Vraagje over EDF amperage en duurzaamheid

Gaaf! Jullie hebben je eigen forum!

Vandaag het bestaan ontdekt van ducted fans.
Voor twee toepassingen heb ik een toepassing in gedachten;
1 x als geforceerde koeling op een extreem warme lamp (serieus)
1 x als continu ventilatie met een gering debiet maar hoge tegendruk (zou ik willen).

M'n vragen:

1-Zo een motor/fan-combinatie trekt altijd het opgegeven amperage?
Ben gewend dat verbruikers gaan gebruiken als ze wat te trekken hebben, maar deze motoren gaan zowiezo voluit?
2-Ze worden afgeregeld op voltage?
3-Mits goede kwaliteit onderdelen (brushless moter, goed gekoeld), is het dan echt duurzaam? En wat is dan het zwakke punt, de lagering van de fan?

GRoeten Walter

Hoewel een modelbouwtoepassing misschien wel werkt zal het niet goedkoper zijn of makkelijker als een kant en klare oplossing.
Vooral de aansturing is wat lastiger en meestal niet erg geschikt voor continue gebruik op hoog vermogen.

Ik zou eerder zoiets nemen, ruim 4 kuub lucht/minuut en maar 2,6 amp.

fan.jpg

High Velocity Cooling Fan. Draws just 2.6 amps - blows 145 CFM of air. $26.25

Chassis Parts

Is maar 1 voorbeeld.

Ben je wel eens door wat tunnels door nederland gereden? schipholtunnel, beneluxtunnel, coentunnel bv. Kijk eens wat er dan boven je aant plafond hangt;)

Compact en hoge druk vind je niet zo makkelijk in een gewoon fannetje hoor. Hoge druk luchtpomp wordt al snel een groot en zwaar apparaat.

1/2-Zag net draadje over benchtesten, dat trekt dus in de regel zwaarder. Kabellengte, inductie, koeling, regelaar. Okay het is niet heel eenvoudig maar daar kom ik wel uit.

3-Mits goede kwaliteit onderdelen (brushless moter, goed gekoeld), is het dan echt duurzaam? En wat is dan het zwakke punt, de lagering van de fan?

Hoe slijtvast zijn die lagertjes dan? Het is nogal een toerental, dus zou uit dien aard al behoorlijk bestendig moeten zijn?

1-Zo een motor/fan-combinatie trekt altijd het opgegeven amperage?
Ben gewend dat verbruikers gaan gebruiken als ze wat te trekken hebben, maar deze motoren gaan zowiezo voluit?
- In principe trekt de combinatie bij de opgegeven spanning het opgegeven amperage. De energie gaat voornamelijk zitten in kinetische energie van de verplaatste lucht. mocht je de lucht gaan afknijpen dan gaan blaadjes overtrekken: rendement dondert in elkaar.

2-Ze worden afgeregeld op voltage?
- Ja, dubbel zo veel spanning komt neer op dubbele flow, 4 keer zo veel kracht, en 8 keer het bennodigde vermogen/ stroom. je kunt de spanning dus wel lager kiezen, maar pas op met hogere spanningen.
2e afregeling is natuurlijk hoever je het gas open trekt, maar voor duurgebruik: volgas, en een lagere accuspanning gebruiken (eventueel zelfde accuspanning en een motor met lagere Kv)
Duurzaam? een edf is afgesteld op max vermogen min gewicht. alle componenten worden dus tegen de limiet belast.
als je het geheel duurzamer wilt maken kies dan een motor met een lagere Kv (toeren per volt). Nu gaat het verhaal van vraag 2 weer op waarbij de luchtsnelheid weer linear afhangt van Kv, kracht van de edf kwadratisch, en vermogen/stroom tot de derde macht.
Bij een kleiner vermogen blijft het motortje lekker koel en houd hij het een stuk langer uit.

