Vraagje mbt Durafly Cessna 310

Beste forumleden,

Ik heb sinds gisteren een Durafly Cessna 310 binnengekregen via HK Nederland.

Het spulletje even in elkaar gezet en getest. Aangekomen bij de spinners blijkt 1 van de spinners flink uit balans te zijn.
Ook past de vleugel niet helemaal mooi, er lijkt wat ruimte tussen te zitten..
Iemand hier ook problemen mee? of heeft iemand misschien een oplossing?

De spinner dop is eigenlijk wat uit balans is.

Mvg,
Jeremy

Helaas heb ik nog geen foto's.
Zit momenteel op school namelijk dus kan ze ook niet posten.
Als ik rond 4 uur thuis ben zal ik ze even maken.

Wat betreft de vleugels, die zou je misschien ietwat kunnen schuren tot het passend is. Ik had dat ook met de Piper-j3 Cub. Daarna pasten ze prima.

De spinners kan je ook eens na lopen, en op HK hebben ze genoeg spare parts voor je vliegtuig. Misschien handig om altijd een aantal extra op voorraad te hebben. Overigens een mooi toestelletje hoor :up:

@ Wasp,
Dankje, toestelletje is zeker de moeite waard om aan te schaffen, al was het alleen al om de looks :cool:

Verder, de vleugel is op zo'n manier niet passend, dat er ruimte ontstaat tussen de romp en de vleugel in. Je kunt zeggen dat de lip daan de voorkant van de vleugel niet goed vasthaakt in de opening van de romp, daar zit dus ruimte tussen. Wellicht zou ik daar iets op die lip van de vleugel kunnen plakken om meer dikte te creeren.

Tsja, wat betreft de spinners; ik zou natuurlijk nieuwe kunnen bestellen, maar de kans dat ook die zo scheef zijn is aanwezig.
Vandaar mijn vraag ook of iemand hier eventueel ervaring mee heeft, en of die ''cones'' op te schuren zijn zodat ze wel recht zijn.

In hoeverre zijn de 'cones' scheef? Als ik op mijn piper kijk, moet het ietwat scheef staan, dit in verband met de draairichting van de prop. Misschien zit de motormount niet helemaal vast. Ik heb voordat ik het toestel in elkaar zette, eerst het een en ander na gelopen en gecorrigeerd. Dat is meestal de procedure omdat het toestellen zijn die uit fabriek af snel worden gemonteerd.

Misschien bij je vleugel kijken of je het wat kan opvullen, of kijken of je er een extra bevestiging kan plaatsen. Zou zonde zijn als je tijdens de vlucht je vleugels verliest.

Bij mijn piper bovenop zit het met 2 schroeven vast, en ook heeft tie ietwat ruimte. Ik heb dat opgelost door 2 stukjes klittenband te gebruiken zodat deze extra vast zit. Misschien dat een optie?

@ Wasp,

Goed idee.
Dat klitteband ga ik wel gebruiken. Dit heb ik nog wel liggen. heeft namelijk een mooie dikte.

Wat betreft het nalopen ben ik nog iets tegengekomen, en dat is dat 1 motor ietsjes stroef loopt. Dit zijn van die bel motortjes, met een losse motormount, die je met 2 schroefjes vastzet. Het idee, wat ik vermoed, is dat deze twee schroefjes het buitenwerk naarbinnendrukken en de lager vervormd, waar hij dus stroef van gaat lopen.

Maarja, ben helaas nog niet thuis om hem nogmaals even door te lopen.

Het probleem van de spinners zit hem in de cone voorop. Hij bestaat uit 3 delen. De backplate, dan de prop. Als ik dat vastzet is er nagenoeg geen trilling. Vervolgens komt er nog een gedeelte van de spinner op die over de prop valt, en dan de cone ter afsluiting. De cone is hetgene wat scheef is.

Oke Jeremy :)

Die cones zou je wat kunnen schuren, weet niet wat voor materiaal het is, maar het kan ook makkelijk een cosmetisch gezicht zijn, wat je niet weet is niet geprobeerd :)

Wat betreft je motortjes, voorzichtig los maken, houd wel de originele stand in de gaten waar de motor staat/stond. Ringetjes en/of spacewashers gebruiken, max 1 mm dik. Ik heb dat ook wel gehad met 1 van de heli's hier, paar ringetjes er tussen en gaan met die banaan :)

En als de lager ernstig vervormd is, dan heb je nog altijd garantie van HK, gewoon een support mail sturen naar HK, meestal wordt dat dan kosteloos vervangen.

@ Wasp,

Inmiddels heb ik de spinners redelijkerwijs goed gekregen door de cones om te wisselen en ze op een bepaalde manier aan te draaien. Nu geen ernstige trillingen meer, echter alleen even kijken voor andere 3 bladsspinners. Wellicht alu spinners.

Verder niet veel tijd gehad voor de vleugel, dit zal hopelijk met jouw advies ook wel goed komen.
Bedankt!

Enige wat mij nog rest is de twee motortjes. De een schijnt langer door te draaien dan de ander wanneer het gas uitgaat. de ander draait dus stroever. Heb het motorschtoje al uitgeboort tot een groter gaatje, en minder hard vastgezet, hetzelfde resultaat blijft.
Toch maar eens kijken naar vervangende motortjes.

Iemand misschien een idee wat er op moet? er zitten nu 2x 1300 kv bel motors op. Maar heb geen flauw idee hoe zwaar de nieuwe zullen moeten zijn.

Ik ben benieuwd. Maar het zal wel in orde komen. Houd wel rekening met het gewicht als je andere spinners erop zet, kan soms ietsjes zwaarder uit vallen.

Misschien als je bij HK een vraagje neer legt welke motortjes er beter zijn voor je vliegtuig. Zijn wellicht de kosten ook niet, en je hebt gelijk een paar extra over voor het geval dat.

@Wasp,

Ja met de vleugel komt het wel goed, daar heb ik alle vertrouwen in.

Toch zit ik te overwegen om direct al andere spinnertjes aan te schaffen van alu, en dan maar een 2 blads, aangezien 3blads spinners in alu erg lastig te verkrijgen zijn.

Motortjes kan ik idd wel even aan HK vragen wat het beste hiervoor zou zijn. Op de motortjes die er opzitten staat zowat geen informatie op, behalve dat ze 1300 KV zijn.
Moet ik misschien gaan wegen ? en aan de hand daarvan een andere motor uitkiezen die hetzelfde KV hebben of?

i.i.g. bedankt:)

@Wasp,

Motortjes kan ik idd wel even aan HK vragen wat het beste hiervoor zou zijn. Op de motortjes die er opzitten staat zowat geen informatie op, behalve dat ze 1300 KV zijn.
Moet ik misschien gaan wegen ? en aan de hand daarvan een andere motor uitkiezen die hetzelfde KV hebben of?

i.i.g. bedankt:)

Je zou ze inderdaad kunnen wegen en dan effe meten aan de buitenkant.
Dan gewoon vergelijkbaar bij HK opzoeken.
Vaak heb je dan ook nog diverse keuzes, dan gewoon kijken naar de beste specs en de reviews.

Back