Vraagje over electro setup

Discussie in 'F5J' gestart door jorrie, 5 dec 2014.

  1. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Wat zijn "proofen combo's " voor aandrijving en electra?

    Zit te denken aan een Supra/ Explorer 2/ of een iets goedkoper model.

    Aangezien ik niet mee ga doen met wedstrijden hoef ik geen peperdure motors. Maar er is zoveel te koop. Hebben jullie wat adviezen voor deze en andere beginners? En aan wat voor bedragen moet je denken voor motor + regelaar + cellen? Wat gebruiken jullie en wat is het verschil tussen budget en top ?
     
  2. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Ik zou gewoon lekker simpel een direct drive MEGA 16/30/3 of MEGA 16/25/4 voor een lichter model. Meer informatie vind je op www.megamotor.cz

    Met een Robbe Roxy 950 6BL of Castle Creations Talon 35.

    Dan bespaar je niet de laatste grammen, maar heb je wel voor 150€ of 175€ een leuke aandrijving.
     
  3. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Uden
    Hoi Jorrie,

    Ik heb volgende in mijn Supra zitten (alles bij reisenauer.de ):
    SCORPION HK 2221-12 2580KV
    GFK-Adapter Spant 37 mm für Micro Edition
    Prop-Gummis S ( 4 Stück )
    Spantpad
    Reisenauer-Spinner-Kappe 38 mm
    Reisenauer Klemm-Mittelteil 39/ 8 - Welle 6mm inkl. Schrauben
    Graupner Cam Folding 18x10
    SunriseModel ICE 60A

    Lipo: 4S 1000mAh 45c nanotechs.
    Ongeveer 4x 15seconden stijgvlucht (190m per stijging)

    gr.Marc
     
  4. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    @ Marc

    en de bijbehorende prijs is dan ...... ?
    Reisenauer is niet een budget combo maar wat kost het?



    groet,

    Erik
     
  5. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Uden
    Hoi Erik

    Was bovenste nog vergeten:
    Reisenauer Micro Edition 5:1 NADELLAGER /Light
    Planetengetriebe EUR 80
    SCORPION HK 2221-12 2580KV EUR 76
    GFK-Adapter Spant 37 mm für Micro Edition EUR 4
    Prop-Gummis S ( 4 Stück ) EUR 2
    Spantpad EUR 1
    Reisenauer-Spinner-Kappe 38 mm EUR 5
    Reisenauer Klemm-Mittelteil 39/ 8 - Welle 6mm inkl. Schrauben EUR 12
    Graupner Cam Folding 18x10 EUR 19
    SunriseModel ICE 60A EUR 59

    Lipo: 4S 1000mAh 45c nanotechs. (kijk ff bij Hobbyking)
     
  6. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Kijk eerst even naar deze motoren. Zijn exakt dezelfde als de scorpion. En spotgoedkoop. Gebruik zelf de 2213 motor in mijn Pike Perfection 1300. De 2221 serie is ideaal vanaf een vlieggewicht van 1600 tot 2200 gram.
    Outrunner HS2221 Series Motors. - Aircraft World

    Andere optie is een Red Fox 500 spc 4,7:1
     
  7. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649

    Is de Pike Perfection 1300 goed leverbaar? waar heb je deze gekocht? Thx voor het delen van je setup!
     
  8. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Wat Pascal in het andere draadje al aangaf is de PP slecht leverbaar. Ik vlieg al vanaf het jaar 2000 met pike's. Altijd besteld rechtstreeks bij de dealer.
     
  9. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Die pike van jouw kwam ik voor 1300 euro tegen. Ik zit te denken om een model van vorig jaar of dat jaar ervoor te kopen, als die nog beschikbaar zijn dat zou dan toch flink in de kosten moeten schelen? Klopt die prijs of is dat slechts een adviesprijs.
     
  10. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Waar kwam je die prijs tegen??
     
  11. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Ergens gezien, dacht ik , kon niet meer terugvinden waar had dermate veel pagina's bezocht dat dit niet terug te vinden was. Waarschijnlijk gewoon verkeerd gezien ;p

    Ga waarschijnlijk voor een Supra E nu nog maar eens RTFM @mezelf omtrent motors en aandrijving.
     
