vraagje electroficatie 3m zwever

Mede forummers,

ik ben gister begonnen mijn zwaar antieke zwever een opknapbeurt te gaan geven. Heb deze eens ooit van een oud vlieger gekregen (in zwaar belabberde toestand), en nu vond ik t tijd deze weer in goede staat te gaan brengen.Graupner Cirrus

Ben nu bezig de vleugels te verbouwen, dwz rolroeren en landingskleppen inbouwen, en opnieuw bespannen. Daarna komt de romp aan de beurt.

Om niet afhankelijk te zijn van lieren/eleastieken of sleepvliegtuigen, zou ik hem graag uitrusten met een electro motor. Alleen heb geen enkel idee wat een goede setup zou zijn. Heb jaren terug ook een cirrus gevlogen, die ging met een 1,5cc OS-je omhoog.

Waar ik aan zat te denken:
Deze brushless outrunner
Lipo accu 11,1V 2000 mAh
11x7 klapprop

Zou dit een beetje gaan werken, of juist helemaal niet? Misschien andere suggesties?

Verwacht dat deze motor het heel netjes zal doen. Heb zelf een vergelijkbare op een 1.7 kg zwever op 14,8volt en een 9x6,5 prop, gaat in een hoek van 60/70 graden omhoog. Denk alleen dat je lipo's wat krap zijn wat de te leveren stroom aangaat, of je moet 20/25C pakketten gebruiken. Om weer naar mijn ervaring te gaan, heb 15C 2000mah pakketten en die verslikken zich een beetje in de te leveren stroom. Dit houd in dat de regelaar ingrijpt door de te laag geworden spanning.

Okeej, bedankt voor de antwoorden, denk dat ik dan voor die combinatie zal gaan.

Denk alleen dat je lipo's wat krap zijn wat de te leveren stroom aangaat, of je moet 20/25C pakketten gebruiken.
Het Lipo pakket dat ik heb is 20C dus denk dat dat voldoende zal zijn. Anders is dat een probleem om later weer op te lossen :lol:

Met deze motor heb je 2 X het vermogen wat je minimaal nodig hebt, maar dat klimt wel lekker. Ik heb een soort gelijke motor (Axi) in een hotliner gehad van 1,7 meter spanwijdte, die ging verticaal.

Hey, even een zijdelingse opmerking over een dilemma waar ik mee zit. Ik vindt het zo zonde om bij zo'n antiek apparaat als een Cirrus (of mijn Multiplex Alpha) de zaag in de romp te zetten en onherstelbare schade aan te richten. Is het niet beter om bij dit soort zwevers gewoon een ouderwetse pylon (maar dan met e-motor) te gebruiken zodat je hem weer terug kunt brengen in originele staat?

Jakkie takkie zei:
Hey, even een zijdelingse opmerking over een dilemma waar ik mee zit. Ik vindt het zo zonde om bij zo'n antiek apparaat als een Cirrus (of mijn Multiplex Alpha) de zaag in de romp te zetten en onherstelbare schade aan te richten. Is het niet beter om bij dit soort zwevers gewoon een ouderwetse pylon (maar dan met e-motor) te gebruiken zodat je hem weer terug kunt brengen in originele staat?
Is natuurlijk het overwegen waard, je moet dan alleen alles op het zwaartepunt leggen. Nadeel is dan dat al het gewicht van de aandrijving extra is.

@jakkie takkie :

Heb inderdaad zelf ook gedacht van : is dat nou niet zonde van zon toestel. Maar heb toch besloten om de zaag erin te willen zetten om de volgende redenen:

- vind het meer zonde om de wrakstukken (die het nu eigenlijk zijn) weg te gooien of laten verstoffen. Liever een gemodificeerde dan helemaal geen vliegende cirrus.
- persoonlijk vind ik zon pylon bovenop geen gezicht
- hij zal met een pylon ook niet zo lekker thermieken
- in oude staat terugbrengen is altijd nog mogelijk (is alleen wat meer werk) zolang ik het neusje bewaar en er epoxy te koop is :wink:

Dus vandaar eigenlijk dat ik de keuze gemaakt heb om het op deze manier aan te gaan pakken.

ehm....wegens tijdgebrek niet heel erg veel vorderingen gemaakt. De romp is helemaal kaal geschuurd en de motor ingebouwd. Vleugels zijn ook helemaal ontdaan van oude folie, rolroeren en remkleppen zijn ingebouwd. Ook heb ik een nieuwe cockpitkap van balsa gemaakt.

Wat rest :
1) strakplamuren van de romp en vervolgens voorzien van een nieuw laklaagje
2) vleugels voorzien van nieuwe folie
3) nieuw stabilo en richtingsroer bouwen
4) besturing inbouwen
5) invliegen

Zal waarschijnlijk nog wel een tijdje gaan duren voor hij helemaal klaar is :?

Back