Vraagje in verband met afzekeren

Ik ben op dit moment mij aan het oriënteren op een zelfbouw rc vliegtuigje en was aan het rondkijken naar de elektronica. Misschien stel ik een domme vraag en dan wil ik me excuseren ervoor. Maar ik vroeg mij af hoe ik mijn motor kan afzekeren zonder dat er een zekering springt als er teveel stroom vloeit. Dus in het kort. Hoe kan ik de stroom begrenzen zonder dat deze wegvalt? Als hij over een drempel waarde gaat?

Het antwoord is eenvoudig. In elektrovliegtuigen worden geen zekeringen toegepast. Stroom begrenzen is ook niet nodig als je de juiste combinatie van ESC, motor en propeller hebt.

Laatst bewerkt:
gewoon niet doen.
Meerdere lipo's wordt wel eens toegepast.
maar dan wel altijd met 2 exact identieke accu's, en dan met name om bijvoorbeeld een erg groot pakket toch kwijt te raken in een heli frame of vliegtuig.
Dan ga je toch vlot naar de erg grote pakketten toe.

en zelfs dan wordt dat niet gezekerd.
ontvanger wordt ook niet gezekerd. Gewoon zorgen dat je de juiste materialen gebruikt...
Vaak zie je lipo savers, die op de balanceer uitgang van de accu worden gezet.
die geven een alarm wanneer bv 1 cel te ver ontladen raakt.
Maar vaak ben je dan al te lang aan het vliegen, of is er iets anders niet helemaal in orde.

Dit is een goede calculator om te bepalen wat je motor,prop, regelaar en accu combinatie kan worden: http://www.ecalc.ch/
wel wat marge meerekenen.. er kunnen altijd wat dingen afwijken van de theorie.

regelaar pak je het liefst wat zwaarder, beetje marge.
let wel, wat zwaarder, niet meteen een 5 x zo zware regelaar erin hangen.
een te zware regelaar geeft weer andere uitdagingen. zwaar, en hij kan warm worden omdat hij niet efficient gebruikt wordt.

Ga je voor een toestel met veel servo's, of met zware digitale servo's kan het zijn dat je ook voor de stroomvoorziening van de ontvanger en servo's een losse BEC moet plaatsen...
Nu weet ik niet wat voor toestel je aan het bekijken bent...
waarschijnlijk een trainerachtige?

ik gok stromen tussen meerdere aangesloten accu's.
als 1 wegvalt, dat een ander het makkelijk overneemt zonder gevaar.

Ik bedoel met inwendige stromen namelijk dat er een soort van balanceer effect ontstaat bij het gebruik van meerdere lipos in eenzelfde schakeling waardoor er ongecontroleerde stromen ontstaan. Het was eerder een gedachte experiment op gebied van rc elektronica. Ik ga gewoon de raad volgen van student en gaan voor een lipo en de juiste materialen. Bedankt voor de info

Die zijn er wel.... maar wij (modelbouwers) trekken in de regel zoveel stroom uit zo'n accu, dat dit balanceer effect nooit een defecte cel kan "wegpoetsen".
als ik even van mijn heli uit ga, die trekt gemiddeld 25 ampere (450 maatje), dit vliegt met een 2200 mah 3 cel lipo
Ik merk het vrij vlot tijdens het vliegen dat er een cel aan het etteren is. voltage daalt, toerental zakt verder in.
op de grond kan het dan makkelijk een uur of langer duren voor de kapotte cel weer een beetje hetzelfde voltage heeft als de rest. als hij al op dat voltage komt..
tijdens laden zie je die kapotte cel dan "pieken", onder belasting valt hij sneller weg.
maar vliegen met een cel waarvan je al weet dat de capaciteit minder is dan de rest? stem dan ook meteen je vliegtijd af op die kleinste cel..
dat zal je bottleneck worden.

er zijn mensen die zo'n accu openmaken, en bv van een 6 cel lipo een 5 cel maken.
of men vervangt een cel. alleen is die ene cel dan afwijkend van de rest, en ga je problemen krijgen met laden en ontladen van de accu.
de cellen blijven niet meer gelijk. kans op ondervoltage, en van daar uit kapotte lipo. of erger, lipo's hebben een vurig karakter.
daarom zie je eigenlijk nooit losse cellen te koop staan.

Maar, als het hier om een trainer gaat, ben je meestal redelijk uit met een 3cel of 4 cel accu
trainers hebben in de regel zat ruimte om dat kwijt te kunnen

Back