Vraagje over electro setup

Ik ben een stille volger van je draadje Arno.......alleen in stilte gemist dat je het juist met die motor getest hebt ;-)

Ik weet nog niet wat ik aan gewicht nodig heb voor het CG maar wellicht dat ik dan voor een kleiner prop zal gaan kiezen om de belasting laag genoeg te houden.

@Gerben. Ook een duidelijk verhaal.
Ik heb voor de 1025 gekozen voor de afmetingen en toch een poging om geen overbodige grammen toe te voegen. (Ben zelf ool al 13 kilo kwijt maar daar merk ik met vliegen niet veel van haha) in die lijn denk ik dat het dan ook zeker de moeite loont om de accu's lekker klein te houden alleen zal ik dan wat extra pakketjes mee moeten nemen.

Hmmmm.....ik heb altijd gezegd hem niet voor f5j gekocht te hebben (was ook echt niet mijn uitgangspunt toen) maar betrap mij wel dat ik hem wel op die manier wil vliegen! Leuk man!

Arjan, je kan een licht pakket kopen met veel capaciteit maar ook een zwaar pakket met minder capaciteit.
Wij (Gerben vooral) maar ook veel duitsers hebben heel veel getest met accu's en het blijkt dat de dure packs juist slechter presteren dan goedkope.
SLS, Hacker... minder dan de Turnigy's
Je kan daar alleen maar achterkomen door te meten.
En zorgen dat je je accu's goed gebruikt, dus niet met koude accu's gaan vliegen en na het vliegen goed behandelen.
Als je ze niet goed behandeld dan kan een pakket wat normaal heel goed is binnen 2 vluchten stuk zijn (is mij ook overkomen).

Dan het BEC verhaal.
Heeft iemand ooit wel eens gemeten hoeveel stroom er nu echt getrokken wordt?
Nou.. ik wel (SM heeft zo'n mooie shunt die je in je ontvangervoedingslijn kan zetten).
In F5B, wat de servo's veel zwaarder belast dan F5J, trok ik maximaal, met 5 DES 448 en 428 servo's 2 ampere in de vlucht.
Pas als je servo's tegen gaat houden gaat het verbruik flink omhoog.
Dus een BEC van 3A voldoet prima in F5J.
De meeste BEC systemen in regelaars kunnen 5A kortstondig aan.

En inderdaad, Schambeck wil niet dat zijn Lehner motortje doorbrand.
Gerben en ik hebben ooit eens getest met een Kontronik 480 met gear op een flinke prop.
We hadden diverse sensors geplaatst.
De motor trok 150 Ampere maar kon dat maar een seconde of 10 leveren, daarna zagen we in de jetibox dat de motor te heet ging worden.
Je moest dus een rustpauze/afkoelpauze invoeren.

Om dat soort taferelen te voorkomen kan je ook zeggen..
Zet er maximaal een 1300 pak in, dat levert dan onder belasting maar 3,4 Volt per cel.
En kakt, zoals Rick zegt, na 20 seconden lekker in.
Een 2600 pak zal bij die belastingen makkelijk 3.5 a 3.6 Volt per cel blijven leveren, meerdere minuten.. wat de motor te heet zal laten worden.

Ik vind dat een vreemde oplossing.
Daaruit blijkt dat het spreekwoord, schoenmaker blijf bij je leest, weer klopt.
Schambeck kan mooie klapprops en zo bouwen.
Reisenauer kan hele mooie gears bouwen.
Maar van electronika en motoren hebben ze de ballen verstand.

GJ

Of adverteer dan niet met 500W vermogen. Ik ga meten en kijken en vooral ook 'voelen' want dat laatste is voor mij ook wel belangrijk.

De Climaxx ging met de 540W setup hard en onbeperkt verticaal en was erg lekker klimmen.
Nu een lichtere setup met hoger kV, kleiner prop en 440W statisch.....een gaat gevoelsmatig net zo lekker omhoog.
Als ik de logjes naast elkaar leg gaat hij 1 of 2 m/s minder hard omhoog maar daar merk ik in de praktijk niets van.

