Danny Mulders
verslagschrijvers
Hallo mensen,
Na toch al een aantal jaren niets meer met de modelvliegerij gedaan te hebben ben ik de laatste tijd toch weer een beetje aan het spelen met de gedachte om één van mijn oude "To-Do" vliegtuigen te gaan uitwerken, aangezien ik nu tijdelijk de beschikking heb over een lasersnijder via mijn opleiding en ik materiaal tegen kostprijs mag laseren.
Jaren geleden had ik het idee om zelf een ME-262 uit te tekenen en te bouwen, maar toen waren grotere EDF's en vooral de bijbehorende accu's nog onbetaalbaar.
De techniek is vooruit gegaan en ook toegankelijker geworden, dus nu kan ik misschien toch rustig aan weer beginnen te fantaseren over die schitterende kist.
In het verleden ben ik vooral bezig geweest met het vliegen met kisten met brandstofmotor, en daar kon ik vaak wel een goede inschatting maken wat daar aan motor op moest. EDF is echter voor mij een heel nieuw gebied, en ik heb geen idee waar te beginnen. Hoe bereken ik bijvoorbeeld de benodigde static thrust voor een jet, en hoe verhouden de verschillende afmetingen van de EDF units zich tot de grootte en gewicht van een toestel wat je er mee wil vliegen? Ik weet dat er met brushless motoren en normale props al heel veel mogelijk is tegenwoordig, maar is EDF-techniek ook al zo ver?
Mijn ambitie voor het ME262 project is om hem op schaal 1:7 te bouwen, wat zich vertaalt tot 1800mm spanwijdte. Nu zie ik dat de meeste EDF kisten een stuk kleiner zijn met kleinere EDF-units, en voornamelijk van schuim gemaakt.
Zou een kist met een spanwijdte van 1800mm in (lichte) houtbouw met bijvoorbeeld twee 120mm EDF units realistisch kunnen zijn of sla ik dan de plank volledig mis? Hij hoeft geen 200km per uur te kunnen, maar een beetje gas over voor noodgevallen zou wel fijn zijn.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat advies. Als het nu al onrealistisch blijkt dan hoef ik namelijk de moeite ook niet te nemen om de kist uit te tekenen.
Na toch al een aantal jaren niets meer met de modelvliegerij gedaan te hebben ben ik de laatste tijd toch weer een beetje aan het spelen met de gedachte om één van mijn oude "To-Do" vliegtuigen te gaan uitwerken, aangezien ik nu tijdelijk de beschikking heb over een lasersnijder via mijn opleiding en ik materiaal tegen kostprijs mag laseren.
Jaren geleden had ik het idee om zelf een ME-262 uit te tekenen en te bouwen, maar toen waren grotere EDF's en vooral de bijbehorende accu's nog onbetaalbaar.
De techniek is vooruit gegaan en ook toegankelijker geworden, dus nu kan ik misschien toch rustig aan weer beginnen te fantaseren over die schitterende kist.
In het verleden ben ik vooral bezig geweest met het vliegen met kisten met brandstofmotor, en daar kon ik vaak wel een goede inschatting maken wat daar aan motor op moest. EDF is echter voor mij een heel nieuw gebied, en ik heb geen idee waar te beginnen. Hoe bereken ik bijvoorbeeld de benodigde static thrust voor een jet, en hoe verhouden de verschillende afmetingen van de EDF units zich tot de grootte en gewicht van een toestel wat je er mee wil vliegen? Ik weet dat er met brushless motoren en normale props al heel veel mogelijk is tegenwoordig, maar is EDF-techniek ook al zo ver?
Mijn ambitie voor het ME262 project is om hem op schaal 1:7 te bouwen, wat zich vertaalt tot 1800mm spanwijdte. Nu zie ik dat de meeste EDF kisten een stuk kleiner zijn met kleinere EDF-units, en voornamelijk van schuim gemaakt.
Zou een kist met een spanwijdte van 1800mm in (lichte) houtbouw met bijvoorbeeld twee 120mm EDF units realistisch kunnen zijn of sla ik dan de plank volledig mis? Hij hoeft geen 200km per uur te kunnen, maar een beetje gas over voor noodgevallen zou wel fijn zijn.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat advies. Als het nu al onrealistisch blijkt dan hoef ik namelijk de moeite ook niet te nemen om de kist uit te tekenen.