Vraagje draairichting hoofdrotor T-rex

Hoi, ik vraag me al een tijdje af of het kwaad kan (en wat je vaak ziet) als je de hoofdrotor met de hand tegen de klok in draait (dus in die richting dat de motor meedraait en je vrijlooplager dus 'vast' zit). Ik probeer zelf altijd alleen in de vrijlooprichting (met de klok mee) te draaien maar soms gaat dat per ongeluk ook wel eens de andere kant op.
grt
Mark

nee. kan geen kwaad.
Daar is dat vrijlooplager voor

en tijdens een autorotatie doet ie precies hetzelfde..

Afhankelijk van het type one-way bearing kan het wel kwaad. Het zorgt niet direct voor schade, maar slijtage op je one-way bearing moet je niet willen. Volgens mij heeft ook niet iedere heli een vrijlooplager waarbij het wel kan.

Afhankelijk van het type one-way bearing kan het wel kwaad. Het zorgt niet direct voor schade, maar slijtage op je one-way bearing moet je niet willen. Volgens mij heeft ook niet iedere heli een vrijlooplager waarbij het wel kan.
In vlucht heb je meer slijtage dan wanneer je er een stukje met de hand aan draait hoor.
En sowieso heeft de TS het erover om in de richting te draaien waarin juist het vrijlooplager locked en dus de motor meedraait. En dat kan ook geen kwaad.

mijn alzrc 450 kan ik beide richtingen uit draaien
wel draait de moter dan mee (de richting wat locked zou moeten zijn)

kan dit wel kwaad dan?

(is een align 450 pro one way bearing)

Nick

een one way heeft als functie 1 kant op vast te slaan, en de andere kant op mee te rollen....

Tuurlijk slijt dit als je het gebruikt. Maar dat doet alles.

die anderhalve draai die je er zelf aan geeft, staat niet in verhouding tot de autoratie waarbij het spul met bv 2000 rpm omlaag komt, en er mischien 30 sec lang dat toerental moet verwerken.
In mijn ogen slijt een one way alleen op het moment dat hij vastslaat (dus per keer opstarten) en met vrij lopen..

Kortweg: no problemo

Even een vraagje:
Bij autorotatie gaat de rotor toch niet ineens linksom draaien?

Volgens mij is de vraag of met de hand linksom draaien kwaad kan.

Niet prsoonlijk bedoeld hoor, No offense.

Gr. Eric.

Nou, eigenlijk destilleer ik er uit, of, ongeacht de ontwerp-draairichting, er kwaad schuilt in het ronddraaien van de rotor tegen de draairichting in, zodanig dat je met de rotor de motor aandrijft.

En nee, dat kan GEEN kwaad, heel mischien als je een flex-as naar de hekrotor hebt en je houdt de hekrotor tegen, maar afgezien daarvan, totaal niet dus....

Al wil je de hele dag met de hand die rotor ronddraaien, dan is daar nog niks aan de hand.

Groet, Bert

In vlucht heb je meer slijtage dan wanneer je er een stukje met de hand aan draait hoor.
En sowieso heeft de TS het erover om in de richting te draaien waarin juist het vrijlooplager locked en dus de motor meedraait. En dat kan ook geen kwaad.

Bij het vliegen forceer je niets, als je met de hand draait zou je wel wat kunnen forceren.

Bij een aantal helicopter typen draait de motor ook niet makkelijk mee en kun je beter met de draairichting mee draaien als die bladen in de weg zitten. Kost niets en geen kans op schade.

Waarom het tijdens vliegen meer zou slijten ontgaat mij een beetje, want de bladen draaien nooit de tegengestelde richting op, ook niet bij een autorotatie..?

Bij het vliegen forceer je niets, als je met de hand draait zou je wel wat kunnen forceren.

Bij een aantal helicopter typen draait de motor ook niet makkelijk mee en kun je beter met de draairichting mee draaien als die bladen in de weg zitten. Kost niets en geen kans op schade.

Waarom het tijdens vliegen meer zou slijten ontgaat mij een beetje, want de bladen draaien nooit de tegengestelde richting op, ook niet bij een autorotatie..?

Een volwassen mens met enige conditie, kan op de hometrainer 180~200 Watt leveren gedurende langere tijd, wellicht 500 Watt in korte tijd, en een absolute piek zal wellicht 800 tot 1000 W bedragen voor een flink gebouwd persoon.....
Dat is dus met de benen!

Een 450 perst er makkelijk dik 200 Watt uit, en een 600 zonder al te veel problemen 1500W of nog veeeeeeel meer.

Denk je nu echt dat je met de hand iets forceert als je de rotor achteruit draait? Moet je al heel lomp gaan doen (hekrotor vastzetten en de hoofdrotor met twee handen ronddraaien bijvoorbeeld) maar als je op die toer gaat, dan maakt het ook geen fluit meer uit welke kant je uit draait :D

Wat slijten van de one-way betreft: bij electromotoren is het koppel tamelijk konstant en de slip nagenoeg nul, maar bij brandstofmotoren is er vanwege het pulserende koppel, altijd slip op de one-way tijdens het vliegen. Dus slijt het spul van vliegen, en nagenoeg niet van autoroteren, en al helemaal niet van met de hand ronddraaien.

Groet, Bert

tijdens het vliegen heb je ook dat hij regelmatig vrijloopt en ook plots weer aangrijpt en flink koppel moet overbrengen. de motor levert met de hand draaien nooit zoveel koppel.

Even een stukje terug, er werd in het begin verteld dat het slecht is voor het vrijlooplager om deze de "vrije" kant op te laten draaien... Zou hij van slijten
Daar ging mijn verhaaltje over

Zolang een one way stil staat, slijt hij niet..

Ga je de motor aandrijven en gaat deze zwaar, doe ik dit altijd een beetje voorzichtig
Zit een grote vertraging in, als je daar een erg grove zwieper aan geeft kan dat nooit positief werken.
Al zou het in principe met gemak moeten kunnen

Bedankt allemaal voor de interessante discussie! Ik heb er een hoop van opgestoken en daar is dit mooie forum toch voor!
Grt
Mark

hahahah oeverloos gezever ;) [[en gaat weer terug in een hoekje lekker zijn rotor van de 6HV tegendraads met de hand draaien uit verveling, let op wel zonder bladen, spaart de one way een beetje ;)]]

Al wil je de hele dag met de hand die rotor ronddraaien, dan is daar nog niks aan de hand.

:proost:

Het enige waarom je misschien met beleid de rotor niet tegen de draairichting in zou moeten draaien is dat daarbij de motor als dynamo werkt. Met enige pech kunnen spanningspieken die daarbij opgewekt worden zo hoog worden dat de elektronica van de regelaar geschaad wordt. Maar da's ook allemaal theoretisch geneuzel. Hoeveel dat in de praktijk genereert weet ik niet.

S.

Back