  12. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Verschil in prijs is enorm vergeleken met de tip die ik van vw4style kreeg:
    Antriebsset Powerline micro 1025/F5J « klapptriebwerk.de

    Dat is natuurlijk top spul wat ik als hobby vlieger niet nodig ben, maar waarom/wat maakt deze setup nu zoveel beter dan een goedkoop motortje van 20 euro? Zelfde met een regelaar,
    YGE Brushless Controller
    Deze kost 119.- euro. Wat maakt deze regelaar dan zoveel beter?


    Puur uit interesse in de techniek, ik ga alles vergelijken en dan maar een beetje in het midden zitten, geen budget maar ook geen top spul. Hoelang moet een motor regelaar eigenlijk meegaan? 1 seizoen?

    De genoemde accu hierboven even opgezocht, deze kost maar (!?) 11 euro exclusief verzendkosten. Al is 2x omhoog wel wat weinig per accu. Zou liever 3/4x omhoog kunnen
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18206__Turnigy_nano_tech_1000mAh_4S_45_90C_Lipo_Pack.html

    Ga dus alles vergelijken en dan aanschaffen

    * midden segment regelaar
    * midden segment motor
    * midden segment accu ( hier nog tips lichter iets meer capaciteit, 3/4x omhoog kunnen zonder gewichtstoename in de accu? )

    Vraagje:
    * Sluit je ontvanger accu rechtstreeks aan op je motor accu?
    Het liefst bouw ik een proven combo in zoals hierboven is aangeven en verdiep ik mij niet al teveel in de electronica van het elektrisch aandrijven, ik weet dat basis kennis hierin vereist is maar merk dat ik er weinig mee heb, omhoog op een nette veilige en verantwoorde manier en de accu bijladen, dat is eigenlijk het enige waar ik mij zorgen om wil maken.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jorrie,

    prijsverschillen in motoren en regelaars zitten meestal in de naam die het op de markt brengt.
    YGE wordt in China gemaakt, daar kost een regelaar die bij Heino 250 euro kost slechts 40 dollar.
    Verzendkosten en zo erbij en dan zit je op z0'n 60 euro.
    En ja... ik heb de YGE's daar echt in die fabriek van de band zien lopen!
    De Jeti Mezon wordt daar ook gebouwd.

    Motoren...
    Lehner, Kontronik, Plettenberg bouwen hun eigen motoren in Duitsland.
    Hacker komt uit China, ze worden gebouwd bij Sunray in Shenzhen.
    Veel Hobbyking motoren zijn gelijk aan Hacker motoren, alleen een ander kleurtje en een andere prijs (30% van de Hacker prijs).

    Sommige mensen willen per se een merk, niet omdat dat beter is maar omdat er een merk op staat en ze denken dan dat ze garantie krijgen...

    Wat betreft accu's is het hetzelfde.
    Er zijn een paar fabrikanten en die leveren A, B en C keus.
    Maar het wil niet zeggen dat een merk accu een A keus is.
    De belastingen in F5J zijn minimaal, dus in principe voldoet elke accu.
    Gewoon degene nemen die in jouw model past.
    En dan het liefst met de hoogste capaciteit.
    Gensace en de Turnigy accu's doen het beter dan "merk accu's".

    De Microline van Schambeck is een ding apart.
    De motor is een Lehner en de gearbox koopt hij ergens in.
    Het is allemaal kwaliteitsspul.
    Maar of je dat nou nodig hebt?
    Je kan ook een ingepakte buitenloper nemen van Staufenbiel voor een paar tientjes, daar gaat ie ook goed mee omhoog.

    Wat modellen betreft.
    Ergens half/eind Januari krijg ik weer een Kappa 35 binnen.
    Met een nieuwe romp (op mijn verzoek met een kevlar deel zodat je de antennes binnenboord kan houden) en ook op mijn verzoek, een ballast tube in de vleugel.
    Ik gok dat ie nog steeds onder de 1000 euro kost.

    En over de voeding van de ontvanger.
    Je kan redelijk veilig gewoon de BEC van de regelaar gebruiken.
    De motor trekt zo weinig stroom dat er vrijwel geen kans is op affikken van de regelaar.


