Vraagje over een motor

• Topicstarter Topicstarter gjors65
  • Startdatum Startdatum
G

gjors65

Guest
Hoi,

Ik heb een vraag over motoren. We hebben 2 gelijke boten gekocht, graupner wave explorers, met de standaard speed 600 motor erin.
Ondanks dat ze gelijk afgetrimd staan, loopt de een best een stukje harder dan de ander, maakt minder lawaai en trekt minder vermogen (vaart langer door).

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Komt dit vaker voor en is dit gewoon verschil per motor?

Foto'tje van beide boten, beetje aangepast naar eigen smaak ;)
speedboten.jpg

ps brushless setup is ook al besteld voor beide boten ;)

Gr,
Gertjan

Hallo Gertjan,

Deze boten worden in grote getale geassembleerd in China, Korea, whatever, door mensen, die vaker niet dan wel verstand hebben van het effect van een goed uitgelijnde aandrijving in een boot.

Het is dus heel goed mogelijk, dat de ene boot een goed uitgelijnde aandrijving heeft, die soepel loopt en weinig lawaai maakt, terwijl een andere boot de boel er allemaal wat schever in geplakt gekregen heeft, daardoor lawaaig loopt en minder snel en lang kan varen dan de eerste boot.

Voeg daarbij de toleranties in de 600 motoren, en dan is het geen wonder dat beide boten niet gelijk presteren.

Toen ik nog 600 motoren gebruikte in mijn wedstrijdboten, kocht ik er vaak een stuk of vijf, zes, liet ze inlopen en bepaalde dan welke de meeste toeren maakte, die motor kwam in mijn boot, de rest was reserve, of werd weer verkocht.

Om beide boten gelijk te krijgen, zal een hele toer worden, wél kun je de 'minkukel' beter laten presteren door de afwijkingen in de inbouw van de aandrijving eruit te halen en te zorgen dat alles goed is uitgelijnd en gesmeerd.

Ook met de brushless motoren kun je verschillen houden, als de aandrijving niet goed uitgelijnd en gesmeerd is.

[edit] Ik heb het filmpje op de Graupner site en de manual even bekeken; zoals gebruikelijk is er op het filmpje geen sprake van een goede set-up (een oppervlakteschroef geeft een roostertail achter de boot) en vind ik de standaard prop maar niks.
"Zo uit de doos" is het een ondergemotoriseerd gebakje... [edit]

Roostertail:
full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Bedankt voor je duidelijke antwoord, we hadden al zo'n vermoeden dat het zoiets zou moeten zijn. Het blijven natuurlijk speelgoedboten ;)

Bij de 'slechte boot' zien we ook dat het plastic van de achterkant wat lelijker is. Bij het handmatig draaien van de as voelt het soepel aan (zonder de kruiskoppeling van het roer/schroef).
Op het moment dat ik de kruiskoppeling, waar het roer en de schroef aan vast zit, in de aandrijfas steekt ga ik weerstand voelen.
RAra want dat zou je toch niet bij een kruiskoppeling verwachten....
.
Maargoed...
Als we het leuk blijven vinden.. we hebben ze net ruim een week, dan komt er toch een supervee achtige boot.

Hallo Gertjan,

De sturende as, zoals op de Wave Explorer, is de beste manier om energie te vernietigen, die dan niet meer voor de aandrijving van de boot beschikbaar is.

De kogelkop met het pennetje er doorheen is ook geen 'echte' kruiskoppeling, maar dat kan bij deze constructie ook niet; met een echte kruiskoppeling zou je de hoek van de aandrijving niet (zo gemakkelijk) kunnen verstellen.

Die verstelbaarheid is ook de makke van dit systeem; als het goed is, kun je de drive in drie richtingen verstellen:
- je kunt de ashoek verstellen (schroef wijst meer of minder naar beneden of omhoog),
- je kunt de hoogte van de hele drive instellen, om de koppeling goed uitgelijnd te krijgen (meestal met sleufgaten voor de bevestigingsboutjes in de spiegel),
- je kunt afstand tot de spiegel van de hele drive verstellen, ook weer om de koppeling goed uitgelijnd te krijgen.

Ik kan het op de foto's op de Graupner site niet goed zien, maar volgens mij ontbreekt in ieder geval de laatste stelmogelijkheid, wat het goed afstellen gelijk een stuk lastiger maakt.

Je zou de boel eens zover los kunnen draaien dat de drive kan bewegen en dan eens voelen in welke stand er de minste weerstand is.
In die stand schroef je de boel dan weer vast.

En dan maar hopen, dat de hoek van de as goed is...

Normaliter zou de as parallel met de kiellijn moeten verlopen, op het filmpje staat 'ie waarschijnlijk iets naar boven gericht, omdat de boot de neus wel erg hoog heeft.

Groeten, Jan.

- je kunt de hoogte van de hele drive instellen, om de koppeling goed uitgelijnd te krijgen (meestal met sleufgaten voor de bevestigingsboutjes in de spiegel),
Dit bleek inderdaad het geval te zijn. Bij goed kijken bleek deze scheef te zitten. Na het oplossen van de schroeven sprong hij eigenlijk gelijk al in model en nu draait hij inderdaad stukken soepeler.

Hopen dat het zodalijk nog even droog wordt voor een proefvaartje...

Back