Vraagje ivm bedrijfs temp van een OS Max HZ 91 zonder pomp.

Ik heb ff een vraagje wat is nu in dit weer wat we nu hebben de Max bedrijfstemperatuur van een OS Max HZ 91 Heli motor met 15% nitro en 18% Fuchs aerosave olie in een T Rex 700 N FBL? bij gewoon lekker rondvliegen en hier en daar eens een loop te maken dus geen 3D werk.
Je hoort het daar zo en dan ergens anders weer anders het is maar verwarend:confused:.
Ik hoop dat ik een antwoord zal krijgen ivm mijn vraag.

Bij voorbaat dank .
Ron.

Laatst bewerkt:
Heb je er soms een temperatuurmeter op ? de max. zal ongeveer op 110 graden liggen. Je kunt het best de achterplaat van de motor voelen, als je die eventjes kunt vasthouden zit het wel goed. Als het daar gaat sissen is hij te heet :)

Bedankt eerst eens voor de reactie,ja idd ik heb er een temperatuurmeter op zitten en ik zit nu om en om de 100 en 115 graden.
Maar mijn motor hij spuugt altijd veel prut uit de uitlaat en dit dan over geheel de heli,dus ik kan hem niet armer zetten voor dit te verminderen dan gaat de temp nog hoger.
Daarom was mijn vraag of de temp nog iets hoger zou mogen zonder er schade aan de motor door te krijgen als ik hem nog iets armer zou zetten voor de hoeveelheid aan prut wat hij eruit gooit te verminderen.

Mvg Ron.

Als hij zoveel bagger uit de uitlaat gooit is het misschien tijd voor andere olie?

Toen ik mn heli met coolpower vloog bleef ie bijna brandschoon.. ter vergelijking. Aan de andere kant.. elk brandstofmodel word vettig, part of the game!

Siliconen verloopstukje aan het eind van de demper?

Laatst bewerkt:
Dit klopt wel dat het bij brandstof zo is met het vettige van de nitro,maar te veel is te veel.
Het silicone slangetje op de uitlaat zit er ook,maar dat is eigenlijk niet mijn vraag.
Mijn vraag is tot op welke temperatuur mag men uiterst gaan met een OS Max HZ 91 op 15% Nitro?.

Mvg Ron.

search met google :

gemiddelde operating temperature 100 tot 135 graden op de cylinderkop.
80 tot 100 graden op de backplate.

zit je daarin lijkt het me goed.

90 graden bij de kop, op de backplate als je tussen de 5 en 10 seconden je vinger erop
kunt houden voor het te heet wordt, zit je altijd goed.
Dat je heli onder de olie komt is heel normaal, is geen reden om je motor aan op te offeren.
Een avondje poetsen en gelijk de heli nalopen..
Vertrouw ook niet op een carbsmart of iets dergelijk wat je mengsel aanpast aan de motortemp.
Garandeerd niet altijd een goedlopende motor. Ik stel een motor meer af op geluid en niet meer
op temperatuur..

De ene motor heeft bij precies gelijke afstelling de neiging een tik warmer te lopen dancde andere

Temp is een richtlijn, een 100% waarheidsgetal
Tunen op geluid, rook, gedrag en als laatste temp
Eigenlijk is dit ook de methode van wrobijns..

Ja ik doe het ook altijd zo dat ik onder aan de backplate van de motor voel.
En daar kan ik hem best wel lang vast houden ik denk wel beslist 15 sec voor dat het heet wordt,dus dan denk ik gewoon dat hij te vet staat.
Ok dat bij een Nitro de boel smerig wordt is voor mij eigenlijk ivm met het poetsen er na geen probleem.
Want ik doe al te graag poetsen en bouwen dus daar ligt het probleem echt niet zou ik zeggen.
Het enige waar het mij dus hier ff om ging was of ik de motor nog iets kon knijpen ivm de temperatuur van het blokje.
Dat deze niet te hoog gaat,want nu heb ik ongeveer tussen de 100 en 110 graden C en kan onder het backplate zo lang vast houden dat is wat ik zo raar vind.
Deze regel onder de backplate heb ik in het verleden eens van Floris mee naar huis mogen nemen.

Mvg Ron.

Een infrarood tempmeter is tegenwoordig ook niet meer zo duur in aanschaf en kan je motorschade
besparen. Dan kun je exact de juiste temperatuur aan de kop meten.
Heb je een mengselregeling erop zitten?

Bij een 50 size moet je de backplate tegen de 10 seconden vast kunnen houden.
Bij een 90 size eeuwig. Dus als je hem log moet laten is hij TE HEET.
Warm, niet HEET.
Geloof me maar hierin. ik heb voor veel wedstrijd piloten de motor getuned.

Hoi Floris nee ik heb er geen carbsmart op zitten.
Maar wel van Robbe een digitale vaste temperatuur meter,met de sensor om de eerste rib van de cylinder van het blokje.
En Walter ik neem de raad van jully heel graag aan,hij loopt zo heel mooi maar als ik een loop maak en aansluitend een paar flips dan hoort het aan als of de motor het niet wil trekken dus ik denk dat hij wat spitser zou kunnen.

Mvg Ron.

Laatst bewerkt:
Back