Maar ik ga Arno's gegevens nog eens lekker doorbladeren.......ik heb nog even tot ik accu's moet gaan kopen

Hier wordt een giga fout gemaakt door ervan uit te gaan dat een motor in F5J kontinue onder maximale belasting moet kunnen draaien. Dat is in deze klasse niet gevraagd.
Wat wel gevraagd is is een lichte motor die kortstondig vermogen moet kunnen leveren en dat is de 1025 duidelijk wel.

Snap ik. Voor f5j zou ik ook op jouw manier vliegen (doe ik met de Climaxx tegewoordig ook alleen iets ander hoogtes en looptijden)

Maar als ik mijn kist uit het dal wil halen (in de praktijk nog steeds maar een seconden of 20 looptijd) heb ik ook zoveel vermogen niet nodig dus zal ik wellicht een kleiner prop kiezen om de motor niet te zwaar te belasten)

Snap ik. Voor f5j zou ik ook op jouw manier vliegen (doe ik met de Climaxx tegewoordig ook alleen iets ander hoogtes en looptijden)

Maar als ik mijn kist uit het dal wil halen (in de praktijk nog steeds maar een seconden of 20 looptijd) heb ik ook zoveel vermogen niet nodig dus zal ik wellicht een kleiner prop kiezen om de motor niet te zwaar te belasten)

Je hebt dus toch goed gelezen :D
In mijn tweede setting, die ik bij de tests afgesteld heb op 15A ga ik ervan uit dat ik 5 m/sec stijgen kan realiseren. Dat zal ik moeten meten als ik weer ga vliegen maar voor mijn gevoel kwam ik met die 15A al aardig in de buurt. Maar het zou net zo goed kunnen dat ik daar naar 20 A of nog meer toe moet.
Dat kan de 1025 makkelijk aan en moet ook royaal voldoende zijn om uit een dalletje weg te komen.

Hier wordt een giga fout gemaakt door ervan uit te gaan dat een motor in F5J kontinue onder maximale belasting moet kunnen draaien.
Niet door mij :-) Maar ik heb in eerste instantie met (te) kleine packs gevlogen en als ik vol gas gaf sloeg de regelaar in de Low Voltage Cutoff doordat het pack helemaal inkakte.
Dus bij F5J hoeft het niet altijd volgas maar je accu moet het bij volgas wel trekken natuurlijk.

Over de BEC van 3A met 6 digitale servo's kun je eeuwen door blijven gaan. Doe ik niet. Als je een regelaar met 5A BEC kunt vinden zou ik daar voor gaan.

Niet door mij :-) Maar ik heb in eerste instantie met (te) kleine packs gevlogen en als ik vol gas gaf sloeg de regelaar in de Low Voltage Cutoff doordat het pack helemaal inkakte.
Dus bij F5J hoeft het niet altijd volgas maar je accu moet het bij volgas wel trekken natuurlijk.

Ik doelde ook niet op jou, Arjan ;)
En dat de Lipo nog iets moet leveren bij volgas, zie mijn meetwerk :rolleyes:

Schambeck gaat er vanuit dat men wel 30 seconden lang volgas gaat, ook omdat de motor verkocht wordt aan mensen die geen wedstrijden vliegen.
Zelfde als F5B, wij gebruiken de motor 2-3 seconden, er zijn recreatievliegers die het ding 5 seconden aanzetten en dan 10 seconden later weer.
Dan wordt het te heet.
Maar daar wordt bij de motoren gewoon een lagere belastbaarheid opgegeven, dus 1500 watt ipv 5000 watt.
Dat zou Schambeck eigenlijk ook moeten doen.
Je hebt in F5J genoeg aan 150 a 200 watt, daarmee ga je thermiek zoeken.
Als je dan na 20 seconden nog niets hebt moet je omhoog kunnen spurten, dus dan heb je maar heel even je vermogen nodig,
Dus.. een goede lipo die ook dan nog zijn volle spanning levert, vandaar de grotere capaciteit.
En lipo's... vraag Gerben maar even wat hij aanraadt, die brengt zijn vrije tijd door tussen de lipo's en laders...

GJ

Ik zit nog op het niveau dat ik zo hoog mogelijk moet starten om daarna over een bel te struikelen haha!