    GJ
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    GJ,

    Ik heb voor een 1025 gekozen. Weet jij misschien waarom het advies van Schambeck is om bij deze motor een accu van max. 1300mah te gebruiken?
    Als ik het kwijt kan wil ik een 2600 gaan gebruiken om zo wat vaker omhoog te kunnen.
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Een 1300 kakt lekker in wat de motorbelasting binnen de perken houdt.

    Wanneer je naar een grotere accu gaat moet je een iets kleinere prop nemen om je motor niet te snel kapot te draaien.

    Rick
     
  16. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    De reden is dat deze motor vrij snel warm wordt en niet geschikt om eindeloos gas te geven. Deze motor is speciaal ontwikkeld voor competitie. (Gewicht/prestatie)
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Zo simpel? Oke....klassiek gevalletje meten-is-weten dus...thnx!

    @superior. Daar was ik mij ook bewust van. Ik heb sowieso niet de intentie om lang met de motor te werken. Ik vlieg als oefening voor mijzelf zelden van hoger dan 200 meter en verder moet de motor hem thuis brengen als ik 'het' weer niet kan vinden.

    (Ik heb ook gemerkt dat ik het ook leuker vind om na elke stijgvlucht een goede landing te maken i.p.v. doorstarten. Qua duurbelasting zal ik niet te intensief de motor gebruiken)
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou...honderden euro's uitgeven om een zo licht mogelijk model te vinden en dan de hoogste capaciteit accu erin is niet logisch.
    Als je het licht wilt houden ga je voor de kleinste capaciteit waarmee je 2 of 3x omhoog kunt. En dan wordt die accu dus wél zwaar belast, en maakt het wel degelijk uit welke je neemt. Arno heeft daar uitgebreid onderzoek naar gedaan. Ik kan me zo niet herinneren of Gensace en Turnigy daar beter presteerden, moet je even zoeken.

    Wel even goed opletten op de specificaties van de BEC. Een 3A BEC, die veel regelaars hebben, gaat niet goed werken met 6 digitale servo's (wel met 6 analoge). Een 5A BEC is dan wel het minimum.
     
  19. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Een vaak gebruikte spreekwoord hier is: wer kann lesen ist im Vorteil :rolleyes:
    lipos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Justus,

    Adrie zegt het precies goed. Zou je een grotere lipo gebruiken op een 1025 en deze 'leegvliegen', dan ontstaat er zoveel warmte dat het 'motortje' te heet kan worden.
    Het duurt even voordat de warmte ontstaat tijdens het draaien van de motor afgevoerd is. Als ik een uitstapje maak naar F5B (ook vertraagde binnenlopers, maar dan ~350gram), merk ik dat het motorhuis pas 1 minuut na uitschakelen van de motor zijn maximum bereikt. Daarna gaat hij pas afkoelen. Bij F5B hanteer ik een afkoelperiode van 45min-1uur tussen de vluchten om de motor inwendig voldoende af te laten koelen.
    De buitenkant van de motor koelt redelijk snel af. Maar de rotor zit eigenijk in een geisoleerde koker (het motorhuis), waar geen tot nauwelijks lucht langs stroomt om hem af te koelen, dat duurt dus een stuk langer. En omdat op de rotor de magneten zitten die het meest temperatuur gevoelig zijn, is dat juist het deel wat het meeste moet koelen. Wat dat betreft is een buitenloper een stuk makkelijker.
    Door de accucapaciteit te beperken, wordt effectief gezien de hoeveelheid warmte die de motor opbouwt beperkt. Stel dat een stijgvlucht naar 200mtr de motor 20 graden opwarmt, van 20C naar 40C. Er is geen thermiek en na 5 minuten zet je de motor weer aan. Motor is nog nauwelijks afgekoeld, dus hij warmt nog eens 20 graden naar 60 graden. Dat gaat nog, een derde stijgvlucht gaat ook nog, maar dan zit je inmiddels op 80graden en wordt het stiekemaan kritisch.
    Heb je een kleine lipo, dan is het zowieso na 2a3 stijgvluchten klaar, de lipo is leeg. Maar zou je een grote lipo gebruiken, kun je door blijven stijgen en wordt de motor simpelweg te heet.

    In de praktijk hoef je je daar niet al teveel zorgen om te maken. Zolang je de adviezen van de fabrikant volgt, gaat het prima.

    Groetjes,
    Gerben
     

Deel Deze Pagina