Vraagje betreft bouw

• Topicstarter Topicstarter Christiaan.
  • Startdatum Startdatum
C

Christiaan.

Guest
Hallo mede leden,

Ben momenteel begonnen met het bouwen van een GP .40 Extra 300s. Nu viel me op dat in de doos bepaalde balsa plaatjes (welke zijn voorgesneden) wat krom zijn. Morgenavond post ik even de foto's, dit geeft wat meer inzicht lijkt me.

Nu is de vraag... Kan dit kwaad ? :confused:

beetje nat spuiten met een plantenspuit in laten trekken , plat leggen tussen 2 plankjes en met wat gewicht erop laten drogen .

als het goed is is je probleem dan opgelost .

ik heb een great planes ultimate gebouwd waar het zelfde probleem was met een aantal onderdelen.

suc6 verder met bouwen.
mvg eric

Niet met water beginnen.

Ik gebruik alleen water als ik het hout moet buigen.

Balsa wat een beetje krom is gewoon gebruiken meestal is het na het vastlijmen niet meer krom omdat er meestal een bocht in zit en deze het balsa vormt.

Mvg Johan

Bedankt voor de reacties... Maar het is me nog niet echt duidelijk wat nu de beste oplossing is haha..

Zijn er misschien meer mensen die dit probleem hebben gehad ?

Hout leeft zegt een echte bouwer .:D

Als je een plankje balsa op de kast zou leggen is deze na 2 weken ook krom .

Ik frees uit die reden altijd linke en rechte delen uit dezelfde plaat zodat je een holle en een bolle deel krijgt en dus ook geen spanning in je werk krijgt door dat bijde delen zich opheffen.;)

Met water haal je de spanning uit het hout en kan je het makkelijk buigen maar zo krijg je hout delen met een groot verschil aan vochtigheid en die gaat er langsam uit als de delen verlijmt zijn en dan krijg je spanningen in je werk of hij gaat zelfs krom trekken.

Alle delen in een bouwdoos hebben de zelfde vochtigheid en geven geen spanning bij het bouwen.
Kromme delen worden even met alulijsten en klemmen recht gehouden bij het lijmen.

Deze werkwijze is in meerdere verslagen te lezen .

Mvg Johan

gewoon lekker beginnen met bouwen balsa wat licht golft is niet zo'n punt.
Als het liteply krom is word het lastiger. Dat is bij mijn extra het geval (bepaalde rompdeln)

gr,

Bedankt voor de duidelijke reacties. Ik zal het er gewoon inlijmen op den duur. Ik dacht dat het verkeerd zou gaan aangezien het onderdeel in de vleugel eindigt.

@Plotterwelt
Wat is een alu hoekprofil ?

Bedankt voor de duidelijke reacties. Ik zal het er gewoon inlijmen op den duur. Ik dacht dat het verkeerd zou gaan aangezien het onderdeel in de vleugel eindigt.

@Plotterwelt
Wat is een alu hoekprofil ?

niet gewoon ZOMAAR er in lijmen als iets krom is.
wel zorgen dat na het drogen en klemmen alles recht is.

Back