vraagje (bedrading)

Ik heb nu zelf een klein vraagje:

Ik heb een modelsleper, de cullamix genaamd. sinds afgelopen zomer heb ik er niet meer mee gevaren, en toendertijd had ik vanwege de reis naar huis alle draadjes losgehaald.

Jullie voelen het waarschijnlijk al aankomen, ik weet niet meer welk draadje waar hoort: ik heb bijna alles al vastgezet, alleen het probleem zit 'm bij de ontvanger. Het is een oude Robbe digital 2 kanaals 27 mHz ontvanger, met 5 poorten. Van boven naar beneden zijn de poorten genaamd: IV, III, Dr., Sei. en Ak.

Ik hoef alleen de roerservo en de snelheidsregelaar aan te sluiten. De roerservo is ook iets van robbe en de snelheidsregelaar is een Robbe Rokraft 100 uP.

Kan iemand mij vertellen in welke poorten de regelaar en de servo horen? alvast bedankt!

groet, Dikkie[/u]

Dat heeft nu niet veel zin meer, ik dacht dat ik het wel kon onthouden... ik bedoel de rest van de draadjes zit allemaal al vast, alleen dit nog!

Ak = accu (niet in gebruik als Rokraft 100 met BEC is aangesloten)
Sei = roer
Dr = gas
Als het een 2-kanaals ontvanger is, zitten er in de 4e en 5e uitgang geen stekkerpennetjes, tenzij het stekkerblokje een keer is vervangen.

Corrien, heel erg bedankt voor de hulp :) en er zijn idd ee n4e en 5e uitgang, alleen ik weet niet waarom of waarvoor, en tot zover ik kan zien is het stekkerblokje nooit vervangen.

wat je met BEC bedoelt weet ik niet, maar ik denk dat ik dat wel heb aangezien ik ooit eens die accu eruit heb gehaald en rustig door kon varen.

BEC staat voor: Battery Elminator Curcuit (weet niet of de spelling goed is :oops: )
Het houd in dat je regelaar ervoor zorgt dat je ontvanger en eventueel andere angesloten servo's van spanning voorzien worden.
Je hebt dan dus geen ontvangeraccu nodig.

hallo

niet alle servo's

ingeval van de rokraft 2 servo's een ontvanger en de rorkraft zelf

hang je der meer aan stook je de rokraft warm
en doet ie na een tijdje phfffffff rookpluimpje en gedaan met varen

maar in dit geval kan het dus wel

groeten raf

Niet zo pessimistisch Raf. Zo'n BEC heeft een temperatuurbeveiliging aan boord en gaat dus niet zo maar stuk door een overbelasting. Wél worden de servo's futloos als het allemaal een beetje te warm is geworden.

Uiteraard blijft het aantal servo's, dat aangesloten mag worden, beperkt tot 2 à 3, afhankelijk van de ingangsspanning en van de stroomopname van de servo's. In een scheepsmodel zijn er echter hoogstzelden meerdere servo's gelijktijdig aan het werk, dus wordt de BEC praktisch nooit te zwaar belast. De draadstarter heeft overigens slechts 1 servo aan boord...

hallo jan

vanonder heb ik geschreven
in dit geval kan het dus wel

ok het was wat pessimistische maar dat komt doordat ik reeds zo een regelaar heb opgestookt

de situatie was
4 servo's
een rokraft
een ontvanger en twee printjes van norbert brugge om de boot te stabiliseren
alles op 12 volt werkende

die printjes laten wel voortdurend die twee servo's aansturen

resultaat na 2 weekeinde varen rokraft naar de ewige stank velden

dan maar eens de handleiding gaan lezen en helemaal vanonder in pieterletterjes
staat dan dat als je de rokraft op 12 volt gebruikt je bec beperkt is tot 2 servo's en ontvanger

136 eurie naar zen moer en een les of twee wijzer

daarom mijn reactie op die bec

ik doe voortaan een 78XX gebruiken om 5 volt te maken en dat heeft tot nu toe altijd goed gegaan
mits een voldoende grote koelplaat

groeten raf

Haha... maar goed in mijn geval kan het ik heb er maar 1 servo aanhangen, en ik ben van plan de verlichting aan te sluiten en dan is het daarmee over :)

Hallo Adam, zo als hij dat schrijft lijkt het er toch op: als dat hij zijn Verlichting er ook op aan wil sluiten.
Dat dat niet gaat dat wist ik dus ook al.

hallo

op de bec loopt fout lampjes vraten stroom

oplossing eenvoudig en goed koop
en 7805 ic
en twee condensatortjes probleem opgelost

als je de ic met de pootjes naar je toe hebt liggen en het plaatsje met het gat er in plat op tafel dan zit links de ingang (tot 18 volt max)
midden de gezamelijke massa
en rechts komt mooi 5 volt uit tot 1 amp als je een koelplaatje gebruikt

de kondensatortjes hoeven niet voor lampjes
voor een ontvanger wel
die komen tussen de massa en de ingang en tussen de massa en de uitgang

groeten raf

F.van.Gent zei:
Hallo Adam, zo als hij dat schrijft lijkt het er toch op: als dat hij zijn Verlichting er ook op aan wil sluiten.
Dat dat niet gaat dat wist ik dus ook al.

Dat dacht ik al, alleen wilde ik het nogmaals bevestigen.

Bedankt voor de uitleg raf, maar...

Alle verlichting zit er al in, compleet en wel: alleen er zit nog geen stekker aan, ik weet niet of het uberhaupt werkt en ik moet het nog aansluiten, ik denk dus op de BEC met raf's uitleg

voorlopig vaar ik dus zonder licht, of naja eigenlijk helemaal niet maar dat is wat anders :)

hallo

ik heb niet gezegd op de BEC

je moet aan je batterij aftakken
je kan in de stekker twee extra draden bevestigen en die naar de 7805 leiden
als je dan je accu loskoppelt dan is meteen ook alles stroomloos
nog wel tussen de plus die van de batterij naar de 7805 gaat een schakelaartje zetten
je vaart niet altijd met licht of wel ?????

groeten raf

Ik heb nog nooit met icht gevaren, maar natuurlijk doe i khet niet altijd, zou een beetje zonde zijn van de stroom als ik tegen 4 a 5 uur vaar met verlichting... let wel als ik vaar!

Back