vraagje olie

Beste mensen ,

heb een jaar of wat een heel mooie machine uit een erfenis gekregen
deze machine wil ik binnen kort weer eens op lucht laten draaien
heb het idee dat wat smeren wel goed zal doen aan de machine
nu is de vraag wat voor olie gebruiken jullie voor dit soort machines
zat zelf al te denken aan heel dunnen olie maar welke
betreft deze machine is best wel een flinke maar wel heel erg mooi
full

groeten henk

Laatst bewerkt door een moderator:
wat dacht je van stoom olie ??
Een drietal druppeltjes stoomolie in de olieverdeler volstaan. (Enkel bijvullen als het stoomafsluitkraantje gesloten is!). Wilesco levert een kleine hoeveelheid stoomolie samen met een aantal reserve-onderdelen. Daarnaast is extra stoomolie steeds te koop bij elke Wilesco-verdeler.

Klassieke naaimachine-olie volstaat voor de andere bewegende delen. Daartoe zijn er boven de centrale as en ook de scharnierpunten van de krukassen kleine gaatjes voorzien. Het vliegwiel even met de hand een aantal keer laten draaien volstaat om zowel de stoomolie als de naaimachine-olie te verspreiden over de te smeren onderdelen.

gr raf

dank u voor de snelle reactie
moet voor beide olie de deur uit gaat nu even niet lukken maar ga eens een leverancier opzoeken
stoom olie kende ik nog niet naaimachine olie wel
hij gaat op lucht draaien en niet op stoom hoor vind ik hem veel te mooi voor en heb er ook geen ketel voor
nogmaals dank

stoom olie is een olie die zich op de wand van de cylinder zet en daar blijft zitten ook al komt er stoom in de cylinder
als je op lucht gaat draaien heb je alsnog olie nodig om de cylinder te smeren en of naaimachine olie daar geschikt voor is ???
ik denk dat deze te snel gaat weg geduwd worden door de piston en dan draait eigenlijk de machine droog met nare gevolgen van dien
het is een STOOM machine en niet een lucht machine
gr raf

Stoom olie :confused:

Weer wat bij geleerd.
Kun je dit gebruiken voor metaal te conserveren.
Chroom op een motor b.v.

Groetjes,
Frankwin

Laatst bewerkt:
Hallo Henk
Inderdaad een interessante machine.
Vraag voor alle zekerheid even bij Baggeraar en Frederik van Gent.

@Raf: als je die machine op lucht laat lopen... Ik weet het niet zeker, maar ik heb dan toch m'n twijfels over stoomolie. Is dat normale temperaturen (dus op lucht en niet op stoom) niet veel te dik?

Nogmaals... Ik kan het mis hebben!

die lucht word ook warm hoor roel
ik kan soms de kop van mijn compressor niet meer vast houden en de pvc darm daar komt soms zo een tet op staan omdat hij mals geworden is door de warmte

maar het zou kunnen dan kan je ook smeren met een beetje petrolium
dat is ook vettig

gr raf

ik was zelf niet verder dan naaimachine olie gekomen lol
weet dat het een stoom machine is maar zal niet op stoom gaan draaien hoor
daar schiet mijn kennis echt 200 jaar tekort
heb nog wel info van de stoom tak kunnen horen van de gene die deze gebouwd heeft maar daar houd het toch wel op
weet alleen als het in bedrijf is dat het heel zwaar word lol

Ga even op ambacht langs bij amco en vraag naar pneumatiekolie als je veel gaat draaien en je echte olie wil gebruiken.
Je kan het natuurlijk ook met andere olie doen.
Ik heb hier wel "stoom olie" maar bij 15° C kun je dat bijna snijden.
Dat werkt beslist niet in een machine die alleen op lucht gaat draaien.(veel te taai stroperig)
Naaimachine olie zal dan beter zijn.
15W40 is waarschijnlijk net zo goed.

