Vraagje Imaxb6

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Dan18, 1 apr 2019.

  1. Dan18

    Dan18

    Lid geworden:
    14 mrt 2019
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Den haag
    Hallo allemaal, vraagje omtrend het laden met de Imaxb6 je kan de capaciteit hier ook mee instellen bv je hebt een 2sLipo 1500mAh. Stellen jullie de capaciteit cutt-off ook in? Ik heb hem namelijk wel gewoon op de 1500mAh ingesteld.

    Grt Dan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Die battery cut-off is een soort van extra beveiliging. Wanneer de lader die hoeveelheid energie in de accu heeft geladen zal hij stoppen.
    Normaal gesproken stel je die zo ongeveer 10% hoger in dan de nominale capaciteit van de accu. In jouw geval zou dat 1650mAh zijn. Je kan natuurlijk ook gewoon die 1500mAh aanhouden maar dan kan het gebeuren dat de lader te vroeg stopt wanneer je een echt lege accu gaat laden.
    Normaal ontlaad je een accu nooit helemaal 100%, dat is niet echt goed voor de levensduur van de accu. De meeste mensen stoppen wanneer de accu voor ongeveer 80% leeg is. Er is echter één probleem, hoe weet je wanneer de accu voor 80% leeg is? Je kan dat namelijk niet aan de buitenkant meten! Er zijn mensen die denken dat je dat wel kan door de spanning van de accu te meten maar wat daar uit komt klopt simpel weg niet erg. Zo'n "capaciteitsmeter" zal er zo maar 20% naast kunnen zitten en in sommige gevallen nog wel meer! Ik gebruik ze nooit! Ja, de spanning zegt iets over de ladingstoestand van de accu maar het probleem is dat dit van zo veel factoren afhankelijk is dat je daar geen standaard waardes voor kan geven. De ene accu is bij 3,8V per cel voor 80% vol. Een andere is dan nog maar voor 50% vol. Het hangt daarnaast ook heel sterk af van hoeveel stroom je uit de accu trekt. Hoe dat allemaal in elkaar steekt is al heel uitgebreid behandeld op dit forum, je kan daar heel veel leesvoer over vinden.
    Toch is er wel één ding heel zeker, een LiPo accu is echt helemaal vol als de spanning 4,2315V per cel is. De accu helemaal tot het uiterste laden is ook niet goed voor de levensduur dus veruit de meeste fabrikanten stellen hun laders in op 4,2V per cel. Zo heb je nog iets speling en is de kans op schade aan de accu een stuk kleiner.
    Een ander ding wat je zeker weet is dat er ook bij het laden verliezen zijn. Je zal altijd meer stroom "in de accu stoppen" dan je er weer uit kunt trekken. Hoeveel meer? Dat varieert maar kan wel oplopen tot 15% bij een slechte (of oude, veel gebruikte) accu. Als het (veel) meer wordt moet je toch eens aan vervangen van de accu gaan denken.
    Al met al zou ik in jouw geval deze waarde instellen op iets van 1700mAh of zelfs 1800mAh. Als de accu goed is zal de lader nooit zo ver komen en doet deze instelling niets. Stopt de lader vaak doordat de cut-off ingrijpt dan kan er een andere instelling niet goed zijn maar de accu kan ook "op" zijn en vervangen moeten worden.
    Succes.
     
  3. Dan18

    Dan18

    Lid geworden:
    14 mrt 2019
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Den haag
    Beste Enst,

    Heel duidelijk en overzichtelijk neergezet, waarvoor dank! Ik zal de lader dan idd wat hoger zetten. Wilde deze vraag even stellen ivm 5x hagelnieuwe accu's. Deze wil je natuurlijk niet overladen/ onderladen. Maar erin stoppen en uithalen zoveel als de accu natuurlijk is.

    Lipo's krijgen bij mij zeker de kans niet om geheel leeg te raken. Ik heb wel een accu spanningsmeter besteld zodat ik elke accu in 1 opslag kan beoordelen.

    De safety cut-off op welke tijd kan ik die het best zetten? Ik laat de lipo's rustig op 1amp gebalanceerd. Zou dat dan rond de 90minuten moeten staan? Echter staat deze nu op de 10min, maar lees in de beschijving dat zolang de accu dus aan het laden is deze optie dus ingrijpt tijdens de laadcyclus.
    Dus in mijn geval nu 10min. En daarna evt niet meer?