Als ik wat vaker een thermiekbel leer vinden dan zal ik wellicht ook lager gaan starten maar tot die tijd ga ik eerst 15sec volle bak en dan naar minimaal om te zoeken tot de motor uit gaat.

Punt is wel mij te realiseren dat ik, met de prop waarmee Arno getest heeft, gematigd met de motor moet knuppelen.

Punt is wel mij te realiseren dat ik, met de prop waarmee Arno getest heeft, gematigd met de motor moet knuppelen.

Een en ander hangt sterk af, van welk Lipo Pack, jij aan boord hebt. Dat is voor sommige de omgedraaide wereld :rolleyes:, maar Rick heeft erg duidelijk uitgelegd waarom dat zo is.....
Dus kom jij gewichtstechnisch (ivm het zwaartepunt) weg met een 1300 mah pack hoef jij je nergens zorgen over te maken ;)

Of je nouw met 500W 16seconden stijgt of met 400W 20 seconden stijgt, maakt weinig uit voor de opwarming van de motor. En je zult ook ongeveer evenhoog komen.
Het rendement van vertraagde binnenlopers blijft over een breed bereik hoog, dus of je nou wat meer vermogen in kortere tijd of wat minder in langere tijd erdoorheen jaagt, maakt weinig verschil. Zolang de hoeveelheid energie (vermogen x tijd) maar gelijk blijft..

Gerben

Of je nouw met 500W 16seconden stijgt of met 400W 20 seconden stijgt, maakt weinig uit voor de opwarming van de motor. En je zult ook ongeveer evenhoog komen.
Gerben

Da's hardstikke duidelijk en logisch ;)
Hoe warm mag zo'n binnenloper als de 1025 (aan de buitenzijde) worden ?

75 graden aan de buitenkant is toch echt wel het maximum.
Je rotor (magneet) is dan waarschijnlijk al tegen de 90 graden.

GJ

Zelf houd ik 85 graden aan, daar zal nog wat marge in zitten.
Als ik me goed herinner heb ik de Duitsers (of was het nou de Belgen) wel eens 105C als absoluut maximum horen zeggen.... maar ik ga het niet proberen.

Maar als je 2x kort achterelkaar vliegt, het huis wel afgekoeld is maar de rotor nog niet, dan zal die rotor veel heter worden als dat je meent op de maken aan de meting aan de buitenkant en is het alsnog einde verhaal.

Gerben

Ik heb besloten om over te stappen van mijn Graupner MX 16 ifrs zender naar een Futaba SG-14 zender. Om wat meer mogelijkheden te hebben en telemetrie. ( De zender is te koop @ <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > ;))

Dacht dat het wellicht mooi zou zijn om dan voor de setup ook een regelaar van futaba te kiezen, de servo's in het model zullen ook futaba zijn. Iemand adviezen in die hoek of is dit een onzin gedachte om te gaan voor 1 merk?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb besloten om over te stappen van mijn Graupner MX 16 ifrs zender naar een Futaba SG-14 zender. Om wat meer mogelijkheden te hebben en telemetrie. ( De zender is te koop @ <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > ;))

Dacht dat het wellicht mooi zou zijn om dan voor de setup ook een regelaar van futaba te kiezen, de servo's in het model zullen ook futaba zijn. Iemand adviezen in die hoek of is dit een onzin gedachte om te gaan voor 1 merk?

Voor een regelaar met telemetrie ingebouwd kan ik een goede reden zien om bij het zelfde merk te blijven. Net als andere telemetrie opties, hoewel b.v. SM goed werkt op vele verschillende systemen.

Voor wat betreft de servo's is er geen enkele goede reden om het zelfde merk te kiezen. Niet dat Futaba servo's niet goed zouden zijn, maar andere goede servo's zijn ook goed op Futaba ontvangers. Ze hoeven echt niet van het zelfde merk zijn.
Ook wanneer je naar S-bus wilt gaan zijn er meer goede opties.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen die nog wat combinaties motor regelaar prop etc willen delen?.
Zal een supra aanschaffen en daarvoor nu orienteren op aandrijving

Back