Vraagje i.v.m. Timen van speed 400

• Topicstarter Topicstarter SecretarisPMF
  • Startdatum Startdatum
S

SecretarisPMF

Guest
Heb vandaag speed 400 nat laten inlopen.

Nu heb ik een vraagje met betrekking op het Timen van deze motor.

Heeft het zin dat je de motor timed als je hem gebruikt op een vertraging EN dan moet je timen als duwmotor veronderstel ik????

Klopt dit??????????????, :?:

Bij een normale sp400 heeft timen altijd zin.

Pas op:
Als je m door de vertraging achteruit moet laten lopen, moet je m achteruit timen!

Kijk welke kant de motor moet draaien en dan achterschild paar mm tegen de draairichting van de motor in draaien.
Dat kan dus met vertraging dus de andere kant op zijn dan directe aandrijving.

Je doet de motor echt helemaal onder water? Raar dat je dan geen kortsluiting veroorzaakt...en zeker als het water wat vuiler word van de koolborstel resten.

DualdudE zei:
Je doet de motor echt helemaal onder water? Raar dat je dan geen kortsluiting veroorzaakt....

Net wat Niek zegt valt het bij lage spanningen wel mee met de geleiding. In iedergeval is de "waterkortsluiting" verwaarloosbaar ten opzichte van de motor stroom.

WIst je trouwens dat in een ford (en waarschijnlijk andere merken ook) de benzine pomp in de brandstoftank hangt. Ik heb zo'n ding eens gesloopt en toen bleek dat de brandstof door het motortje langse de koolborstels enz... loopt.
Maar ja, benzine is een slechte geleider en benzinegas ontbrand wel snel, maar de vloeistof zelf een stuk minder.

Is er geen probleem met corrosie of roest na nat inlopen? Wat met eventuele (kogel)lagers?

Na het nat inlopen onderdopelen in de WD40 en ook nog even laten draaien.
Gaat prima en geen roest. :yes:

Ik heb me net een speed 480 race plus aangeschaft.

Hierbij zitten de vertraging en de regelaar aan de motor vast, hoe kan ik deze het beste in laten lopen????

Onder water lijkt me niet echt lekker voor een regelaar :?: :?:

Alvast bedankt.

Mijn ouders hebben een water zuiveraar in de keuken zitten met een koolstof filter. Dat water is zo schoon dat het niet meer geleid.
Ik geloofde dat niet maar een demo van de leverancier overtuigde mij.
Water geleid niet als het zuiver is.(hij deed het met een lampje. Met grote stromen weet ik het niet, maar het lampje brande niet met het schone water en met gewoon leiding water wel)
Even een wetertje (ik wist het ten minste niet)
Bert

Je moet voor het inlopen gebruik maken van gedistilleerd water (accu water). Werkt prima. Je ziet het water, grijs worden van het slijpsel...

Tot nu toe heb ik steeds gewoon kraanwater hiervoor gebruikt. Dat gedistilleerd water is best leuk en aardig maar zodra je de motor erin dompelt is het al vervuilt, dus heeft het denk ik weinig nut.

Als je er maar voor zorgt dat je daarna de motor goed schoon en droog maakt en daarna de lagers goed smeert is er weinig aan de hand.

Demi-water (bv accuwater) heet zo omdat het is gedemineraliseerd hetgeen betekent dat de mineralen (zeg maar zouten) zijn verwijderd. Echter in schoon leidingwater zijn deze zouten wel (in ionvorm) aanwezig en deze zijn verantwoordelijk voor de geleiding van electronen (=stroom). Het is dus wel degelijk beter om accuwater te nemen ipv leidingwater om een 'kortsluitstroom' te vermijden...

Een groot deel van deze mineralen zijn Calcium- en Magnesiumzouten die verantwoordelijk zijn voor de 'hardheid' van water. In het geval van zacht water is de geleiding dus al weer minder...

Theo Coenen zei:
Tot nu toe heb ik steeds gewoon kraanwater hiervoor gebruikt. Dat gedistilleerd water is best leuk en aardig maar zodra je de motor erin dompelt is het al vervuilt, dus heeft het denk ik weinig nut.

Als je er maar voor zorgt dat je daarna de motor goed schoon en droog maakt en daarna de lagers goed smeert is er weinig aan de hand.

Ok maar bij mij zitten de regelaar en de vertraging er aan vast.

Hoe doe je het dan??

Dat kom je dan toch allemaal aan het losmaken.

Met zo een combinatie zou ik in elk geval al die moeite niet doen.

dit draadje maar weer naarboven getrapt.(en hoop dat het niet erg is dat ik het hierin post, want het is best wel een inloop-draadje geworden)

Ik vlieg al een tijdje met een pibros speed 400 6v. (op 2s lipo.)
dit is dus in een duw-opstelling met een gunther 125x110

Nu ik met mijn e-meter heb, heb ik gezien dat deze combinatie maar 10000 toeren haalt, ik dacht dat dat meer moest zijn. Stroom was 9,5A> vond ik eigenlijk ook erg veel.

bovendien waren bij de laaste 4 tandjes van de gas knuppel, er 2A bij gekomen, met maar 100 toeren erbij.
lijkt me niet erg goed.

Ik wilde eigenlijk de motor dus vertimen(er vanuit gaande dat het hieraan ligt), maar kan totaal geen beweging in de achterplaat krijgen, moet ik nog lipjes ombuigen??
wie heeft dit al vaker gedaan???

alvast bedankt

Back