Vraagje over electro motoren

• Topicstarter Topicstarter Kees Groot
  • Startdatum Startdatum
K

Kees Groot

Guest
Een vraagje over electromotoren
Ik probeer te leren vliegen met een electra van Golgberg (bij een club)
Deze was in den beginne voorzien van een speed 600blabla
Na een minder geslaagde landing was deze niet meer helemaal heel en het vliegtuig ook niet meer.
Niet huilen maar gewoon repareren (Okee, klein beetje huilen) :cry:
Romp gerepareerd en een nieuwe motor er in, een speed 600 eco met een klappropje 7x3 (7 cellen,2000mAh)
Helaas het geheel is nu bijna niet omhoog te krijgen
In eerste instantie dacht ik dat de reparatie's te zwaar waren maar nu verdenk ik de motor.
Ik heb het idee dat deze minder vermogen heeft dan de vorige, waarvan ik het juiste type niet meer weet.
Kan iemand mij iets vertellen over de diverse typen motoren en wat voor prop er op moet.
Bij vertragingen word het helemaal duister met de prop keuze.
EN een andere vraag :
Bij hoeveel ampere vliegt een motor na drie minuten in de fik (ofzo)??? :?
Weet iemand een cursus, rekenblad,url of zo iets waar een beginner wijzer van kan worden

Mijn dank is groot voor ieder die mij verder helpt

Vr Gr Kees G

Deze vraag even niet zien staan, maar toch een antwoord.

Oorspronkelijke aanbevolen motor (Goldberg 550) was zo gekozen om het vliegtuig met een 6 cellen (auto)pakket te kunnen vliegen met 8x4 prop, maar met 7 cellen gaat dat beter.
Stroom loop wel tegen 30A aan, dus niet het eeuwige leven bij die motor.
Laat even weten welke speed600blabal er precies op zat (bestelnummer) en welke prop.

Een speed 600 eco met een 7x3 prop trekt rond 10A, dus een derde van wat die andere motor doet. Daar vliegt het dus voor geen meter mee :cry: Met 10 cellen ziet het er wel goed uit met een 8x5 prop.

Als je tevreden was met de orginele goldberg motor, zet die er dan weer op.
Goldberg 550 = greatplanes goldfire = graupner speed600 7.2V (bestelnummer 1793)

Alternatieven:
- speed 600 8.4V (bestelnummer #3301) met 8x5 of 9x4 prop op 7 cellen.
Kan ook nog op 8 cellen. Deze motor heeft mijn voorkeur op speed 600 gebied. (= robbe power 600/24)
- speed 600 8.4v (#6313) met 8x5 prop op 7 cellen. Korte levensduur, maar lijkt wat meer vermogen te geven.
- Een goldberg piper profiteerd heel erg van een vertraging.
De speed600 7.2v (#1793) met een 1:3 vertraging en 13x8 prop is een mooie combo.
- Sterkste aandrijving op 7 cellen direct met "goedkope" motor: speed 700 8.4VBB (#6316) en 10x6 prop. tegen 30A, maar dat kan de motor aardig hebben.
- Andere combi's met vertraging ook mogelijk, maar kan niet alles opnoemen. ALs je iets ziet stel je vraag.

Achtergrond info:
De oorspronkelijk aanbevolen motor is een goldberg 550 met 19 turns en een Kv van 2526rpm/v .
(zelfde motor als greatplanes goldfire, of speed 600 7.2 volt .)

speed 600 8.4V (#3301) heeft Kv=1890 (iets tammer dan de vorige, maar kan daarom met grotere prop.) 24 turns
speed 600 8.4v (#6313) heeft Kv=2097, 22 turns.
speed 600 eco 7.2v (#3323) heeft Kv=1583 (Heel tam) (30 turns?)

Hoe je precies rekent met Kv en andere motorzaken schrijf ik nog wel eens een verhaaltje over. Waar het om gaat is dat er een flink verschil zit tussen de diverse speed 600 varianten.
Zoek anders naar "Harold" en "speed 600" voor meer voorbeelden.

Speed 600 xxx yyy:
"eco" heeft die trut van de graupner marketing verzonnen om een veel te tamme motor nog te kunnen verkopen.
Bij graupner zegt die aanduiding (volten, eco, race, SP enz...) niets over het gebruik.

Hartstikke Bedankt

Ik ben heel blij met dit antwoord
Voorlopig weet ik genoeg :P

Vr Gr Kees

Back