vraagje over de kv van motors

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door Joris vd Hurk, 16 jan 2014.

  1. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    hallo,
    zoals de titel heb ik een vraagje over de kv van motors

    ik heb op het forum eerst gelezen dat des te meer windingen (en dus ook dunnere draden lijkt mij) de motor heeft des te lager het kv is. maar waarom kiezen mensen er dan voor als ze meer power willen om een hoger voltage accu te nemen ipv een lager voltage accu en een hoger kv ( dus uiteindelijk toch het zelfde toerental). mij lijkt dat er dan veel meer stroom door het motortje kan lopen (door de dikkere draden) en dus ook veel meer vermogen kan leveren?

    er zal vast wel een logische verklaring voor zijn, maar ik kan er zo geen bedenken
     
  2. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    H ogere kv warde op lagere S count op lipo is soms zelfde rpm als lagee kv op meer cellen lipo... Alles heeft met elkaar te maken, het is niet zo simpel..

    Combinatie van factoren. Gewenste vliegtijd, type en gewicht accu, motor, prop en gewicht van Multi. En dan vergeet ik ook nog bewust wat zaken ;)
     
  4. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    hoi,
    ik denk dat ik een beetje onduidelijk ben geweest in mijn vraag, ik weet al wat kv is

    ik zal een voorbeeld geven, mischien is mijn vraag dan duidelijker.

    als ik een klein quadcoptertje wil maken dan maakt het toch niet uit of ik een 1s of 2s lipo gebruik als ik:

    een motortje neem met een kv van 3000kv en dan gebruik met een 2s lipo (hoger voltage maar minder stroom)

    of als ik een 6000kv motortje gebruik op 1s lipo? ( lager voltage maar er kan meer stroom door omdat dit motortje dikkere draden heeft)

    bij allebij is dus het rpm en de propeller hetzelfde

    wat is dan het voordeel van 2s boven een 1s motortje (als het gewicht van het quadcoptertje hetzelfde blijft)?
    1s lipo heeft dan toch alleen maar voordelen (kleiner, geen balanceer stekkertje nodig, relatief lighter en goedkoper)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2016
  5. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Je geeft zelf al een goede antwoord. Hogere stroom wil je dus eigenlijk niet! Des te hoger de stroom hogere verliezen je kan hebben.

    Basis electro:
    P= U*I

    Vermogen wordt dus door spanning en de stroom bepaald. In jouw geval wil je hetzelfde vermogen met lagere voltage bereiken. Dit betekent dat je meer verliezen gaat krijgen over de hele linie omdat dan de weerstanden hogere invloed gaan hebben.
     
  6. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Kort gezegd: Meer stroom = Accu sneller leeg
     
  7. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    ah, nu snap ik het helemaal, bedankt!!!!:p
     

Deel Deze Pagina