    Nogmaals bedankt

    Grt Dan.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Je moet de lader voldoende tijd geven om je accu altijd vol te kunnen laden. Deze timer is overigens ook een extra beveiliging die normaal gesproken nooit ingrijpt. Hij zal ingrijpen als de lader om de ene of andere reden niet stopt met laden. De kans is zeker aanwezig dat een LiPo in de fik vliegt als je te lang blijft laden. De tijd cut-off optie zal het laden altijd stoppen na de ingestelde tijd.

    Jij laad een 1500mAh accu met 1A. Een lege accu zal er dus in theorie 1,5uur over doen om geheel opgeladen te worden. Normaal gesproken worden LiPo's geladen met 1C. Dat betekent een stroom die 1x de capaciteit is, in jouw geval dus 1,5A.
    Ik schreef al eerder dat er altijd verliezen zijn en dat er tot wel 15% meer in de accu geladen moet worden voor hij vol is. Dan is er nog een "klein probleem". LiPo's worden niet met een constante stroom geladen. De eerste pakweg 90% tot 95% wel, dan wordt er geladen met de door jou ingestelde stroom. Wanneer de accu bijna vol is zal de laadstroom steeds minder worden dus wordt de accu ook steeds langzamer geladen. Een lege 1500mAh accu welke je met 1A laad zal er zo om en na bij 2u tot 2u15m. over doen om geheel opgeladen te worden.

    Bij jouw lader staat de tijd optie op 10u, niet 10min. Die 10u is wel erg lang, als het echt zo lang duurt voor je accu vol is zal die accu defect zijn, dat kan haast niet anders. Of je laad met een erg lage stroom waardoor het natuurlijk lang duurt voor de accu vol is. Als je deze optie wilt gebruiken zou ik hem in jou geval op pakweg 3u instellen. Je kan hem ook op 10u laten staan wat in de praktijk "uit" zal betekenen.
    Succes.
     
  5. Dan18

    Dan18

    Lid geworden:
    14 mrt 2019
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Den haag
    Ik laad de nwe accu's liefst 1e keren wat rustiger, ik weet dat ze met idd 1C dus 1,5mAh geladen kunnen worden. Na wat gebruiken zal ik de 1C ook gewoon aanhouden. De accu's zijn best snel vol met de imax.

    Beste om dus imax gewoon in te stellen op 1C 150mAh voor de 2sLipo's 1500mAh.
    En de tijd rond de 180min?
    En de battery cut of rond de 1700/1800 mAh in te stellen?
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Je moet natuurlijk niets. ;)
    Instellen op 1C = 1500mA of te wel 1,5A. Niet op 150mAh, dat kan ook niet.
    Tijd inderdaad rond de 3u = 180 minuten.
    Maximale capaciteit is wat lastiger want er kunnen mij nu onbekende factoren zijn die daar invloed op hebben. Stel het in op1800mAh en als de lader daar (te) vaak door afschakeld kan je het altijd nog wat verhogen. Goede accu's zouden ruim daar voor vol moeten zijn. Het laden zal dan nooit zo lang door gaan.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De m staat hier voor milli, 0,001.
    Voor alle zekerheid en veiligheid: verwar ampère, A, (stroom) niet met ampère·uur, Ah, (capaciteit) niet door elkaar, kan gevaarlijk zijn.
    Je accu heeft een capaciteit van 1,5Ah, 1,5ampère·uur. Oftewel 1,5A gedurende een hour, 0,75A gedurende twee hour, 3A gedurende 0,5 hour etc.etc.

    ampère (wikipedia) meeteenheid A, stroom, 'liters per seconde', aantal elektronen per seconde
    versus
    ampère·hour (wikipedia) meeteenheid Ah, lading, capaciteit, 'liter', stroom gedurende een hour, aantal elektronen
     
  8. Dan18

    Dan18

    Lid geworden:
    14 mrt 2019
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Den haag
    Sorry duidelijk tikfoutje.
    Het is mij geheel duidelijk, ik zal de lader dan ook netjes op deze waardes instellen.

    Mijn dank is groot heren.

    Mvg,

    Dan.
     

Deel Deze Pagina