Vraagje Helix antenne

Heb al veel over deze antennes gelezen en die schijnen zeer goed te werken.
Met bijgaande calculator zijn de maten gemakkelijk te vinden : Helix antenne voor radio amateur

Ik wil dus een 5.8ghz maken maar er is ook een input nodig van "Afstand tussen windingen (in golflengte)" wat moet hier dan ingevuld worden ?(staat nu 0.25) en waarvoor staat die dan juist?

vraagje 2 aan de hand van deze berekeningen zie je dat bvb 4 windingen 52˚ bundel breedte geeft ,dat is best een brede bundel maar is de ontvangst afstand dan ook niet veel kleiner dan bvb 7 windingen met 39,3˚bundel ?

Bedankt

Met die input geef je de gewenste verhouding op tussen de ringen, de s waarde. 0.25 betekend hier 1/4 van de golflengte. De standaard 1200Mhz = 250mm dus 62.5mm tussen de ringen.

Met die input geef je de gewenste verhouding op tussen de ringen, de s waarde. 0.25 betekend hier 1/4 van de golflengte. De standaard 1200Mhz = 250mm dus 62.5mm tussen de ringen.

Thx maar begrijp dit niet goed aangezien de S-waarde toch al uit de berekening komt ?

hoeveel moet ik dan invullen in mijn geval voor 5800mhz ?

ps weet je ook iets over mijn 2de vraag ?

De S waarde komt uit de berekening maar stuur je met die input. De input van .25 kan je ook gebruiken bij 5.8Ghz. Kwestie van aanpassen en kijken hoe de karakteristiek veranderd.

2e vraag kan ik je geen antwoord op geven. Ik vermoed wel dat een grotere hoek minder gevoelig is dan een kleine hoek.

Back