Vraagje klasses wedstrijden

Beste leden,

Ik ga binnenkort een electro on-road auto aanschaffen. Welke precies weet ik nog niet, wel dat het waarschijnlijk een Xray of 3Racing wordt.. Hier wil ik in de loop van de tijd, als ik de wagen een beetje onder controle heb, wedstrijden mee gaan rijden.

Nou heb ik de volgende vraag; op de site van AMCA Apeldoorn, dichtst bij mij in de buurt samen met Utrecht, staat het volgende:

Stock klasse:
Motor: 13.5 brushless motor volgens Efra lijst 10.5.
Accu’s: Lipo 1c laden.
Gewicht: 1350 gram.
Banden: Vrij.
Één set banden per dag gemerkt voor aanvang wedstrijd.
Of
Motor:10.5 brushless volgens Efra lijst.
Accu’s: 5 cellen.
Gewicht: 1400 gram.
Banden: Vrij.
Één set banden per dag gemerkt voor aanvang wedstrijd.


Is het slim om hier mee te beginnen? Zoja, ik snap niet wat ze met de 1400 gram bedoelen en de accu's, 5 cellen.. Is het dan een 5S lipo?


Modified
Motor: 6.5 brushless merk en type vrij.
Accu’s: Lipo 1c laden.
Gewicht: 1350 gram.
Banden: Vrij.
Één set banden per dag gemerkt voor aanvang wedstrijd.


Dit spreekt mij wat meer aan, geen idee of dit slimmer/beter is of wat dan ook. Het spreekt mij meer aan omdat de motor en regelaar type en merk vrij is.
Is dit juist moeilijker of makkelijker? Zoja, is dit eerder aan te raden ofniet?


Modified spreekt mij dus meer aan, de motor is sterker, en omdat je iets meer vrijheid hebt. Het gewicht moet wel 50gram lichter, in totaal?
En wat bedoelen ze met die accu laden op 1C, mag dat dan alleen dat? Waarom niet meer/minder?

De banden mag je dus zelf kiezen, als je ze maar laat goedkeuren aan het begin van de dag, dus voor de wedstrijden? En welke accu en hoeveel S lipo mag je gebruiken bij Modified?


Als er rijders bij AMCA zijn of andere clubs die mij hiermee kunnen helpen zou dit echt heel fijn zijn, scheelt mij al een stuk van wat ik weet dat ik goed moet aanschaffen etc etc.

Heel erg bedankt iedereen,
Rutger
 
dat op 1c laden is denk voor de veiligheid, ik weet niet of je meer uit je accu's kan halen als je ze voor de race nog een flinke klap met de lader geeft, maar anders misschien daarvoor.

5 cellen is verouderde info ben ik bang, dus 5*1.2 volt nimh accu's. Ik weet bijna zeker dat ze nu op 2 cellen lipo rijden.

Het gewicht is je auto inderdaad kant en klaar zoals tie op de baan wordt gezet.

Hoop je hiermee opweg te hebben geholpen, maar ik heb nog niet al je vragen denk.


Groet,
Robert
 
Je bent al een stukje, ze kunnen inderdaad nooit met NIMH accu's rijden als ik lees hoe hard ze daar gaan..
Alvast bedankt Robert, ik wacht op meerdere reacties :)
 
Ok, dus als er er een neem is het sowieso de Blade Mpcx
Ik wil toch ook eens kijken voor een HK450CCPM en het zelf in elkaar zetten.
Daarom dacht ik om voor sinterklaas een Zender te vragen, en in Januari een heli te kopen
Ik neem of de McpX, of de Trex 450
McpX gaat waarschijnlijk deze week nog in de bestelling
Zit nu toch te twijfelen of ik nog eerst even blijf simmen...
Ik ga toch een heli kopen, heb er lang over na gedacht of ik niet toch nog beter eerst een auto erbij kon doen, maar heb besloten een heli te nemen.
Nu ga ik denk ik óf een Trex 450 nemen, óf een CopterX Black Angel.
Ik vertrouw hier op de ervaren vliegers en daarom kies ik toch voor Trex/KDS
Ik denk dat ik voor de KDS ga
Ga nu voor de KDS 450S, gewoon om mee te beginnen, betaal deze zelf en mijn vader wil me dan helpen bij mn volgende helicopter, dat wordt sowieso een Trex, groter of kleiner weet ik nog lang niet, maar in Januari haal ik de helicopter in huis!
Wat is slimmer/beter?:
Trex 500 -stabieler, iets groter?
Trex 450 -Beginners heli?
Trex 250 -Beetje klein, niet echt voor mij demk ik..
KDS 450 -Trex cloon?
Denk dat ik toch maar voor 450 of 500 ga
Dus McpX of 450blijft voor mij moeilijk..
Ik ga gewoon voor de Trex 450 V2 of Trex 450sport
Jammer dat de Trex 600 is verkocht
Jammer dat het zo verweg is, we gaan hem toch maar bij PKracing halen...
Anders was de race auto on-road wel leuk, maar helaas...
En ja, sorry, de TA04 bedoelde ik, die krijg ik
Ik dacht gewoon een 3500kv Velineon motortje ofzo met goede regelaar..
Neem denk ik toch maar het Mamba Max pro pakket of een andere, vond ik mooi, Hobbywing heb ik inderdaad ook goede spullen van gezien, misschien in mn off-road
Weet iemand of de Hotbodies Cyclone een goede auto is?
en bij Xray dan, de T3, T2 of maakt dat niet uit?
En bij Team Assosiated, welk model is dan goed volgens jou?
want die Xray en alles zijn ook mooie auto's, maar vond dit ook wel een mooi ding.
Ik kijk eerst nog even verder, koop hem sowieso deze week nogniet hoor!
Hmm, denk dat ik toch maar voor een HotBodies Cyclone 2010 model ga
Hmm, zit nu zelfs ook nog te denken aan een 1:12 pancar
Nu ga ik denk ik toch gewoon een 1:10 kopen, alleen vind ik nitro ook wel wat
Moet ik per se een topmerk nemen zoals jullie aangaven of kan een ander bekend merk, gewoon dus Tamiya, Xray, Serpent ofzo
...
 
