Vraagje ivm tweemotorig bootje

• Topicstarter Topicstarter cobraspeed
  • Startdatum Startdatum
C

cobraspeed

Guest
Hoi

k heb een vraagje

k zou graag in een goedkoop rompje , waar twee 400tjes inlagen twee 17turns motorjes inbouwen. Het bootjes stuurde op het principe van 'power steering':
Als je naar rechts stuurt , draait te linkse schroef alleen , en omgekeerd om naar links te sturen. Dit was in een stuureenheid ingebouwd , maar die is veel te licht voor de 2 17turns. Nu kan ik dat wel oplossen door wat te mixen in mijn zender... maar het probleem licht hem elders.

Hoe moet ik nu mijn batterijen plaatsen?
Als ik elke motor van een regelaar voorzie en elk appart ook 7 cellen , dan zal de ene accu toch sneller leeg zijn dan de andere?

Of zou ik 2 regelaars in serie aan 14 cellen mogen hangen, maar dan krijgt de ene motor bij het sturen een veel te hoge spanning?

Hoe moet ik dat oplossen?

Hallo,

> Als ik elke motor van een regelaar voorzie en elk appart ook 7 cellen , dan zal de ene accu toch sneller leeg zijn dan de andere?

in theorie wel, in praktijk misschien niet. Hangt ervan af welke bochten je het meetal doet he :-)

in realiteit zal het ook wel afhangen van de kwaliteit (of het verschil erin) van de 2 packs. Dit is wel een manier van aansluiten die vaker voorkomt - maar dan wel in combinatie met een roer.

>Of zou ik 2 regelaars in serie aan 14 cellen mogen hangen, maar dan krijgt de ene motor bij het sturen een veel te hoge spanning?

kijk eerst maar eens na hoeveel cellen je op de regelaar MAG aansluiten.

Meestal is dat 7-8 voor de auto regelaars en 10 voor de 12V bootregelaars. Sommige regelaars kunnen meer cellen aan maar dit zijn meestal de duurdere. (of voor vliegtuigen) Ik lees dat je 7 cellen gebruikt dus gok ik dat je als je er 14 aansluit geroosterde regelaar gaat hebben.

Waarom sluit je niet gewoon de 2 regelaars aan op hetzelfde 7 cell pack? Ik zou dan wel het (meestal rode) draadje dat de servo voedingsspanning geeft naar de ontvanger loskoppelen op 1 van de 2 regelaars. Ben niet 100% zeker dat het moet maar heb ergens gelezen dat dit beter is.

gewoon de regelaars in parallel aansluiten op het pack, ik heb net hetzelfde op mijn werkschip (maar dan zelfs 3 regelaars en een loodaccu)

veel plezier

Patrick

hoe groot is de romp en wat voor romp?

om in een romp waar 2x 400 in zaten te voor zien van 2 540 17 turns is wel een hele verandering

hoogstwaarschijnlijk is dit overdonne en kan de romp de power niet aan want 17 turns in een boot is erg heftig

als je het tocht doet voor iedere motor een regelaar en accu
want de stromen die een 540 in een boot trekt zijn niet mis

groeten Gerjan

Gerjan heeft hier wel een punt... je moet zeker zijn dat de regelaars en de boot het aankunnen.

Patrick

regelaars , dat is geen probleem, k heb nog n vliegregelaar tot 30 cellen en tot 90 A.

Als ik twee regelaars moet hebben dan moet ik wel nog ns kijken , mss tweedehands of zo...

Voorlopig lijkt mij het best, die twee regelaars om 1 7cell packet aan te sluiten, maar dan moeten dat wel goeie cellekes zijn want dan trekt ge dubbel stroom daaruit... Een 17 turns trekt zo'n 25 amp dus dat geeft al gauw 50 a 60 amp dat ge uit uw accu trekt

kan dat voor standaard cellen?

(grootte van de boot is geen probleem hoor, t is geen overdonne!)

geen idee... ik ga binnenkort met speedboten beginnen en ga voor GP3700/4300 daar ik denk ook rond de 40-50 A te trekken (op 1 motor)

Patrick

als ik het dus goed begrijp wil je sturen met de motoren..
dan moet je een computer zender hebben waar je dat in kan mixen. en dus ook 2 regellaars

als je bang bent dat het op 1 accu pakket niet kan neem je 2 pakketten en zet je paralel.. dus plus met plus en min met min.

al dat de gp3300 en hoger wel een stroom aan kunnen van 60 amp en pieken zelfs hoger

greetz jaimy

Back