Vraagje NiMh accu voor zender

Ik heb een vraagje over de NiMh accu die ik heb gekocht voor in mijn zender...Deze heb ik opgeladen met mijn lader Imax B6. Ik heb deze accu naar waarschijnlijkheid niet helemaal opgeladen. Ik was toch bang dat de lader niet zou stoppen als deze vol was. In de gebruiksaanwijzing van de lader staat overigens van wel. Ik heb deze accu geladen met 300ma. Totale capaciteit is 2300 ma. Hij heeft ongeveer 7,5 uur geladen. Nu gaf de lader aan dat de spanning 11.60 volt was. Nu is volgens mij dat de maximale spanning. Daarom heb ik zelf de lader gestopt (misschien iets te vroeg). Maar als ik nu de accu in mijn zender doe dan geeft de zender aan 10.6 Volt, hoe kan dit? Moet ik de accu toch weer aan de lader hangen en door laten laden tot dat de lader zelf stopt? Ik weet het niet...meer

Ik denk dat als je de accu in je zender stopt en je de zender aan zet,
je zender verbruikt dus stroom, dat het normaal is dat de spanning
een beetje zakt.

Mvg, Demen.

Andersom, de zender verbruikt niet zoveel dat de spaning inzakt, dat zal hooguit 2 tienden schelen, de spanning op de lader, komt omdat je stroom in de accu stuurt, daarom wordt de spanning zo hoog. ;) gewoon lekker door laten laden totdat de lader afslaat, AA penlites, moet je de delta peak op ongeveer 10 zetten, te hoog, en je cellen gaan stuk... AA'tjes hebben al niet zoveel drop..

Accu eerst paar keer laden met lage stroom 0,1C, om de cellen te formeren, 200mA in dit geval. Jouw 300mA is ook goed

Volle NiCd/NiMH zijn 1,5Volt per stuk, even. Daarna zakken ze rap naar hun nominale spanning.

Lees ook de accu FAQ
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> Accu's en laadtechnieken

Dit heb ik idd gedaan ,maar ik kan dus ondanks dat de spanning die mijn lader aangeeft (11.6V) gewoon de lader aan laten staan tot deze afslaat, ben daar niet zo zeker van, maar bij mijn lipo's doe ik het ook en werkt het, dus ik zal deze vanavond gewoon weer aan de lader hangen en wachten tot deze afslaat, heb toch al zon 7 uur geladen dus lang zal niet meer hoeven... Dank je wel allemaal voor de reacties

Kleine opmerking, bij het laden met 0,1C is de kans groot dat je lader niet afslaat!! Voor een betrouwbare deltapiek afslag moet je laden met minimaal 0,5C. Nu is dit bij het laden met 0,1C ook niet zo erg, het teveel wordt omgezet in een heel klein beetje warmte wat de accu niet of nauwelijks schaadt. Pas wel op dit geld alleen voor het laden met een lage laadstroom!!!!

Kleine opmerking, bij het laden met 0,1C is de kans groot dat je lader niet afslaat!! Voor een betrouwbare deltapiek afslag moet je laden met minimaal 0,5C. Nu is dit bij het laden met 0,1C ook niet zo erg, het teveel wordt omgezet in een heel klein beetje warmte wat de accu niet of nauwelijks schaadt. Pas wel op dit geld alleen voor het laden met een lage laadstroom!!!!

Fijn dat je het ff meldt, maar wanneer weet ik dan of de accu vol is?

Na 14 uur 1/10 C laden de accu loskoppelen. Dan is hij volledig geladen. Zat er nog restlading in de accu, dan is de extra toegevoerde energie in warmte omgezet. Voor de accu is dit geen bezwaar.

Let er op dat sommige snelladers na een bepaalde tijd uitschakelen als bij het laden met een lage stroom geen delta-peak moment wordt bereikt

Na 14 uur 1/10 C laden de accu loskoppelen. Dan is hij volledig geladen. Zat er nog restlading in de accu, dan is de extra toegevoerde energie in warmte omgezet. Voor de accu is dit geen bezwaar.

Let er op dat sommige snelladers na een bepaalde tijd uitschakelen als bij het laden met een lage stroom geen delta-peak moment wordt bereikt

Dank je NPS. Hij heeft er al zeven uur op zitten, maar ik weet niet wat er al in zat bij de aankoop. Mijn lader springt automatisch na 2 uur uit, en moet ik hem zelf weer aan zetten, is niet erg, is een goede beveiliging. Heb toch wel een gevoel dat mijn lader af slaat als de accu vol zit...

Back