Als je op zoek bent naar een hoge drukverhouding zou je beter een ander type fan kunnen gebruiken, het is niet voor niks dat stofzuigers gebruik maken van radiaal compressors. misschien is zo'n centrifugaal pompje voor luchtbedden een oplossing?
Eventueel daar een borstelloze motor in???

probleem 2 is dat een edf meestal behoorlijk Vermogen nodig heeft, en dat je geen lange kabels kunt gebruiken voor de voeding. ik las dat je al hebt gelezen over de inductie van de kabels.

Nog een nadeel is dat je een regelaar nodig hebt, en iets om pulsjes aan de regelaar aan te bieden

Bedankt voor de uitleg.

De aansturing wou ik liefst eenvoudig houden, dwz met weinig componenten. Voor die lamp zie ik het nog wel zitten. Hij kan i.i.g. nooit 'stallen' :).
Ik zal me eens inlezen en er eentje uitproberen.

Edit na stukje lezen; is zo een driver aan te sturen met momentcontactschakelaar ? Hoe zien de aanstuurpulsen eruit die de ontvanger doorgeeft? 1,5volt, 50 milliampere om maar wat te noemen?
Die regelaars zijn geweldig mooi, maar ik wil dan wel 'direct' aansturen.

Voor de ventilatie lijkt een radiaalcompressor (d'r is nog een naam voor) praktischer. De fans in een verkeerstunnel hebben echt niet zoveel druk lijkt me. Hooguit omdat ze groot zijn.

Laatst bewerkt:
servo pulsjes zijn spanningsverhogingen op de signaaldraad , ze varieren van 1 tot 2 msec, lengte van de puls is bepalend voor de positie van de servo of gasstand van de regelaar.
pulsjes worden iedere 20 msec herhaald.
wat nu gas open of dicht is weet ik niet, maar je hebt een stuk electronica nodig om die pulsjes te genereren. Servotester lijkt me in jouw geval het meest practisch.
Zoek op google eens naar servo pulsen daar wordt eea netjes uitgelegd.
Pulsjes uit een spectrum ontvanger zijn trouwens 3V. mA's zijn niet relevant, de servo/regelaar wordt geacht een hoge ingangs weerstand te hebben.

normale ventilatoren (en edf's) zijn trouwens axiaal compressors (hoge flow, en kleine drukverhouding)

Groet, Sjors.

Ik begin eerst met een EDF-behuizing met een klein borstelmotertje, om een beetje feeling te krijgen. Ik kan altijd nog voor t echie gaan als ik de smaak te pakken krijg. Dan zal ik zeker de pulsen googlen, servo-tester klinkt idd al erg praktisch. Pulsen nabootsen is voor mij geen doen hoor ik al. Bedankt fur die hinweise weer. Bespaart weer wat trial-and-error.

Het woord waar ik aan dacht lijkt op zijkanaal-blower, vacuumpomp.

Laatst bewerkt:
Zit te denken aan onderstaande combinatie.
Zal het motertje redelijk draaien of is de EDF te zwaar voor hem? (Voor de duim weg.)

EDF 55x42, met een 6 blads fannetje, specs zeggen:
Geschikt voor Brushed 370 class (3000rpm) of Brushless motoren (4000Kv).
Output vermogen: Brushed 150-250 gram, Brushless 200-400 gram
Binnen Diameter: 56.0mm
Motor behuizing diameter: 24mm

Borstel Electromotor EaroNaut Race 270, specs zeggen:
Voorkeursspanning: 4,5V
Bedrijfsspanning 1,5 - 4,5V
Toerental: 12500
Maximale Stroom: 4A
Efficientie: 62%

OF, alternatief: Borstel Electromotor EaroNaut Race 280, specs zeggen:
Voorkeursspanning: 6V
Bedrijfsspanning 4,5 - 6V
Toerental: 14000
Maximale Stroom: 4A
Efficientie: 60%

(Ik zoek geen stuwkracht om te vliegen, zoek naar een simpele oplossing voor een ventilatortje die stevig blaast.)

Grt Walter

Back