Vraagje over decals i.c.m. water...

Hallo,

Ik ben bezig met de BB 'White Star' en heb op de romp volgens de bouwbeschrijving de decals aangebracht. Dit zijn van die transfers die je met water van een velletje papier afweekt. Zowel haar naam als CWL afwerking zijn deze transfers.

0127.jpg

Nu is mijn vraag; kunnen deze transfers wel goed tegen water? of moet ik hier nog iets aan doen om het te beschermen?
Ik heb zitten denken om het in de blanke lak te spuiten, maar ik ben bang dat mijn romp dan gelig word...

Wat is jullie idee hierover?

mvg,
Martijn.

Je kan over de romp ook een laagje Parket Plus aanbrengen.

Dan heb je 2 voordelen: de romp is dan spiegelglad én de decals zijn beschermd (en het ruikt nog lekker ook. :) ).

Droop

Bedoel je Pledge Parket plus?
Is dat een permanete toepassing? Of moet dat (net als autowax) eens in de zoveel tijd opnieuw aangebracht?
Ik ken het produkt niet..

mvg,
Martijn.

Beste Martijn,
je kan het beste kleurloze lak van hetzelfde merk en type gebruiken als de verf waarmee je het model geverfd hebt. Als je iets anders gebruikt loop je het risico dat dit product zich niet gaat verdragen met de eerder aangebrachte verf. Alle verven verkleuren met de tijd. Hoe beter de kwaliteit, hoe langer je er plezier aan beleefd. Zonder vernis of lak over je decals is geen optie. Ze zullen er anders echt niet lang meer opzitten.
Groetjes, Jos

Duidelijk.
Ik het voor het onderwaterschip Tamiya verf gebruikt. Die heeft ook transparant in het assortiment dacht ik...

mvg,
Martijn.

Hmmm...

0158.jpg

Ik heb de romp gespoten met transparante lak...van dezelfde fabrikant (Tamiya) als de verf.
En nu is mijn waterlijn alsnog naar de kl*te.
Op de foto is het ergste deel...de rest is nu 'gewoon' gerimpeld...

Ik wacht tot de lak uitgehard is en dan kan ik rondom de ruimte tussen de twee strepen opvullen met zwarte verf om deze schade te verbloemen.

mvg,
Martijn. (die momenteel niet geamuseerd is)

Hoi Martijn,

Het klinkt lullig, maar gewoon afhalen, uithuilen en opnieuw beginnen.
Onderstaande komt dan wel als het kalf al verdronken is. Maar hopelijk voorkom je (en hopelijk ook anderen) hiermee nog meer ellende.

Decals, van die met water afwrijfbare, moet je altijd na aanbrengen en opdrogen altijd fixeren met een blanke, watervaste lak. Doe je dit niet dan laten ze oiv. water weer los.

Kom je op het volgende probleem; blanke lak. Ik heb hier eerder zitten klooien met mij romp. Advies, maak altijd eerst een proefstukje en beoordeel dit na droging op helderheid/vergeling en beschadiging. Beschadiging als in hardheid, maar ook of de lak de onderliggende verflaag oplost. En goed hecht.

Na veel geklooi kwam ik voor het spuiten van een matte blanke lak op een proefstukje polystyreen op onderstaande resultaten.

Motip 01654/mat - Vergeeld ++
Humbrol 135/satin - Vergeeld +
Revell 02/mat - Mooi blank transparant
Montana gold - T1010/mat - Mooi blank transparant

Ik heb de Montana gebruikt voor het fixeren van mijn zelfgemaakte decals. (korte droogtijd en flexibele transparante laag) En de Revell met 1:3 verdunning op terpentinebasis voor de gehele romp. Deze laatste vanwege de onderliggende verflagen die toch werden opgelost door de montana. Dus ook hier weer. altijd proefstukje maken.

Hopelijk heb je er wat aan.
Han

Beste Martijn,
dit is erg voor het werk wat je er in gestoken hebt, maar hetzelfde merk is geen garantie. Het moet wel degelijk hetzelfde type zijn. Hetzelfde merk en hetzelfde type is het beste. Bijvoorbeeld acryl op acryl. Olieverf op olieverf. En zo verder.
Groetjes, Jos

Je kan ook gewoon een rolletje striping kopen.
Deze vind je in de diverse modelwinkels en er zitten diverse diktes op de rol.
Deze kan je erdan zo overheen plakken en hoef daarna geen lak er meer over te spuiten.
Ik gebruik dit altijd bij mijn boten als waterlijn.
Het is in diverse kleuren verkrijgbaar.

Eric

Dat is ook wel een goed idee ja...eerlijk gezegd wil ik niet teveel risico meer lopen met de boot. Ik ga daar zeker naar op zoek.

Back