Vraagje omtrent Delta Wing vliegen (E-flite Scimitar)

Tijdens het bekijken van vele filmpjes en topics op diverse fora te hebben gelezen is mij het volgende nog steeds onduidelijk.

Als voorbeeld neem ik de e-flite Scimitar. Dit is een een delta met Elevon's...

Als je rechter stick omhoog zet (mode 2 Elevator up) gaat volgens het manual van de DX6 de ELEVONS naar beneden. (zie bijgevoegde link pagina 35)

https://www.horizonhobby.com/pdf/SPM6700-Manual_EN.pdf

Als ik dan vervolgens bij Flite test kijk dan zie ik dat de Elevons omhoog gaan ipv naar beneden bij rechter stick omhoog??

( vanaf 5 min 40 kijken)

Wie kan mij duidelijk uitleggen wat nu correct is? Dus rechter stick omhoog gaat dan elevon omhoog of naar beneden en gaat het toestel dan stijgen of dalen??

Hallo
In mode 2 de rechter stick omhoog is elevon naar beneden (down) en de stick omlaag is elevon naar omhoog (up)
m v g andre

Als je "up" geeft moeten de hoogteroeren omhoog gaan voor "down" moeten de roeren naar beneden gaan.
Normaal gesproken trek je de knuppel naar je toe om "up" te geven en duw je de knuppel van je af om "down" te geven. Er zijn mensen die dat omdraaien maar dat zijn er maar heel weinig.
Jij hebt geen gewoon model maar een model met gecombineerde hoogte- en rolroeren, zogeheten elevons. De werking is echter geheel hetzelfde dus om "up" te geven moeten de elevons omhoog gaan en voor "down" naar beneden. Normaal is "up" de knuppel naar je toe dus elevons omhoog en knuppel van je af is "down" dus roeren naar beneden.

Euhm,,

trekken van de stick naar je toe is stijgen. Daartoe dienen zowel linkse als rechtse roeren omhoog te gaan.
Mag ik even kort door de bocht gaan: dit is duidelijk een beginnersvraag en daar is niets mis mee! Je kunt het maar beter op voorhand vragen!

Maar ben je dan van plan om met een Scimitar direct te vliegen? Want dat is GEEN beginnersmodel hoor.

Je hebt gelijk Dries, ik heb het verkeerd neergezet... Idd stick naar beneden is down elevator is nose up...

Ben niet helemaal beginner... Vloog licht 3D met een heli.

Wil alleen beginnen met vliegtuigen en idd een scimitar is advanced vliegen. Eerst maar even een goedkope wing rommelen voordat ik met een scimitar aan de slag ga.

Mijn vraag was meer omdat ik tegenstrijdige informatie op internet tegen kwam. Zoals in de 2 bovenstaande linkjes :)

Thanks voor je input!

Ha ha ha ha.............domme vragen bestaan geenzins.
Maar kennelijk ben je meer een Heli vlieger dan een vliegtuig vlieger.
Overigens zal je het vliegtuigvliegen sneller onder de knie krijgen omdat je al stick gevoel hebt met helikopters en die vele malen moeilijker te vliegen zijn dan vliegtuigen.
Maar de e-flite Scimitar of soortgelijke Delta kist die jij wenst is wel een handjevol hoor en dat zelfs voor iemand die al met helikopters rondvliegt.
Jammer dat je endje uit de buurt woont, anders had je aan de kabel mogen vliegen met mijn Multiplex Funjet.
Ook een rap kistje waarbij de sticks behoorlijk gebruikt worden.
Indien je het verhaal van e-flite Scimitar doorzet en dat helemaal op eigen houtje gaat doen, dan wens ik je erg veel succes toe.
Zou dan geen windstille dag nemen om het toestel voor de eerste keer op te laten, maar een dag met iets wind.
Daarmee zal het opstijgen makkelijker zijn en landen ook.
En zekers niet teveel uitslag op de rolroeren en lekker wat Expo erbij.
Sterkte, want dat zal je nodig hebben met een kist als de e-flite Scimitar.
Vr Gr Erwin

PS: sorry, zie net dat jet toch eerst gaat proberen met een gemoedelijker vliegtuig.
Heel verstandig en gaat dan vast helemaal goed komen.

Hi Erwin!

Thanks voor je reactie!

Lijkt me leuk om bij je langs te komen, kan ik wat van leren. Afstand geen probleem.

Stuur je wel een pm :)

Ernst, heldere uitleg!

Dus stick omlaag is elevon down = stijgen?
Het is al eerder geschreven maar dit klopt net niet. :confused:
Stick omlaag is elevon omlaag = juist.
Hierdoor zal de achterkant van het vliegtuig omhoog "geduwd" worden waardoor de neus omlaag gaat dus het vliegtuig gaat dalen! :rolleyes:
Het is inderdaad verwarrend als je helivliegen gewent bent. Daar duw je de stick van je af om de pitch te vergroten waardoor de heli omhoog gaat. Maar je moet het hoogteroer niet vergelijken met de pitch van je heli maar met de nick. Daarbij trek je ook de stick naar je toe om de neus van de heli omhoog te richten, dat doe je dus met het hoogteroer van een vliegtuig met een vast vleugel ook. Daarbij maakt het dus niets uit of het een "gewoon" hoogteroer is of dat het elevons zijn.
Om het makkelijk te maken is wel een uitzondering en dat is bij een CANARD vliegtuig. Daarbij gaat het hoogteroer omlaag om de neus omhoog te doen gaan. Probeer dat eens voor je zelf te beredeneren. ;)
O, de pitch van een heli moet je vergelijken met het gas bij een vliegtuig met een vast vleugel.
Succes.

Iedereen nogmaals bedankt voor de hulp! ik ben er inmiddels ook helemaal uit :-)
In het manual van de Parkzone Stryker wordt het heel duidelijk uitgelegd ook.

Back