Laatst bewerkt:
gewoon heel tiepisch een jonge beginner vind het gewoon moeilijk om te kiezen;)

he tip vaak is het eerste wat je in je hoofd hebt gehaald het geene waar je voor moet gaan.

en wat ik zo zach wou je allemaal wel hele dure dingen aan schaffen.
als ik jou was zou ik als ik voor een auto ging maar eerst maar een wat goedkopere nemen. ga naar een winkel en laat je adviseren dan zul je zien dat je op een traxxas of een tt-01 of iets dergelijks uit komt. wat mij bij de een goed keus lijkt. of als je toch wedstijd wil gaan rijden kijk dan is naar een tweede hands xray t2 die kun je nog wel eens goedkoop halen. maar het nadeel blijft dat je dan wel alle overige dingen nog er los bij moet halen. wat bij die andere twee niet hoeft.

als ik zo naar me zelf keek begon ik ook met een tt-01. die ik nog steeds heb en volgens mij voor jou ook een prima keus is. betaalbaar kompleet en kan goed tegen een stootje en ook nog tunings onderdelen en gewone onderdelen voor tekrijgen.

en ga je voor een heli en je gaat niet bij een club vliegen. dan zul je zien dat je veel brokken maakt in het begin en er verstandig aan doet om eerst maar eens een goedkope te halen. en wanneer je het wat beter onder de knie hebt een duurdere. en ook voor jou hou het betaalbaar voor je zelf want je kan niet telkens bij je papie aan kloppen voor geld en je zult het echt zelf allemaal moeten betalen.

ik hoop dat je iets heb geholpen in deze grote brede wereld van de modelbouw.

en he laat je niet teveel zaren door al die grote jongens he;)
 
Heli heb ik achter me gelaten, dacht het inderdaad eerst, maar vind het toch teduur in onderhoud qua crashes etc etc. Ik ga mijn vader niet blut maken, je kan wel 1miljoen euro hebben maar dat gaat ook een keer op!

Ik neem daarom gewoon een auto, minder duur en ik denk even leuk. Aub je reactie verwijderen want dit is een beetje raar...
 
Bij de AMCA bestaat er ook een zgn. badkuip chassis klasse. Dit is een klasse speciaal voor vele RTR auto's met een kunstof chassis en ik geloof dat er met een silvercan (standaard Mabuchi 540) gereden moet worden. Je kunt dus een RTR TT01 kopen, er een lagersetje inzetten, een LiPo bij halen en rijden. Dit is de klasse waar de meeste beginners kunnen beginnen en met weinig circuit ervaring heb je hieraan al je handen vol.

De beperkte keuze in de stock is niet zo erg, gewoon kijken wat de meeste rijden en koop dan ook zo'n motor. Ik weet niet als er een 0 graden spec regelaar verplicht is maar hou er rekening mee dat als de regelaar vrij is je ook te maken krijgt met het configureren met de regelaar. Als je ervaring met het rijden nog niet zo goed is kan je beter met wat simpelers beginnen.
 
Regelaar kan ik al wel instellen, bij Hpi bullet moet ik dat ook af en toe, en anders heb ik nog vriend van mn moeder, die vroeger zelf wedstrjjden heeft gereden..
Maar snap het inderdaad wel..
 
Weet iemand wat de Efra lijst is? Ik had al even op de site (www.efra.ws) gekeken maar had het daar niet gevonden.
Wat betekent het volgende:
Motor: 13.5 brushless motor volgens Efra lijst 10.5.

Kan iemand mij kort uitleggen wat de Efra lijst is?

Alvast bedankt,
Rutger
 
De meeste clubs in NL nemen vaak het NK regelement over voor de stock klasse.
Ik dacht dat dit dit jaar is met de Cirtix club regelaar en de speedpassion V3 13.5 motor
Efra lijst van 13.5 motoren weet ik zo niet uit mijn hoofd maar deze(LRP X11 en X12 13.5,Speedpassion V3 13.5,GM Pro 13.5) staan op die lijst.
Ik zeg informeer bij de club waar je wil gaan rijden wat is toegestaan.
Dit om extra kosten te voorkomen.

mvg Roy
 
Weet iemand wat de Efra lijst is? Ik had al even op de site (www.efra.ws) gekeken maar had het daar niet gevonden.
Wat betekent het volgende:
Motor: 13.5 brushless motor volgens Efra lijst 10.5.

Kan iemand mij kort uitleggen wat de Efra lijst is?

Alvast bedankt,
Rutger
Waarschijnlijk dat je een 13.5T moet nemen van hetzelfde type/merk van op de 10.5T EFRA lijst.

Ik raad je 13.5T stock aan om te beginnen dit gaat al hard genoeg voor een beginner. In de modified ga je brokken rijden (en in de weg rijden).
Als auto zou ik voor Xray gaan, daarvoor ga je het meeste support krijgen in Nederland en makkelijker aan stukken geraken. (the border rc!)
 
Voor exacte huidige reglementen zou ik even wachten tot na de ALV van AMCA op 1 februari. We zitten hier namelijk te discussiëren over reglementen uit 2010 zoals op de site staat.
 
Back
Top