb ik de dual rate schakelaar gecombineerd met de retract schakelaar. (Wielen uit is grote uitslagen, wielen in is ongeveer 50% travel om alle assen.) Deze combinatie geeft dan toch weer wat minder workload.

Sandor,

Ik bedoel het niet verkeerd, ik wil er alleen mee zeggen dat programmeerbare servo's hun beperkingen hebben in mix modes.

De Hotspot heeft 4 ailevators (ailevons?) en wil je die allemaal aansturen als elevator EN aileron, dan heb je gewoon 4 kanalen nodig.
Natuurlijk kun je de 2 binnenste puur als hoogteroer laten werken, en die kun je koppelen op één kanaal en afregelen met de programmer. Dan heb je 3 kanalen nodig.

Nog verder terug, alles als twee ailerons beschouwen kan natuurlijk ook, met een software Delta mixer en de programmer ben je dan terug naar 2 kanalen...

Maar het leuke is nou net al die roertjes een eigen leven te gunnen....dat zorgt voor de kanalenhonger...

je vliegt ze toch in delta mode?
dus zoals ik al zei 3 kanalen hoog/ail/rud
daar je maar 1 hoogte hebt en een aileron
de linker vleugel programmeer je als een rechts ook
ik zie al dat het je met de "grote bakken" beter af ging :D
ik heb er nu een stuk of twintig gebouwd :arrow:

Bert,
Omdat ik 4 roeren achter hebt, wil ik die mogelijkheden volledig benutten.
Ik kan ze natuurlijk "domweg" als 2 elevons inzetten.
Maar ik kan de inboards primair als elevator gebruiken, met de outboards voor bvb 60% meegemixt.
Omgekeerd, de outboards primair als aileron, en de inboards voor 60% meewerkend.

Ik heb een dusdanige setup bij een vliegende veugel en dat gaat uitstekend, ik heb ze zelfs in gebruik als kraaienmixer!
Het is een kwestie van een paar vluchen om alles af te stellen.
Ik kan natuurlijk de eerste vluchten in normale mode maken, en tijdens de vlucht een andere flight model kiezen (FC28 kun je 4 extra toestanden voorprogrammeren) met wél deze mixers actief.

Ja, klopt, de airbrake was ik vergeten, maar die kan op kanaal 9 of 10, is een niet-proportioneel kanaal, en dat heb je bij de airbrake toch niet nodig.

Tja, dual rates..ik heb er hekel aan, gebruik het nooit. Maar wél expo, daar zweer ik bij. Ik wil liever niet moeten schakelen voor full travel van roeren.
Als jij na de start (met gear UP) je motor verliest en je besluit snel een buiklanding in het gras te maken, dan heb je niet je volle travel, óf je riskeert extra schade indien je nog gauw je gear DOWN selecteert.

Bert,
Als jij na de start (met gear UP) je motor verliest en je besluit snel een buiklanding in het gras te maken, dan heb je niet je volle travel, óf je riskeert extra schade indien je nog gauw je gear DOWN selecteert.

Even meedenken Richard: Als ik een belly landing wil maken dan wil ik juist helemaal niet onder een hele grote angle of attack de grond raken met de vleugeltippen om vervolgens met de neus in de grond te slaan.

Met de wielen uit kan ik hem juist weer wel helemaal achterover trekken omdat hij dan keurig met de neus omhoog verder kan rollen op de hoofdwielen.

Omdat ik zelf graag experimenteer heb ik alle mogelijke (en onmogelijke :D ) mixers op een dergelijke configuratie uitgeprobeerd. Om een lang verhaal kort te maken: De normale configuratie van 4xelevons met domweg 1 op 1 verhouding beviel het best. Op mijn Kangeroo zitten nu ook nog maar 2 elevons. Ik kan me goed voorstellen dat dit soort grappen bij een vliegende vleugel met een hogere aspect ratio best veel kan uitmaken maar op een delta vleugel is het allemaal lood om oud ijzer...

Op zich wil ik niemand tegenhouden om lekker te gaan experimenteren. Dat is toch ook een heerlijk onderdeel van de hobby dacht ik zo. Een voordeel van de bevindingen dat het allemaal niet zoveel uitmaakt hoe het bij deze configuratie beweegt van achteren is dat er ook niks engs kan gebeuren. In ieder geval leer je zo wel je zender mogelijkheden goed kennen.

Je moet expo niet als een soort substituut voor dual rate zien. De dosering rond neutraal wordt natuurlijk wel nauwkeuriger maar dat gaat ten koste van de precisie bij grote uitslagen. Omdat ik graag aerobatics vlieg is het voor mij persoonlijk van belang dat ik ook fellere bewegingen nauwkeurig kan sturen. Ik vond dat beter gaan met een dualrate in combinatie met een niet al te ruime hoeveel heid expo. (-60%).

Hou me op de hoogte van je experimenten, ik ben benieuwd of je tot de zelfde conclusies komt.

Hmmmm, leuke discussie.. :thumbsup: ..... en dat te bedenken dat het onderwerp over JetCat start/kill-switch set-up ging!

Zelf gebruik ik ook nooit dual rate, kan me te veel verrassen en zal nét komen wanneer je hem niet nodig hebt...of andersom. Ik vlieg daarom met minstens 40% expo. Nu zijn de kisten die ik vlieg niet zó snel (vertaal: vlieg er schaal/nooit hard mee... :wink: ) dus daar zal dan wel het verschil liggen denk ik. Heeft natuurlijk ook met persoonlijke voorkeuren te maken.

:ontopic: Om effe op onderwerp terug te komen, zelf zou ik nooit dat stukje veiligheid vangnet wegnemen als er wél mogelijkheden voor zijn. Tuurlijk alles is te her-loceren en kun je mooi droog oefenen maar als er grote s**t is ga je uit automatisme terug naar basics: Vliegen en redden wat er te redden valt, "hoe ging die motor ook al weer uit"....te laat... :cry:... Om die reden heb ik mijn ECU stop schakelaar met y-lead naar seperate servo gezet die een onafhankelijke brandstofkraan doet sluiten, weet ik zeker dat´ie uit is....... da´s maar een bescheiden mening van een zelfbouwer met eenvoudige orbit ecu...

Groet,
Gerald

Back