Uiteindelijk wil je inderdaad je toerental gelijk houden of bij extreme pitch wat hoger leggen zoals al geschreven. Maar de meeste heli's i.c.m. de meeste zenders geven de mogelijkheid meerdere flightmodes te programmeren. Als je een RTF set koopt met zender (zoals een Robbe spirit fun of iets vergelijkbaars) dan zijn er twee flightmodes geprogrammeerd. Normal mode mixed het toerental met de pitch. Dus als je gasstick helemaal naar beneden staat heb je geen toerental en negatieve pitch (althans dat valt te regelen, de pitch kan ook neutraal zijn dan), staat hij helemaal omhoog dan maximale toeren en maximale pitch. Veel beginners gebruiken dit omdat het een heel natuurlijke reactie is om, als je de heli aan de grond zet, de gasstick naar beneden te drukken. Echter je zult dan nooit helemaal optimaal vliegen.
De andere stand is "idle up" of bij bijvoorbeeld een Robbe spirit fun "stunt mode". In dan geval geeft de heli vol gas en regel je alles met de pitch. Het heet dan ook stunt mode omdat je dan ook negatieve pitch kunt geven. Iets wat met normal mode dus niet kan omdat dan de motor uitvalt / inkakt. Het geven van negatieve pitch is niet alleen handig om te stunten, maar ook als er tijdens de vlucht of hoover een flinke windvlaag onderkomt dan wil je dat compenseren.
De duurdere zenders geven de mogelijkheid om 3 flightmodes te programmeren. Ik heb zelf een normal mode geprogrammeerd, meestal om nieuwe heli's in te vliegen zonder gelijk met vol vermogen te vliegen. En twee flightmodes in idle up. Een met redelijk vermogen (voor rustige vlucht) en een met vol vermogen voor wat meer wilde vluchten.
Moraal van het verhaal, alle combinaties zijn mogelijk. Meestal begin je in normal mode (tenminste bij electro heli's, bij brandstof wordt het al weer lastiger), maar wil je zo snel mogelijk naar idle up, en dan in een instelling die past bij je vliegstijl.
Hoop dat je er iets aan hebt....