Als ik voldoende vaak smeer werkt 15W40 ook voor de cilinders als die op 130°komen, echter het is dan wel zo dun als thinner en zal lang niet zo goed zijn als olie die voor hoge temp is ontworpen.
Stoomolie of zoals het in de 1 op 1 wereld genoemd wordt "cilinderolie" is speciaal dikker bij hogere temperaturen.

weer wat wijzer
zal op de zaak eens kijken of we pneu olie hebben denk het wel
en ach veel draaien zal het niet hoor club werk is over he
is maar dat ie soepel blijft en thuis wat draaien is wel leuk
dat de temperatuur hem dunner maakt is hier wel bekent maar weet ook dat het kan gaan plakken .en stoom olie zal beter zijn met hoge temperatuur zo ook de 15 w 40
heb mischien nog wel 5 w 10 staan maar denk dat ik toch maar voor pneu olie ga
dat is ook een vette olie volgens mij
wil dit stuk niet graag vast hebben staan buiten het gewicht gaat het dan meer op werken lijken haahahaha
mischien is het op de foto niet te zien maar denk dat hij toch wel 60 cm lang is
en evenredig gewicht

maar allen bedankt voor het mee denken we gaan er goed voor zorgen

henk

Roel.... denk ook eens aan mij, in plaats van alleen Frederik en Harm....

Beste Henk,

de machine welke je nu in bezit hebt is genaamd de "Bromo".
Inderdaad een zeer mooie machine die mits goed gebouwd mooi en langzaam kan lopen.

Voor lucht gebruik zou ik GEEN stoom olie nemen.
Waarom, deze olie is in koude toestand behoorlijk visceus, zeg maar dik.
Stoom olie is een gecompoundeerde olie, die de eigenschap heeft om zich met water te mengen in plaats van dikke slurrie te worden.
Stoomolie werkt alleen goed in combinatie met stoom, koud is het veels te dik en de machine zal er alleen maar langzamer/zwaarder van gaan lopen.

De belangrijkste vraag is: gebeurt de cilinder smering met een oliepompje, of een hydrostatisch smeertoestel.
Oliepomp rechts van de cilinder:
DSCN1291.jpg

hydrostatisch smeertoerstel:
50177.jpg

of is dat reservoir rechts op je foto iets van een smeertoestel ?

Met een dunne motor olie kun je met alleen op lucht draaien volstaan.
Echter met een hydrostatisch smeertoestel zal motor olie NIET werken.
Bij een dergelijk smeertoestel komt er een klein beetje stoom binnen in de ruimte waar de olie zit, deze satoom condenseert, wordt water en zakt naar onderen, en drukt de olie naar boven (olie drijft op water, ook stoomolie).
Met op perslucht draaien zal er geen water condenseren en er dus ook geen olie mee in de leiding worden gedrukt.

Spuit dan af en toe wat olie in de toevoerslang naar de machine toe, en smeer de zuigerstang en de schuifstang goed met dunne motorolie.
Naaimachine olie zou wel eens net iets te dun kunnen zijn.

Stoom olie is een gecompoundeerde olie, die de eigenschap heeft om zich met water te mengen in plaats van dikke slurrie te worden.

(olie drijft op water, ook stoomolie).

John, bij cilinderolie kon ik ooit kiezen tussen wel of niet emulgerende olie.
Heb je een condensor om daarna het condenswater weer te gaan gebruiken als ketelwater is dat natuurlijk uit den boze. Olie en water zijn dan niet te scheiden.
Gaat de afgewerkte stoom zo naar de buitenlucht maakt het natuurlijk niet uit.

Normaal drijft olie op water, maar ik heb de indruk dat in mijn filterbak de olie zinkt.
Ik zal daar eens verder onderzoek naar doen.

Morgen weer aan het werk dus ff struinen .
Kijken of mijn sponser nog wat heeft staan .

Paar druppels zou toch moeten lukken .

5w10 niet meer staan dat heb ik in de auto gelaten toen deze werd ingeruild zal de volgende hard nodig hebben .

we gaan zoeken.

Back